11 jarige merrie, te oud eerste veulen of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

belper

11 jarige merrie, te oud eerste veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 17:49

hoi allemaal

mijn vraag is als volgt:
ik zit al lange tijd na te denken of een veulentje bij mijn merrie iets is,
maar nu zit ik ermee dat ze bijna 11 is (1 mei) en nog nooit een veulen heeft gehad
dus hoe zit dat met de risico's?
ik heb verhalen gehoord van merrie die op de 15de nog een eerste veulen kreeg
tegelijk met een 8 jarige en dat het bij de oude pony beter ging...

ze is 1.55 (ong) en zou er als ik het doe natuurlijk het liefst een paard uit willen
maar dan moet er zo'n grote hengst op, maar een groot veulen is ook meer risico.

ik hoop wat nuttig etips te krijgen. liever niet van mensen die er echt niks van weten,
want het is wel belangrijk om een goede tip te krijgen.
gr
evy

Diaz

Re: 11 jarige merrie, te oud eerste veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:59

Ik zou gewoon een leuk veulen kopen als ik jou was ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:00

Nu krijg je waarschijnlijk weer allerlei reacties over vermeerderen, vandaar dat ik het even vraag:
Wat is de reden dat je een veulen van je merrie wilt? Wat kan zij toevoegen in het veulen?
Wat zijn je toekomstplannen met het veulen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:01

Weet je zeker dat je merrie een goede fokmerrie is, dat ze een goede confirmatie heeft, helemaal gezond is en geen afwijkingen aan dr botten heeft, geen HO of andere ongein?
Heeft ze mooie ruime gangen? Heeft ze stamboekpapieren en interessante bloedlijnen? Alleen dan is het interessant om te gaan fokken, of ben je van plan het veulen zelf te gaan houden?

Heb je zelf genoeg ervaring met het opvoeden van een veulen en ken je de risico's die horen bij een zwangerschap en bevalling?
Alleen maar fokken om te vermeerderen is ten zeerste af te raden in deze crisis tijden, de mensen raken hun paarden aan de straatstenen niet kwijt en geven ze zowat gratis weg.
Heb je genoeg geld voor de dekking, dracht en eventuele dierenartskosten en dan de komende 3 jaar stalling voor het veulen en later als rijpaard?
Zo nee, dan niet doen.

belper schreef:
en wat d8en jullie van deze:
ze is 1.55m en is 10 jaar.
ouders onbekend
eventuelen kruisingen onbekend
helemaal niks dus

http://i56.tinypic.com/suvx5k.jpg
http://tinypic.com/r/3rofm/7
http://i51.tinypic.com/2rohml1.jpg (de vos)
http://i54.tinypic.com/2ex61dx.jpg
http://i52.tinypic.com/9i6bg7.jpg

copyright op de foto's

Als het deze is zou ik er niet mee gaan fokken. Geen papieren, afstamming onbekend en niet interessant om een veulen uit te halen, behalve voor 'eigen gebruik' maar dan nog....
Niet wat je wilde horen maar het is nou eenmaal een slechte tijd om een veulen op de wereld te zetten.
Laatst bijgewerkt door cissy op 13-04-11 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:02

Een 11-jarige kan nog best voor de eerste keer een veulen krijgen; als ze nou boven de 20 was, zou ik het niet doen maar nu? Waarom niet?
Realiseer je wel dat je het voor jezelf doen moet, voor de handel is het echt niks waard de eerste jaren.
Zoek er dan wel een hengst bij die er wat bij past, en heeft je merrie een stamboekpapier? Zo niet, zou ik er helemaal niet mee fokken.
Er lopen al meer dan genoeg paarden op de wereld..........................

belper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 18:13

cissy : heel erg bedankt voor de tip hier heb ik iets aan.

linky: bedankt voor tip

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:23

~zeker niet te oud

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 02:38

Op zich ben ik ook niet voor lukraak vermeerderen, vooral niet bij Shetlanders. Maar vind het absolute onzin om te stellen dat het nutteloos is om te fokken met een merrie zonder papier. Dat hangt helemaal af van de kwaliteiten en karakter van de merrie en de hengst die je erbij zoekt.

Mijn merrie is een kruising, ze was 10 jaar toen ze voor het eerst drachtig werd, volgens de hengstenhouder een prima leeftijd voor een eerste veulen. Dracht ging uitstekend, bevalling vlot en vanzelf en ze was een super moeder.
Wel heb ik een hengst uitgezocht, ook een kruising (want papier maakt het veulen niet waardevoller), die paste bij mijn merrie en verbeterpunten had ten opzichte van haar. Het resultaat is wat ik voor ogen had, maar dan beter! Hele leuke sport E-pony, geschikt als bospony, voor dressuur en springen.

Ik heb gekeken naar:
- karakter
- maat
- lichaamsbouw
- kleur
- gangen
- doel: recreatie/sport

Hopelijk heb je hier iets aan :)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 03:00

De leeftijd van de merrie is geen probleem
maar risicos zijn er altijd ook voor de merrie
Vergeet niet dat de kosten zijn voor een veulen tot zijn 3 de jaar
Daar kun je momenteel een erg mooi paard voor kopen
Als je zelfs een hengst zonder papieren neemt weet je helemaal niet wat je fokt
en een paard zonder papieren is toch niet te verkopen momenteel
Je kunt beter een pony fokken uit een 1.55 want een paard van 1.60 is helemaal moeilijk
met daarbij de bijkomende mogelijke problemen bij de bevalling

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:56

GittekeZ1 schreef:
Je kunt beter een pony fokken uit een 1.55 want een paard van 1.60 is helemaal moeilijk met daarbij de bijkomende mogelijke problemen bij de bevalling

Dit is niet waar, de foetus pas zich aan aan de merrie. Bovendien geef je hier een voorbeeld van een hoogteverschil van maar 5 cm. Al zet je er een Shire op, dit maakt voor het formaat van het veulen bij de bevalling dus niets uit.

Verkooptechnisch gezien is het interessanter om er een D- of E-pony uit te fokken, zoals hierboven al genoemd is.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:10

Lunatic schreef:
GittekeZ1 schreef:
Je kunt beter een pony fokken uit een 1.55 want een paard van 1.60 is helemaal moeilijk met daarbij de bijkomende mogelijke problemen bij de bevalling

Dit is niet waar, de foetus pas zich aan aan de merrie.

Dat is knap.. _/-\o_

Volgensmij is er gewoon niet meer ruimte voor het veulen om te groeien, waardoor er een iets vroegere geboorte volgt.. maar ook dat hoeft niet persee.. en het kan weldegelijk problemen geven met bevallen.. :j
Natuurlijk niet met een paar cm verschil. maar als je een flink ras met een klein ras kruist, kan dan nou eenmaal voor grote veulens zorgen..
Ook zo bij pups.. enz..

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:34

11 Jaar is nog niet te oud voor een eerste veulen, maar....

Zelf heb ik een jaar of 4/5 geleden besloten om mijn toen 14-jarige merrie definitief niet meer te laten dekken. Ik vond haar te oud voor een eerste veulen en daarbij vond ik de meerwaarde van "een veulen van mijn merrie" niet opwegen tegen de risico's die het voor zich meebrengt voor de merrie. Dat risico heb je nu eenmaal bij het fokken van een veulen. Of de merrie nu 3 jaar is of 11.

Ik heb 3 jaar geleden een heel leuk dravermerrieveulen gekocht waar ik ook erg veel plezier mee heb. Het voordeel: ik kon meteen een paard uitzoeken dat voldeed aan mijn eisen.

Bedenk je dus heel goed voor wie je het veulen fokt, of je genoeg geld, tijd en middelen beschikbaar hebt en of je het risico wil nemen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:42

Een elfjarige merrie kan je makkelijk voor de eerste keer laten dekken (mijn merrie kreeg op haar dertiende haar eerste veulen). Uit een merrie van 1.55 moet je wel een paard kunnen fokken. Zoek een grote hengst uit die ook groot fokt! Succes!

belper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:22

allemaal heel erg bedankt voor de reactie maar ga er geen veulen bij doen
omdat ik de risico voor mijn merrie balangrijker vind dan er een veulen bij te doen
en omdat het toch heel wat geld kost.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:39

Klijntjuh schreef:
Lunatic schreef:
Dit is niet waar, de foetus pas zich aan aan de merrie.

Dat is knap.. _/-\o_

Grappig dat je een vaststaand feit hilarisch vindt :?
Vraag maar eens aan een dierenarts of sla er een paar boeken over voortplanting op na.

Maar goed, TS heeft besloten om het niet te doen. Goed van je dat je een overwogen beslissing hebt genomen. Risico's zijn er altijd, in welke situatie dan ook als het gaat om dracht en bevalling.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:18

TAO-->FA

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:28

Ik heb mijn merrie vorig jaar ook op 11 jarige leeftijd laten dekken. Wordt het eerste veulen. Ze is nu 12 en moet nog 2,5 maand. Ze was in 1 keer drachtig en ze gaat super.
Ik heb wel gekozen voor een kleinere hengst (ze is zelf tegen de 1.70 mtr en de hengst is 1.48 mtr).

Wat trouwens eerder werd gezegd over dat het veulen zich aanpast aan de moeder klopt wel degelijk. Onze oude A-pony was gedekt door Parcival (die Gelderse hengst), was een mooi veulen uitgekomen wat uiteindelijk een C-pony is geworden.

Een shetlander van een vriendin was per ongeluk gedekt door haar 2 jarige hengst (paard). Ook gewoon normaal formaat veulen. Werd na de geboorte wel heel snel groter.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:30

Als ik naar mijn shet kijk van bijna 13 denk ik waarom niet? Ze is in de bloei van haar leven!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:31

belper schreef:
allemaal heel erg bedankt voor de reactie maar ga er geen veulen bij doen
omdat ik de risico voor mijn merrie balangrijker vind dan er een veulen bij te doen
en omdat het toch heel wat geld kost.

+:)+ Zeer verstandig.

En mocht je tegen de tijd dat zij te oud wordt nog een ander paard willen kopen kun je alles op 'maat' uitkiezen. :) Hoogte, geslacht, kleur enz. enz. Is bij een veulen fokken nog altijd een verrassing :j En nog een voordeel, je kan er gelijk mee gaan rijden (tenzij je een veulen koopt :+ )