en nu nog de bevalling.... foalkit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arabs

en nu nog de bevalling.... foalkit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:49

Mijn merrie is over 2 dagen 320 dagen drachtig en ik denk dat het niet meer lang zal duren voor ze zal veulenen: haar banden zijn slap, staart is slap en de uier vult zich stilaan... Nu ben ik haar zwangerschapskoffertje aan het maken aan de hand van lijstjes die ik oa hier op bokt vond. Maar omdat het mijn eerste veulen is, dat ik onverwacht cadeau heb gekregen, zijn er toch enkele spullen die op het lijstje staan waarvan ik me afvraag hoe ik ze exact moet gebruiken. Ik voel me er een beetje stom over, maar ik vraag het liever dan dat ik het fout doe...

- isobetadine (jodiumtinctuur): om de navel te ontsmetten, maar maken jullie de navel eerst proper met lauw-warm water? gebruiken jullie watten om de isobetadine op de navel te doen of is het beter rechtstreeks uit het flesje erop spuiten?
- isobetadine (gynaecologisch): is dit om je handen/armen te onstmetten voor wanneer je de merrie inwendig moet helpen of moet de vulva sowieso ontsmet worden voor de geboorte? heb je dan nog handschoenen nodig of beter beide gebruiken?
- glijmiddel: gebruiken om op je handen / armen te doen om de merrie inwendig te helpen?
- emmer met lauwwarm water: om je handen te wassen? ...

Zijn er nog dingen die onmisbaar of handig zijn en hoe gebruik je ze dan?
behalve staartbandage, navelklem of touwtjes, schaar, handdoeken, emmer met deksel (voor nageboorte)...

VDB

Re: en nu nog de bevalling.... foalkit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:55

Voor de zekerheid ook het telefoonnummer van je vee-arts bij de hand hebben?
Je telefoon bij de hand hebben (opgeladen)
We gaan er niet vanuit maar het gaat met regelmaat mis tijdens het bevallen.'
Succes alvast. ;-)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:59

Als er inwendig geholpen moet worden kan je het beter aan de DA overlaten als je daar geen ervaring in hebt.
Jodium heb ik in een plantenspuit.Dat is heel handig.
Een schone handdoek om de neus goed schoon te maken.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:04

arabs schreef:
Mijn merrie is over 2 dagen 320 dagen drachtig en ik denk dat het niet meer lang zal duren voor ze zal veulenen: haar banden zijn slap, staart is slap en de uier vult zich stilaan... Nu ben ik haar zwangerschapskoffertje aan het maken aan de hand van lijstjes die ik oa hier op bokt vond. Maar omdat het mijn eerste veulen is, dat ik onverwacht cadeau heb gekregen, zijn er toch enkele spullen die op het lijstje staan waarvan ik me afvraag hoe ik ze exact moet gebruiken. Ik voel me er een beetje stom over, maar ik vraag het liever dan dat ik het fout doe...

- isobetadine (jodiumtinctuur): om de navel te ontsmetten, maar maken jullie de navel eerst proper met lauw-warm water? gebruiken jullie watten om de isobetadine op de navel te doen of is het beter rechtstreeks uit het flesje erop spuiten?
Gewoon gelijk uit het flesje op de navel spuiten, en niet eerst met water gaan schoon maken :n
- isobetadine (gynaecologisch): is dit om je handen/armen te onstmetten voor wanneer je de merrie inwendig moet helpen of moet de vulva sowieso ontsmet worden voor de geboorte? heb je dan nog handschoenen nodig of beter beide gebruiken?
Is idd voor jezelf, maar als je geen ervaring hebt kun je beter de dierenarts bellen als het nodig is.
- glijmiddel: gebruiken om op je handen / armen te doen om de merrie inwendig te helpen?
Idd voor als je moet helpen
- emmer met lauwwarm water: om je handen te wassen? ...
Idd voor je armen, ook als je moet helpen

Zijn er nog dingen die onmisbaar of handig zijn en hoe gebruik je ze dan?
behalve staartbandage, navelklem of touwtjes, schaar, handdoeken, emmer met deksel (voor nageboorte)...

Nummer van de dierenarts bij de hand hebben :j

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:09

een emmer wat kouder water voor het schrik effect als hij niet lekker opgang wil komen met ademen. Ikzelf heb ook altijd 2 touwtjes bij de hand voor het geval ik mee moet helpen. (van te voren in lauwwarm water leggen)
het klinkt heel boers maar mocht hij het echt heel benauwd krijgen dan kun je het veulen over een hek hangen met de achterbenen en dan van kont naar kop ''kloppen''. ik heb het gelukkig pas 1 keer gehoeven in de tientallen veulens. en vooral Rust in de stal. het is ook een optie om een ander paard in de buurt te houden. dat stimuleert de merrie om sneller te gaan staan en voor haar veulen te zorgen.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:13

@VDB & Froukje: oh ja nr van DA was ik vergeten er op te zetten... Ik hoop dat alles goed gaat en wil liever niet inwendig helpen, maar als het moet tja dan moet het denk ik maar. Stel dat de DA te laat komt... Je weet maar nooit hè. Maar klopt het dan wat ik hierboven heb neergezet?
bedankt Jodi, goeie tips!
@sMieke: waarom moeten die touwtjes in lauwwarm water?, gebruik je daarvoor ook strotouwtjes? bedankt voor de tips!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:16

arabs schreef:
@VDB & Froukje: oh ja nr van DA was ik vergeten er op te zetten... Ik hoop dat alles goed gaat en wil liever niet inwendig helpen, maar als het moet tja dan moet het denk ik maar. Stel dat de DA te laat komt... Je weet maar nooit hè. Maar klopt het dan wat ik hierboven heb neergezet?

Kijk maar even wat ik onder jou zinnen heb gezetg. ;)
Je kunt ook eventueel de DA van te voren even bellen om te overleggen, zodat als jij belt ze er binnen een bepaalde tijd zijn..
Of iemand anders met ervaring vragen te helpen als het niet wil.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:21

je hoeft je in iedergeval niet het ergste voor te stellen. in de natuur gaat het ook vanzelf.
Meestal zijn het dikkere witte touwtjes. deze worden ook bij de kalverkrik van de koeien gebruikt die zijn wat zachter maar ikzelf heb wel eens strotouwtjes wel uitkijken dat ze niet snijden.
Veeartsen zijn bijna nooit te laat ;) gewoon je gevoel volgen, als je ziet dat het écht niet gaat dan doet je instinct toch wel het goede ;) oh ennee.. als je trekt ALTIJD naar het uier toe. anders kun je zijn rug beschadigen en wacht hierbij op de wee maar dat spreekt voor zich. als het veulen is geboren controlleer dan even het uier (of de melkgift goed is) pas wel op dat de merrie je niet mept.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:26

oeps sorry, iets te snel gereageerd... bedankt!! heb al met de DA gesproken, maar hij wil niet dat ik hem bel tot er iets zou mis gaan... er zijn op stal wel veel mensen die veel ervaring hebben en me wel zullen helpen als het nodig is, maar weet het graag ook zelf een beetje :D
thanks allebei! ja dat had ik al gelezen richting uier trekken
die touwtjes ga ik eens checken... :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:28

En alleen trekken als je zeker weet dat het veulen goed ligt!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:31

ja zal ik op letten :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:33

Het komt vast helemaal goed.
Veel succes met de bevalling. ;)

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:36

bedankt! ik ben een beetje zenuwachtig aan het worden... :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:40

We willen wel foto's he :+
Ach er zijn er hier 2 geboren en was toch zenuwachtig terwijl mn opa al jaren veulens fokte en dus wel wist hoe het moest.. Je houd het toch, als je het maar niet overdraagt aan je merrie.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:53

foto's komen zeker!
ik moet er echt op letten dat ik mijn zenuwen niet aan haar geef, ze voelt dat ook te goed aan... heel goed om jezelf te leren bedwingen :D
proficiat met je veulens! heb jij al foto's gepost?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:55

Oefen en nog eens oefenen.
Helaas dit jaar geen veulen, is al 6 jaar geleden dat we de laatste hier gehad hebben.
Merrie wou jammer genoeg niet drachtig worden. Misschien dat ik volgend jaar weer geluk heb.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:59

ja veel oefenen...
oh ik had dat verkeerd begrepen... dan wens ik je veel geluk met je toekomstige veulen! :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:00

Komt helemaal goed :j
Bedankt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:02

Heb je fotos? :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:03

Saaams schreef:
Heb je fotos? :D

Wie bedoel je?

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 20:10

ja van mijn merrie, maar niet van haar uiere enzo
het lukt me alleen niet om ze via deze computer te plaatsen... :(
ik zal zo dadelijk eens op mijn laptop gaan...

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:19

hier is ze... deze foto is van een paar dagen geleden...

lekker aan het krabbelen met haar vriendje op de wei...
Afbeelding

hij is ook schattig hè, ik denk dat hij een mix is tussen een welsh en een shetlander...
Afbeelding

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:20

Mooie buik heeft ze.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:22

dikke buik en staart omhoog... (7 april)
Afbeelding

en hier kan je ze goed zien...
Afbeelding

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:24

soms zie je het veulen echt liggen, ze is zelf nogal fijn van lichaam en dan die dikke ronde buik hihi
ze waggelt over de wei... zal blij zijn dat het veulen eruit is dat ze terug normaal kan lopen...