Merrie wil niet hengstig worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cynthia25

Merrie wil niet hengstig worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:52

Hallo iedereen, ik zit weer vol vragen en hoop op jullie deskundige advies *D
Onze merrie willen we graag natuurlijk laten dekken. We hebben haar nu bijna 4 jaar en we hebben nooit vernomen dat ze hengstig is. Dus hebben we de dierenarts haar laten opvoelen. Dat was vorige week dinsdag 5 april. De dierenarts voelde een eitje van 3 cm en heeft haar hengstig gespoten ( of hoe zeg je dat ?). Vrijdag 8 april dus, hebben we haar naar de stal gebracht waar de hengst staat. Daar is een schouwhengst bij haar geweest, maar daar is ze heel fel tegen en moet er niks van weten. Vanmorgen is er weer een schouwhengst bij geweest en precies hetzelfde als vrijdag. Nu staat ze normaal bij haar eigen stal altijd overdag altijd buiten en nu staat ze overdag op stal of even in de paddock. Ze is erg gestrest en ze wil niet drinken. Eigenlijk wilden we haar vandaag meenemen, haar vacht is dof (normaal glanzend), en haar flanken ingevallen, maar de eigenaar ( dierenarts) zei als je haar de waterbak laat zien en ze drinkt niet heeft ze geen dorst. Nou volgens mij komt het door de stress. Wat te doen? haar weghalen of het nog even aanzien? Zal ze wel hengstig worden daar? Graag jullie reactie. Alvast bedankt

fjordnina

Re: Merrie wil niet hengstig worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:41

Je zou zo maar een merrie kunnen hebben die zich niet laat dekken op vreemd terrein. Haal haar naar huis, wacht een cyclus af en laat dan de hengst naar jou toe komen. Controleer voor die tijd even wanneer de kans op dracht het grootst is dmv scannen. Niet opnieuw hengstig laten spuiten eerst een normale cyclus door laten maken.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 21:47

Het probleem is dat de hengst waarschijnlijk binnenkort word verkocht. Dus het is eigenlijk nu of nooit. Maar ik heb wil geen veulen ten koste van de merrie. Dan maar geen veulen. Dus nog een keer hengstig spuiten is geen goed plan? Ik lees op bokt wel dat ze vaker spuiten, maar ik heb er totaal geen verstand van.

DivineStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:51

Is het niet mogelijk om met diepvries sperma en KI te werken? Ik snap dat niet iedereen daar het geld voor heeft... Ik ga anders ook mee met Fjordnina.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:53

Dat lijkt me eerlijk gezegd ook echt wel een stresserende situatie. Hoe zou je zelf zijn? ,-)
Ik zou ook zeggen hengst thuis halen, en wil ze niet, nou dan wil ze niet..

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 21:57

DivineStars schreef:
Is het niet mogelijk om met diepvries sperma en KI te werken? Ik snap dat niet iedereen daar het geld voor heeft... Ik ga anders ook mee met Fjordnina.

nee dat is geen optie, ik denk ook dat we haar maar ophalen en het thuis afwachten, mocht ze hengstig worden en de hengst is nog niet verkocht, proberen en anders jammer maar helaas.
Snap trouwens niet dat sommige pensionstallen (incl. waar ze nu staat) die het allemaal super voor elkaar hebben, je kunt het zo gek niet bedenken of het is daar, maar gras??? in mijn ogen het belangrijkste is er bijna niet. Ik denk ook dat dat het grootste probleem is, dat ze niet naar buiten kan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:03

cynthia25 schreef:
in mijn ogen het belangrijkste is er bijna niet. Ik denk ook dat dat het grootste probleem is, dat ze niet naar buiten kan.

Mja, dat en het feit dat in een normale kudde geen enkele merrie zich zomaar door een vreemde hengst laat dekken. Alleen door HUN hengst, die eerst lang en breed bewezen heeft dat hij zijn rol in de kudde kan waarmaken.
Vervolgens volgt een complex paringsritueel, dat de meeste mensen niet eens zouden herkennen als ze het zien, gezien paarden gewoonlijk helemaal niet de kans krijgen om met twee geslachten in vrijheid samen te lopen. En pas als de merrie het kiest volgt er een dekking. Soms snel, soms pas na weken.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 22:07

Ja Ik vind het wereldje ook allemaal maar raar. Ik had ook zoiets van, mag de merrie niet kiezen? straks vind ze hem niet eens leuk. Maar dan word je raar aangekeken. Het lijkt me ook, merrie en hengst in het weiland en de natuur zijn beloop laten gaan. De eigenaar van de hengst ziet dat niet zitten, omdat de merrie wel flink kan gaan slaan, en ja daar is ook wat voor te zeggen. Hij wil natuurlijk ook niet dat zijn hengst gewond raakt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:12

cynthia25 schreef:
Hij wil natuurlijk ook niet dat zijn hengst gewond raakt.

Daar heeft hij een punt.. een hengst die met merries en andere hengsten vrijlopend opgroeit, die kent paardentaal, en die weet echt wel de klappen uit de weg te gaan. Maar een mogelijk al vanaf 3 jaar alleen gehouden hengst die nooit bij volwassen merries heeft gelopen, en aan de hand mag dekken, die denkt heel verkeerde dingen als hij bij een merrie los gelaten wordt ,-)
En die miscommunicatie, dat kan inderdaad erg verkeerd lopen.
Ik wilde ook niet bedoelen dat je die hengst er maar gewoon bij moet gooien hoor. Niet doen.. Maar dat hij een tijdje op het erf is en ze dagelijks kennis kunnen maken in veilige omstandigheden zou de zaak wel al verbeteren.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 22:18

Ja inderdaad, Is het feit dat de hengst niet om de hoek woont en waar onze merrie geen plek is voor hem, 2 stallen waarvan eentje van buurman ruin *D is. Dus we dachten we brengen haar dan maar naar de hengst. Niet wetende dat onze merrie zo van slag zou zijn. Dan breekt je hart toch wel hoor, als je haar zo ziet staan. Ze zorgen goed voor haar hoor, daar kan ik niks over zeggen. Maar ze mist haar eigen plekje en haar weiland iedere dag van s'ochtends tot het donker word. Een positief puntje is dat we toch wel een goed plekje voor haar hebben gevonden en ze het toch fijn en vertrouwd voelt op haar eigen plekje, eigen haard is goud waard of niet dan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:27

cynthia25 schreef:
Niet wetende dat onze merrie zo van slag zou zijn. Dan breekt je hart toch wel hoor, als je haar zo ziet staan. Ze zorgen goed voor haar hoor, daar kan ik niks over zeggen. Maar ze mist haar eigen plekje en haar weiland iedere dag van s'ochtends tot het donker word.

Ik kan er me iets bij voorstellen ja :-) Mooi dat je het ziet.. zo veel mensen zien het niet, geven er niet om, denken dat het anders 'hoort'.. gewoon doen wat je gevoel zegt, en verder gezond vestand gebruiken natuurlijk ;)

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 22:32

Ja ik denk altijd wat zou ik er van vinden als ik haar was. Ook niet altijd handig, want soms ben ik te soft. Maar ik vind dat je als eigenaar goede beslissingen moet maken. Jij moet voor ze beslissen, hun hebben er ook niet om gevraagd. Maar ja, mijn gevoel hierover is niet goed en dus moet ze maar gewoon terug en dan zien we verder wel. Als zij zich goed voelt doe ik dat ook.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 22:15

we hebben onze merrie terug op stal (niet gedekt). bedankt voor de reacties