max. verschil in schofthoogte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

max. verschil in schofthoogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:39

Wat is het maximum verschil in schofthoogte tussen de hengst en de merrie?
Mijn shetlandermerrie is 80cm,
hoe groot zou de hengst dan mogen zijn, om geen problemen of risico's met zich mee te brengen?

graag geen botte reacties,
ik ben niet van plan om meteen te beginnen fokken,
is gewoon een vraag om te informeren ;)

petraaken

Re: max. verschil in schofthoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:35

F-AM --> SMP

EngeltjeS

Re: max. verschil in schofthoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:38

Je kan beter kijken naar wat je wil verbeteren. Wat heeft de merrie niet, en zou je graag wel willen zien bij het veulen?

Natuurlijk kan je geen hengst van 1.60 op je merrie laten gaan dekken, maar volgens mij zou een ranke hengst van 1.15 wel kunnen hoor.
Goed naar de bouw kijken, van je merrie en de hengst.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:38

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:58

Je kan het best ras per ras fokken, dus een shet op een shet. De op jouw merrie man een shet van pak 107 cm wel op. maar IK vind dat je het best enkel met papier fokt.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:24

Als je echt geen risico wilt moet je niet fokken.
Iedere dracht brengt risico's met zich mee ongeacht of je nu een grote of kleine hengst kiest.

Persoonlijk zou ik nimmernooit een hengst van 1m op een mini van 80cm zetten. (maar dan ben ik zowiezo tegen het bewust kiezen van een groot hoogteverschil tussen merrie en hengst).
Je wilt het niet meemaken als blijkt dat het veulen te groot is en er dus niet uit kan en het dus in stukken gezaagd moet worden om het eruit te krijgen. Want vaak hoor je alleen de verhalen dat het goed gaat maar de keren dat het niet goed gaat zijn er ook, en daar hoor je dan vaak niet over.

Daarbij vind ik dat er ook verschil is tussen als de merrie haar 1e veulen wordt of dat ze meerdere gezonde veulens ter wereld heeft gezet. Zeker voor een 1e veulen zou ik eerder een kleine hengst opzoeken dan een grotere.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:41

Er is groot verschil tussen fokken met een shetlander en fokken met een mini, en zoals 'Shetlandfan' al gaan geeft hierboven zijn er bij beide veel risico's!

Bij de mini is er maar een raad: blijf binnen de maat met +/- 5 cm verschil!