[EH]Hengst voor NRPS E-pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy_H

[EH]Hengst voor NRPS E-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:32

Ik denk erover om volgend jaar mijn e-pony te laten dekken, en het leek me goed om voor de keuze van een hengst een beroep te doen op de kennis die op bokt beschikbaar is. Ik heb foto's van mijn merrie beschikbaar gemaakt via deze link:

https://picasaweb.google.com/109762268258292278159/Holiday#

Het zijn niet de ideale foto's, maar ik heb geen betere op dit moment, dus ik hoop dat jullie er toch iets mee kunnen. Op alle foto's staan twee pony's en het gaat om de vosbonte. De zwartbonte is haar moeder.

Mijn merrie heeft een pinto moeder van Eurolines, dus te zien op de foto's, en de vader is vermoedelijk Lys Rouge. Maar ik moet nog een DNA-test laten doen om dat te verifiëren. In elk geval zou ze een warmbloed als vader moeten hebben, een die springkwaliteiten doorgeeft.

Hoe dan ook, na veel lezen op dit forum ben ik er achter dat het goed is om plus- en minpunten van de merrie op te schrijven, om zo een geschikte hengst te vinden. Hier komt het:

Pluspunten:
Ruime gangen en een gemakkelijke galop
Goed uithoudingsvermogen
Goede instelling, werklustig en intelligent
Aanleg voor dressuur
Goede springer

Minpunten:
Onrustig in het hoofd, soms drammerig, rusteloos in de wei etc.
Een hoge schoft die het vinden van een goed zadel wel erg lastig maakt
Er zijn ongetwijfeld nog veel meer minpunten te vinden, dus schroom niet om ze te benoemen

Omdat het een veulen voor mijzelf zou worden, heb ik wat persoonlijke voorkeuren. Ik doe bijvoorbeeld niets met de springkwaliteit die mijn merrie heeft, en zou dus niet gauw een hengst kiezen die springpaarden voortbrengt. Ik ben meer geïnteresseerd in dressuur, en zou die kwaliteiten dus verder willen ontwikkelen. Ik hoef ook weer niet meteen een dressuurtopper die zijn benen haast in zijn nek gooit, ik vind het eigenlijk het belangrijkst dat de hengst nakomelingen geeft die een goed dragend vermogen hebben met het oog op de klassieke rijkunst (en dus niet de moderne Engelse dressuur).

Mijn merrie is 1.54 als ik mij niet vergis, en op zich zou ik graag een veulen fokken dat net even iets groter is, tot 1.60/1.65 ofzo, net een klein paard. Ik ben zelf ook niet heel groot.

Verder heb ik nog een voorkeur waarvan ik niet weet of ik het waar kan maken, maar het liefst zou ik een hengst kiezen die ofwel cremello is, of perlino. Het bontgen van mijn merrie schijnt dominant te zijn en het zou fantastisch zijn om een palomino-bont veulen te krijgen. Dus als het even kan, zoek ik zo'n hengst.

Zo, het is een hele lijst geworden. Behalve tips wat betreft een eventuele hengst, ben ik natuurlijk ook benieuwd wat jullie van het exterieur van mijn merrie vinden. Nogmaals, excuses voor de kwaliteit van de foto's.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:23

Ik denk dat je misschien de verkeerde video hebt gemeldt want ik zie geen vos bonte, alleen een zeer donker bonte (zwart?) met veel wit en dan nog een bruin-bont (de grotere van de twee en draagt blauwe halster).

Hebt je misschien een link (allbreed of paardenfokken) met de stamboek van je merrie?

Mocht Lys Rouge toch de vader blijken te zijn dan is uw merrie heterozygoot voor bont wat betekend dat zij 50% kans heeft om zelf het bont gen door te geven aan haar veulen als je een 'effen' hengst neemt.

Er zijn verschillende cremello, en een paar perlino, gekleurde warmbloed hengsten in Europa die ggk zijn in Warmbloed stamboeken, Sport Register stamboeken en Kleuren stamboeken. Een paar van deze hengsten hebben zeer goede dressuur bloedlijnen (D-lijn, W-lijn, A-lijn). Dekgelden liggen tussen de 600 euro - 1500 euro, en dit voor natuurlijk dek, vers- of diepvriessperma. De meeste echte dressuur-gefokte (cremello) hengsten staan in Duitsland en Denemark.

Suzy_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:37

Het is de bruinbonte, de grotere van de twee met het blauwe halster. Ik had mij vergist in de kleur. De bonte met veel wit is inderdaad zwartbont (althans, volgens haar paspoort) maar wordt wat bruinig van de zon.

Ik heb gisteren al gezocht naar de afstamming van Linda (de moeder), maar die staat nergens op internet vermeld. Omdat ze verkocht is inmiddels, heb ik ook haar paspoort natuurlijk niet meer. Wel staat Eurolines natuurlijk op horsetelex:

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=123503

Ik weet dat de moeder van Linda Wendy is, en dat Linda gefokt is door de Duitse fokker Stammermann. Ik weet niet zeker of hij één, of twee n'en heeft in zijn achternaam. Maar omdat ik vergeten ben wie de vader is van Wendy, kan ik haar helaas niet succesvol opzoeken. Er zijn een hele hoop Wendy's. Ik zal de nieuwe eigenaren van Linda vragen of zij misschien even een kopie willen maken van haar afstamming voor dit doel.

Door verschillende redenen (merrie stond bij het Europees Stamboek, dat werd niet erkend en merrie moest toen naar het NRPS) staat er nu in het paspoort van mijn merrie onbekend/onbekend. Dus vandaar dat ik de DNA-tests wil laten doen... Al weet ik vrijwel zeker dat de zwartbonte de moeder is, aangezien we ze beide gekocht hebben toen het veulen (mijn merrie dus) een week oud was.

Bedankt voor de informatie over de kans op een bont veulen, dat vroeg ik mij inderdaad nog af. Ik heb mij nooit geïnteresseerd in fokken en erfelijkheidsleer en heb er dan ook geen verstand van. Maar eens moet de eerste keer zijn, en dan doe ik het graag goed. Of in elk geval een poging tot.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:59

Deze mevrouw fokt pinto's: Stammermann,Ina - D- 49661 Cloppenburg, Garreler Weg 156 ... weet niet of het 'jouw' Stammermann is.

Wat jammer dat je je merrie's paspoort niet hebt laten overzetten bij de E.C.H.A. in Duitsland, dan had ze haar 'afstamming' behouden.

Wat je ook zou kunnen doen is de huidige eigenaren van Linda vragen om te kijken welke eigenaar vermeldt staat rond de geboorte datum van je merrie = haar fokker.
Anders informeren bij het E.S. achter details van de merrie? En zelfs misschien nakomelingen (jouw merrie?)?

Alhoewel je het veulen voor je eigen wilt houden, het geeft een meer waarden aan het veulen indien de pedigree ervan bekend is en het loont de moeite om dat te proberen te achterhalen.

Suzy_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:31

Bedankt voor je advies. Het zou heel goed kunnen dat deze Ina Stammermann 'mijn' Stammermann is. Hoe heb je dat zo snel gevonden?

En ik heb zelf niet de beslissing gemaakt om het overzetten van het paspoort op deze manier te doen, ik zou het zelf waarschijnlijk anders gedaan hebben. Ze staat op naam van mijn moeder en zij heeft de beslissing genomen. Maar dat is allemaal al gebeurd, en nu zit ik dus (nu ik haar op eigen naam krijg) met onbekend/onbekend. En ik ben me ervan bewust dat het veulen meer waarde zou hebben, indien beide ouders bekend zijn. Vandaar ook dat ik me er nu voor het eerst in aan het verdiepen ben... Hoewel het een veulen voor mezelf zou worden, moet ik toch bedacht zijn op andere situaties.

En het achterhalen van de fokker van mijn merrie is denk ik nog veel lastiger. Niemand weet precies hoe dit koppel uiteindelijk vanuit Duitsland bij de handelaar in ons dorp terecht is gekomen, en de beste man weet zelf geloof ik niet eens bij wie het veulen geboren is. Ze zijn in die dagen namelijk ontzettend vaak van eigenaar gewisseld. Het is heel schimmig allemaal en ik wilde er eigenlijk nooit teveel in rondwroeten, niet wetende wie deze pony's allemaal nog meer in handen gehad had en waarom dat maar zo kort duurde. Bovendien gaf iedereen zijn eigen draai aan het verhaal. Een spannende geschiedenis dus, dat voor heel wat problemen zorgt wat betreft papierwerk. Aan mij de taak om het weer in orde te maken! Het houdt je van de straat.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en het opzoeken van deze Ina Stammermann.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:38

Ik heb een melding gevonden op de Pinto forum in Duitsland van een Stammermann in Cloppenburg die pinto's fokt en toen via een fokkerslijst (keuring/aanmelden veulen) deze dame uit Cloppenburg gevonden. Beetje puzzelen ...

Zou je misschien DNA testing kunnen doen op Linda ivm Eurolines als vader? Dat met een DNA test, bijvoorbeeld, met Lys Rouge als vader van je merrie geeft je toch wat informatie op de pedigree.
Maar ik zou eerst is aanklopen bij die mevrouw Stammermann's ... wie weet is het een schot in de roos?

Suzy_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:44

Het NRPS gaf aan dat als ik ook de moeder weer op het paspoort wil, ik een DNA-profiel van haar moet laten maken en dat ze daarbij een kopie willen van haar afstamming zoals dat in haar paspoort staat. Ik begreep daaruit dat dan in elk geval moederszijde compleet op het papier bijgeschreven kon worden en dat vaderszijde dan afhankelijk is van de testuitslag van Lys Rouge. Als Lys Rouge klopt en Linda klopt, zo stelde de mail, kwam mijn merrie in het veulenboek.

En inderdaad, het is geen slecht plan om eens contact te zoeken met deze mevrouw Stammermann. Ik weet dat Linda oorspronkelijk uit Duitsland komt, dus ik denk dat dit de goede is.

Maar goed, ervan uitgaande dat ik de hele papierhandel uiteindelijk in orde krijg, de vraag was oorspronkelijk natuurlijk wat voor hengst goed bij mijn merrie zou passen.