Is Lys Rouge nog in leven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy_H

Is Lys Rouge nog in leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 09:25

Er is op bokt de afgelopen jaren een hele hoop geschreven over de NRPS-hengst Lys Rouge. Ik weet dat hij van '87 is, en ik vraag me af of hij nog in leven is? En zo ja, waar hij staat?

Hij heeft ooit eens in Onstwedde gestaan geloof ik, en ik vermoed dat ik uit die periode een ongeplande nakomeling van hem heb. Ik zit eraan te denken om dat te laten testen, maar dan moet ik natuurlijk wel eerst de hengst vinden...

ylva

Re: Is Lys Rouge nog in leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:30

Als hij nog leeft vind je hem volgens mij hier en als hij niet meer leeft kunnen zij je dat vast wel vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:30

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:41

maar de contactgegevens zijn (volgens de huidige hengstenlijst op het NRPS)
Mw. D.A. Reinds, Kanaal Oostzijde 9-54, 9419 TJ Drijber
Neem aan dat het telefoonnummer bij de verkoopadvertentie wel klopt dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:42

Waolahoeve is ook in Drijber, het zal dezelfde zijn.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:44

ga er wel vanuit :j

Vind het wel een beetje sneu dat dat paard op zijn leeftijd nog zo vaak verkocht wordt, maar goed, daar doe je niks aan.

edit: zie net dat het NRPS hetzelfde telefoonnummer als de advertentie vermeldt dus neem aan dat hij inderdaad nog leeft en zich op dit moment (of natuurlijk net niet meer ivm verkoop) daar bevindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:11

Is ook sneu, vind ik ook hoor. Ik heb er een staan uit 1985, geen haar op mijn hoofd om die nog de handel in te gooien hoor :n

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:36

Voor te laten testen of je paard een nakomeling van een bepaalde goedgekeurde hengst is heb je die hengst niet nodig. Die staat gewoon in de database met DNA materiaal, daar is het DNA van bekend. :)

Suzy_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:00

Bedankt voor alle reacties. Na een hele hoop lezen op dit forum ben ik er inderdaad achter gekomen dat DNA van dekhengsten gewoon al beschikbaar is... Maar toch fijn om te weten dat hij nog leeft en nog altijd nakomelingen verwekt.

monique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:05

ik lees dit topic net voor het eerst,ik heb ook een nakomeling van lys.
heb ook een tijd zelf op hem gereden en vorig jaar heb ik hem nog opgezocht in onstwedde.
hij was toen nog wel van waola hoeve...

weet je intussen al meer?

Suzy_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 15:45

Wat leuk om te lezen. Wat voor een paard is het, qua karakter? En je eigen paard?

Ik heb materiaal opgestuurd voor een DNA-test, maar de uitslag is nog niet binnen. Dus het is nog even afwachten.

monique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:38

ben erg benieuwd wat daar uit komt...

qua uiterlijk is ze precies lys,en karakter eigenlijk ook.
ontzettend lief,aanhalig en nooit gemeen o.i.d.
ze had wel een hanetred en ze was niet te berijden.
waarschijnlijk zat er iets niet goed in de rug. ik heb daar nooit laten kijken omdat ik haar noodgedwongen weg moest doen,en waar ze heen ging was het ook niet nodig.
ze heeft 2 veulens op de wereld gezet en toen het 2de veulen 9 weken oud was is amber helaas overleden.
door koliek.(ze hebben dr in moeten laten slapen) dit was vorig jaar.
amber(officieel lys amber) is maar 7 jaar geworden.
de moeder van amber heb ik nog steeds zij is nu 17 jaar en helaas bijna blind.
dat is een merrie van larwus r.
zal even kijken naar een foto van amber...

monique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:53

dit is amber
Afbeelding

nog een van lys himself
Afbeelding

en dit is mijn merrie samen met amber die toen 3 jaar was
Afbeelding

Suzy_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 10:01

Ze is inderdaad net Lys, wat een mooi dier. Ik vind het ook leuk om te lezen dat ze zo'n prettig karakter had. Jammer dat ze al zo jong overleden is. Holiday (mijn merrie) heeft, als het een nakomeling van Lys blijkt te zijn, niets van zijn karakter jammer genoeg. Ze is behoorlijk pittig. Niet gemeen, maar wel bijna altijd chagrijnig. Aanhalig is ze dus absoluut niet, haha. Wel is ze erg fijn te rijden, werkt graag en hard. Qua uitstraling en uitdrukking lijkt ze wel op Amber, alleen is Holiday natuurlijk wat klein omdat haar moeder maar 1.48 is. Het blijft toch gissen tot ik de uitslagen binnen heb. Ben zo ontzettend benieuwd.
Ik las trouwens dat hanetred en ook koehakkigheid en franse stand nogal eens voorkomt bij nakomelingen van Lys Rouge, dus dat Amber hanetred had is niet vreemd. Holiday had toen ze jong was heel licht franse stand, maar de hoefsmid heeft dat snel en goed kunnen corrigeren. Ze is nu overigens negen, als ik mij niet vergis en van die franse stand is gelukkig niets meer te bekennen. Ze maait wel een klein beetje met het voorbeen, maar verder loopt ze erg gemakkelijk. De galop is haar beste gang.
Het blijft nog even spannend... Ik zou trouwens niet weten wie de vader zou moeten zijn, als Lys Rouge het niet is. In dat geval blijft het voor altijd een raadsel.
Ik heb trouwens foto's van Holiday online staan onder deze link: https://picasaweb.google.com/109762268258292278159/Holiday#. Het is de bruinbonte. De zwartbonte is haar moeder, Linda. Ze is een pinto gefokt in Duitsland. De eerste paar foto's zijn oud, toen was Holly vier en vijf jaar. De laatste paar zijn van dit jaar. Mijn vriend maakt graag foto's dus vandaar ook de foto van haar neus en het flemen... Voegt weinig toe, maar ik vond het gewoon erg leuke foto's.

monique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:23

wat een leuke paarden heb je. ben zelf erg gek op bont.
je merrie is dus in 2001 gedekt? was even aan het denken of dat de periode was dat ik lys reed maar dat was in 2002/2003
toen stond hij in finsterwolde.toen is hij uit mijn zicht verdwenen tot ik hem vorig jaar weer vond in onstwedde.
ben echt super nieuwsschierig of je paardje een nakomeling is van lys.
ze heeft wel, wat je zegt, een uitdrukking die me bekent voorkomt.
had je in die tijd je merrie bij lys in de buurt staan ofzo?
omdat je niet weet wie de vader is. of was ze toen nog niet van jezelf?
(ben niet nieuwsschierig hoor) :o

Suzy_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:55

Dankje, we zijn ook altijd erg blij met ze geweest. De zwartbonte merrie was van mijn moeder (mijn moeder is erg kort dus vandaar een pony), maar ze is inmiddels verkocht aan een gezin met twee dochters. Ze is meer een kinderpony dan een sportpony en geniet nu met volle teugen van galopperen langs het kanaal en het inhalen van Tinkers.

Wij hebben het stel gekocht in mei 2002 of 2003, toen was mijn merrie (de bruinbonte dus) ongeveer een week oud (ik kan nooit onthouden of ze nu negen is of negen moet worden en mijn papieren liggen bij het NRPS vanwege de DNA-tests). De zwartbonte had ergens in een weiland geveulend, zat onder de wonden en was vreselijk mager. Het weiland had niet voldoende gras voor alle paarden die er op stonden en een handelaar in ons dorp had ze naar eigen zeggen gered uit dat weiland in Duitsland. Dat was in elk geval het verhaal, door de toestand van de beide pony's was in ieder geval duidelijk dat ze het niet heel lang gemaakt meer zouden hebben zonder hulp.

Omdat de zwartbonte merrie een brandmerk heeft, zijn we gaan rondvragen en al gauw kwamen we uit bij een man die we al kenden en die actief is in de paardenwereld hier. Hij was een van de vorige eigenaren, zei ook dat hij nog papieren had van het veulen maar die hebben we nooit gekregen.

Wie daadwerkelijk de fokker van mijn merrie is, is onbekend, omdat niemand echt weet of wil zeggen wat er allemaal gebeurd is. Wel heeft deze vorige eigenaar vaak staan kijken bij het rijden en tijdens onderlinge wedstrijden, dus ik vermoed dat hij de fokker is en spijt heeft dat mijn merrie aan hem 'ontglipt' is. Ik denk dan ook dat hij de zwartbonte merrie heeft laten dekken door Lys, maar dan officieus en dus goedkoper. Zwart, zeg maar, of misschien zelfs wel zonder medeweten van de eigenaar van Lys. Maar als mijn geheugen mij niet in de steek laat, zou die dekking dan moeten hebben plaatsgevonden in 2001 of 2002. Dat hangt er maar net vanaf of we ze nou gekocht hebben in 2002 of 2003.

Dus zo is het gekomen dat ik niet weet wie de vader is, maar haar wel zelf heb opgevoed en grootgebracht en ook een vermoeden heb wie de vader kan zijn. Maar wat ik al zei, als Lys het niet is... Dan kom ik er nooit meer achter. Dus ik hoop heel erg dat de uitslag van de test positief is.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:01

de opa van mijn paardje is ook Lys rouge.. is er nog geen topic voor alle lys-nakomelingen??

monique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:16

ik ben even enorm aan het brainstormen hier haha.
want begin een donkerbruin vermoeden te krijgen..
als jou paardje idd van lys is vertel ik je het hele verhaal..
ik kan je nu wel vertellen dat er iemand was die lys in `bruikleen`had.
toen ik een keer wou rijden was lys ineens verdwenen en bleek dus opgehaalt te zijn door z`n
echte eigenaar.
meer kan ik je nu nog niet vertellen.

maar wat een verhaal zeg van je paardje

monique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:19

Suzy_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:39

monique29 schreef:
ik ben even enorm aan het brainstormen hier haha.
want begin een donkerbruin vermoeden te krijgen..
als jou paardje idd van lys is vertel ik je het hele verhaal..
ik kan je nu wel vertellen dat er iemand was die lys in `bruikleen`had.
toen ik een keer wou rijden was lys ineens verdwenen en bleek dus opgehaalt te zijn door z`n
echte eigenaar.
meer kan ik je nu nog niet vertellen.

maar wat een verhaal zeg van je paardje

O, nou maak je me heel nieuwsgierig. Haha ja inderdaad, bruikleen... Dat zegt me wel wat. Hoe het ook gegaan is, ik weet zeker dat het geen zuivere koffie geweest is. Ik heb op 30 mei opdracht gegeven om de DNA-test uit te voeren (was nog wat met de afstamming van de moeder, dus had wat vertraging opgelopen) en ik geloof dat er dertig dagen voor staat? Dus moet nog even twee a drie weken geduld hebben.

Het is inderdaad een heel verhaal, en ik zou er nooit zo diep in zijn gaan graven als ik niet het plan had opgevat om een veulen uit haar te fokken. Ze heeft een vrij ernstige blessure opgelopen door vallen of vastliggen en kan niet meer (intensief) bereden worden. Dus vandaar dat ik wilde gaan fokken en nu probeer haar papier compleet te krijgen.

monique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:16

wat jammer zeg van die blessure, hoop dan in dit geval voor je dat lys de vader is..
laat je me het weten als je de uitslagen hebt?

Suzy_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 19:17

Ik hoop het ook! Ja, ik zal het hier posten wanneer ik de uitslag heb. Kan niet wachten op het verlossende woord.

Suzy_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:39

Hoera!

Het is bevestigd dat Lys Rouge de vader is van mijn merrie. Ik heb de papieren in huis, dus nu is het helemaal officieel.

Het gaat overigens met die blessure een stuk beter, dus wie weet komt het nog tot op zekere hoogte goed.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:42

Gefeliciteerd met je "volle" papier en de vooruitgang met de blessure! Wil je nog met haar naar de keuring nu ze een vol papier heeft?

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:53

vraag Chery eens op bokt... hij is van hun (geweest)