Andalusische hengst gezocht voor mijn crusado merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Andalusische hengst gezocht voor mijn crusado merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:57

Ik zou graag een veulen willen fokken van mijn (ook eigengefokte) Crusado merrie (andalusier x kwpn).
De hengst moet een Andalusier zijn, aangezien ik hier verder mee wil.

Mijn merrie Mexx is aan de kleine kant (1.55), en super sensibel en ril, dus ik zoek een Anda hengst met maat en een nuchter, lief karakter. Dat laatste is echt heel belangrijk,
Het veulen zal ook ingezet worden in de dressuursport net zoals Mexx, Mexx heeft matig knie-actie, en geen maaiende benen.

Hier foto's van mijn merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Kleur van de hengst is het minst belangrijk, maar het liefst ga ik voor een donkere kleur.
De vader van mijn merrie is een schimmel, haar moeder was bruin.
Welke hengst zouden jullie nemen voor haar?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:35

Met Andalusier bedoel je PRE of een Iberisch paard? Wij hebben nl. wel een zwarte Lusitano hengst ter dekking met veel Spaans ( PRE) bloed. Voor foto's zie profiel en website. Stokmaat 1.65m, homzygooth zwart dus veel kans op een zwart veulen.
Ultramar heeft een super karakter; erg lief en cool!
Ultramar:
Afbeelding
Zijn 1e dochter:
Afbeelding

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:13

Ik heb Cantaor WH ter dekking staan.

PRE APTO 1,63m heeft een bronzen medaille gehaald als 3 jarige hengstin 2002, in 2009 een bronzen medaille gehaald bij de hengsten 7 jaar en ouder en hij heeft de medaille beste beweging gehaald bij de hengsten van 7 jaar en ouder in 2009.

Afbeelding
Afbeelding

Hier een 4 jarige zoon van Cantaor;

http://i55.tinypic.com/nbvkoz.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 13-04-11 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Derde in link gezet.

Mexxuna

Re: Andalusische hengst gezocht voor mijn crusado merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 16:28

@Cyrina; Kun je mij meer info pb-en, loopt hij in de sport? Zo ja, welk niveau, hoe is zijn karakter? En wat is het dekgeld? Dekken jullie natuurlijk of via KI?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:23

Je hebt pb.

DVHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:45

ken iemand die twee andalusische hengsten heeft met goede papieren, heel toevallig zijn ze half broeren.
Zam (aka Redondo) is een schimmel hengst en Santero is een bruine hengst. Zij laat ze natuurlijk dekken en het is een Rijperkerk, Friesland.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:41

Het maakt natuurlijk bar weinig uit of je de merrie laat dekken door een ggk PRE, Lusitano of door een niet-ggk hengst, het veulen is en blijft altijd een Cruzado. Kijk eens goed rond bij de verschillende Iberische paarden ( Lusitano/ PRE). Qua type maakt het bar weinig uit, veel Lusitano's voeren veel Spaans /PRE bloed en ook in Spanje worden Lusitano's gebruikt voor het fokken van Cruzado's, maar je hebt wel veel meer keus en voor het eindprodukt maakt het ook weinig uit omdat je uit deze combi geen raszuiver paard meer kan fokken.
Het is maar een tip, uiteindelijk moet je doen wat je zelf het beste lijkt.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 11:26

ElCid schreef:
Het maakt natuurlijk bar weinig uit of je de merrie laat dekken door een ggk PRE, Lusitano of door een niet-ggk hengst, het veulen is en blijft altijd een Cruzado. Kijk eens goed rond bij de verschillende Iberische paarden ( Lusitano/ PRE). Qua type maakt het bar weinig uit, veel Lusitano's voeren veel Spaans /PRE bloed en ook in Spanje worden Lusitano's gebruikt voor het fokken van Cruzado's, maar je hebt wel veel meer keus en voor het eindprodukt maakt het ook weinig uit omdat je uit deze combi geen raszuiver paard meer kan fokken.
Het is maar een tip, uiteindelijk moet je doen wat je zelf het beste lijkt.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Andalusier,
ik kan inderdaad niet raszuiver meer fokken, maar de nakomeling is ook voor eigen gebruik bedoeld, net zoals ik deze Crusado gefokt heb. :) En op het papiertje kan ik niet rijden, zeg ik altijd maar.
Ik zou er ook een kwpn hengst op kunnen zetten, maar dan krijg ik waarschijnlijk weer meer maat en bloed.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:45

Het verschil tussen Andalusiers/ PRE en Lusitano's is minimaal, de een komt uit Portugal, de ander uit Spanje maar de bloedlijnen komen vaak overeen als je wat verder weg kijkt in de stamboom; in sommige gevallen hebben Lusitano's wat meer kont en PRE meer front en zijn PRE wat ondeugender dan Lusitano's omdat er wat meer "show" in gefokt zit. Maar het verschil tussen een goede Lusitano en een goed PRE is minimaal; beide rassen zijn ontstaan uit het Iberische paard, het was vroeger nl. gewoon 1 stamboek! Je ziet daarom bij heel veel Lusitano's nog vaak de vermelding "Spanish Purebred/ Spaans "volbloed" bij de voorouders.
Ik zou toch eens rondkijken als ik jou was, er staan op het moment een paar hele leuke Lusitano hengsten ter dekking met een mooie maat en mooie dressuurgangen.

Bijv. de opa van Ultramar: http://www.allbreedpedigree.com/boneco2, die een kleinzoon is van Jamonero= Spanish Purebred

Nee, op een papier kan je niet rijden en dat is voor een rijpaard ook zeker niet het belangrijkste, maar een goed gefokt paard heeft wel zijn voordelen ;) . Je hebt veel keus, binnen 2 rassen om in het "barokke" type te blijven, persoonlijk zou ik daar zeker gebruik van maken. Maar wie ben ik........., het wordt jouw veulen, dus jouw keus /3 .

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 12:03

Thanx Elcid,
Je hebt helemaal gelijk,
ik ga ook zeker verder kijken.
Het enige punt is dat ik vroeger erg veel gewerkt heb met Andalusische paarden/hengsten en met Lusitano paarden/hengsten.
Mijn voorkeur ging echt uit naar de Anda, heel erg zelfs.
Ik vond Lusitano's altijd wat nuchterder, met Anda's kon ik het gewoon wat beter vinden. :)
Vandaar ook mijn dekking toen der tijd met de Anda ipv de Lusitano.

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:08

Jammer ik zoek juist een draagmerrie. Maar begrijp uit je bericht dat jij zelf juist het veulen wil houden.
Het is echt mijn droom om van mijn P.R.E. hengst een veulen te hebben
Mijn hengst staat volgende maand in Ruchpen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:41

Klopt helemaal, Mexxuma, veel Lusitano's zijn wat nuchterder, Anda's wat meer showy, maar tegenwoordig wordt ook bij de Luso's wat meer richting show element gefokt omdat men daar toch ook graag o.a. in de dressuur er wat meer mee voor de dag wil komen. Dus de gangen, vooral de draf, worden steeds beter. Het karakter bij sommige wat ondeugender, persoonlijk vind ik dat jammer, maar als je een showpaard zoekt is dat misschien een pre, ik ben meer voor het werkpaarden karakter ;) . Maar dat is puur persoonlijk.
Leuk voorbeeld; kijk maar eens naar deze meneer; puur Lusitano, nu in opleiding voor Grand Prix/ Olympische spelen: Soberano, stokmaat 1.74m ( dekgeld 2500,-!!!)
http://www.lusitanosbessadecarvalho.com ... sp?PAIS=EN

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:17

Mexxuna schreef:
Thanx Elcid,
Je hebt helemaal gelijk,
ik ga ook zeker verder kijken.
Het enige punt is dat ik vroeger erg veel gewerkt heb met Andalusische paarden/hengsten en met Lusitano paarden/hengsten.
Mijn voorkeur ging echt uit naar de Anda, heel erg zelfs.
Ik vond Lusitano's altijd wat nuchterder, met Anda's kon ik het gewoon wat beter vinden. :)
Vandaar ook mijn dekking toen der tijd met de Anda ipv de Lusitano.

Dat snap ik helemaal! :j Ik heb het alleen net andersom, ik verkies de Luso boven de Anda en dan kan iedereen zeggen dat het ooit hetzelfde stamboek was, blablabla... Maar ik zie zelf toch heel duidelijk verschil en heb dus echt mijn voorkeur. En TS waarom zou je voor een Lusitano gaan? Er zijn toch zat PRE hengsten om mee te dekken?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:04

fidodido schreef:
Jammer ik zoek juist een draagmerrie. Maar begrijp uit je bericht dat jij zelf juist het veulen wil houden.
Het is echt mijn droom om van mijn P.R.E. hengst een veulen te hebben
Mijn hengst staat volgende maand in Ruchpen.

Hé hé!
Je hebt een prachtige hengst zeg! Wist niet dat jij een PRE had.
Snap dat je een veulentje wilt fokken van zo'n knapperd! :)

En ik vind het grappig om te lezen dat sommige juist meer voor de Lusi gaan dan voor de Anda en omgekeerd!
Die GrandPrix hengst is wel: <3 !!
Maar het dekgeld is wat minder! :o

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:45

ik heb een PRE hengst van 1.66 schimmel.
en volledig klaar met beleren onder het zadel en 3 super gangen.
je mag altijd PBe hoor ;)