Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Xyris schreef:Toevallig dat ik bij quarter horses het zelfde punt ter discussie heb gebracht.
Als eerste is natuurlijk de vraag: Denk je zelf dat je een hengst aankan en heb je de kans hem een paardwaardig leven te geven want een hengst kan niet zomaar bij alle paarden staan, zeker niet bij merries en vaak niet bij andere hengsten. Ik neem aan dat je je paard ook niet voortdurend op stal wilt hebben staan.
In princiepe voor zover ik weet is er niet echt een 'officiele weg' Ik neem aan dat je het gewoon over het Tinkerstamboek hebt. Zolang paps en mams volle tinkers zijn dan kan het veulen ook als volle tinker ingeschreven worden bij het Tinkerstamboek. Ware het niet dat, zolang je hengst zich niet echt gepresteerd heeft in een bepaalde tak van de sport, hij minder in de trek zal zijn en dus minder dekkingen ter beschikking heeft. Of dat voor jou een probleem is of niet maakt daarin niet echt uit.
De enige officiele weg -voor zover ik weet- is dus, laat je hengst presteren in een sport waar hij goed in is en bied hem als dusdanig aan in de fokdiensten.
Een andere mogelijkheid is (en dat weet ik niet of dit het geval is bij Tinkers) Maar je kent vast de keuringen wel bij KWPN, Friese stamboek en bijv. Andalusiers, daar heb je het over premies en pre hengsten etc, daar komt inderdaad een hele hoop bij kijken, maar dan nog wil het niet zeggen dat je, zonder keuringen niet met je hengst kan fokken.
Het is dus eigenlijk een beetje wat voor eisen jij zelf stelt aan je hengst en of je het een probleem vindt als hij wat minder dekt als andere hengsten. Echter vind ik wel -maar dat is persoonlijk- dat een hengsteneigenaar borg moet staan voor een gezonde hengst (zowel in de kop als het lichaam) en geen erfelijke aandoeningen heeft of kan vererven. Dit laatste kan je door bloedonderzoeken aan laten tonen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ariebren schreef:Kijk maar eens op de bonte paarden websites van het ICS, NSvT en GCDHA wat de voorwaarden en regels zijn om een hengst goed te laten keuren voor de dekdienst.
Xyris, het enige stamboek die geen regels heeft voor dekhengsten is volgens mij het AQHA, voor de Quarter Horses.
In dit stamboek kan een hengst veel dekken door zijn prestatie in de sport.
Ariebren schreef:Verstandig, ruinen hebben een beter leven dan eenzame hengsten.
Ariebren schreef:Bij nader inzien bestaat de stal met de naam "Heesbeense Hoeve" niet meer.