[TI] Hengst op latere leeftijd gebruiken als Dekhengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Missbambie

Hengst op latere leeftijd gebruiken als Dekhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 16:47

Hallo Bokkers.

Gisteren een tinker aangeschaft, Jaarling hengst met een bijzondere kleur (choco) en aparte aftekeningen 4 witte benen . met stampapieren. nu ben ik door meerdere mensen aangesproken waarom ik hem laat casteren en waarom ik hem niet hengst laat. hem op latere leeftijd gebruik als dekhengst (de verkoper vind het zonde!) Ik zelf denk dat er heel veel bij komt kijken om je hengst ook als dekhengst te mogen gebruiken via de officele weg. zou graag met mensen in contact willen komen die mij dit uit willen leggen.

Xyris

Re: Hengst op latere leeftijd gebruiken als Dekhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:09

Toevallig dat ik bij quarter horses het zelfde punt ter discussie heb gebracht.
Als eerste is natuurlijk de vraag: Denk je zelf dat je een hengst aankan en heb je de kans hem een paardwaardig leven te geven want een hengst kan niet zomaar bij alle paarden staan, zeker niet bij merries en vaak niet bij andere hengsten. Ik neem aan dat je je paard ook niet voortdurend op stal wilt hebben staan.

In princiepe voor zover ik weet is er niet echt een 'officiele weg' Ik neem aan dat je het gewoon over het Tinkerstamboek hebt. Zolang paps en mams volle tinkers zijn dan kan het veulen ook als volle tinker ingeschreven worden bij het Tinkerstamboek. Ware het niet dat, zolang je hengst zich niet echt gepresteerd heeft in een bepaalde tak van de sport, hij minder in de trek zal zijn en dus minder dekkingen ter beschikking heeft. Of dat voor jou een probleem is of niet maakt daarin niet echt uit.

De enige officiele weg -voor zover ik weet- is dus, laat je hengst presteren in een sport waar hij goed in is en bied hem als dusdanig aan in de fokdiensten.

Een andere mogelijkheid is (en dat weet ik niet of dit het geval is bij Tinkers) Maar je kent vast de keuringen wel bij KWPN, Friese stamboek en bijv. Andalusiers, daar heb je het over premies en pre hengsten etc, daar komt inderdaad een hele hoop bij kijken, maar dan nog wil het niet zeggen dat je, zonder keuringen niet met je hengst kan fokken.

Het is dus eigenlijk een beetje wat voor eisen jij zelf stelt aan je hengst en of je het een probleem vindt als hij wat minder dekt als andere hengsten. Echter vind ik wel -maar dat is persoonlijk- dat een hengsteneigenaar borg moet staan voor een gezonde hengst (zowel in de kop als het lichaam) en geen erfelijke aandoeningen heeft of kan vererven. Dit laatste kan je door bloedonderzoeken aan laten tonen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:17

Waarom zijn die meerdere mensen van mening dat je het niet moet laten castreren? :) Alleen door zijn kleur en aparte aftekeningen, of...?
Heb je misschien foto's? :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:18

Resi_lover schreef:
Waarom zijn die meerdere mensen van mening dat je het niet moet laten castreren? :) Alleen door zijn kleur en aparte aftekeningen, of...?
Heb je misschien foto's? :D

Ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:00

Xyris schreef:
Toevallig dat ik bij quarter horses het zelfde punt ter discussie heb gebracht.
Als eerste is natuurlijk de vraag: Denk je zelf dat je een hengst aankan en heb je de kans hem een paardwaardig leven te geven want een hengst kan niet zomaar bij alle paarden staan, zeker niet bij merries en vaak niet bij andere hengsten. Ik neem aan dat je je paard ook niet voortdurend op stal wilt hebben staan.

In princiepe voor zover ik weet is er niet echt een 'officiele weg' Ik neem aan dat je het gewoon over het Tinkerstamboek hebt. Zolang paps en mams volle tinkers zijn dan kan het veulen ook als volle tinker ingeschreven worden bij het Tinkerstamboek. Ware het niet dat, zolang je hengst zich niet echt gepresteerd heeft in een bepaalde tak van de sport, hij minder in de trek zal zijn en dus minder dekkingen ter beschikking heeft. Of dat voor jou een probleem is of niet maakt daarin niet echt uit.

De enige officiele weg -voor zover ik weet- is dus, laat je hengst presteren in een sport waar hij goed in is en bied hem als dusdanig aan in de fokdiensten.

Een andere mogelijkheid is (en dat weet ik niet of dit het geval is bij Tinkers) Maar je kent vast de keuringen wel bij KWPN, Friese stamboek en bijv. Andalusiers, daar heb je het over premies en pre hengsten etc, daar komt inderdaad een hele hoop bij kijken, maar dan nog wil het niet zeggen dat je, zonder keuringen niet met je hengst kan fokken.

Het is dus eigenlijk een beetje wat voor eisen jij zelf stelt aan je hengst en of je het een probleem vindt als hij wat minder dekt als andere hengsten. Echter vind ik wel -maar dat is persoonlijk- dat een hengsteneigenaar borg moet staan voor een gezonde hengst (zowel in de kop als het lichaam) en geen erfelijke aandoeningen heeft of kan vererven. Dit laatste kan je door bloedonderzoeken aan laten tonen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ik heb hier zeker wel wat aan, absoluut. ik weet dat het bij fjorden premie's moet halen om je paard als dekhengst te kunnen aanbieden via het stamboek. ik ga er vanuit dat het echt via de regels gaat van het tinkerstamboek. Bij een Ras hond word er DNA test gedaan, bloedonderzoek, keuringen ect. ik was benieuwd hoe dit in de tinker wereld gaat. Ik heb zelf een fjorde hengst gehad tot zijn 2,5jaar voor hij ruin werd dus de ervaring met het omgaan van een hengst ken ik. alleen deze was een stukje kleiner als deze jaarling, schat hem zo 1,45 hoog al echt vrij groot voor een jaarling.

@Resi lover, het is vrij grote en stevige jaarling mooi hoofdje en al een mooi behang voor jaarling en een aparte kleur. die meerdere mensen hebben mij nieuwgierig gemaakt en mij aan het denken gezet of ik later geen spijt krijg als ik hem ga casteren. het is alleen informatie hoor dames! Ik heb niet veel foto's kunnen maken i.v.b. baterijtjes op. zal er een in mijn profiel zetten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:23

Kijk maar eens op de bonte paarden websites van het ICS, NSvT en GCDHA wat de voorwaarden en regels zijn om een hengst goed te laten keuren voor de dekdienst.

Xyris, het enige stamboek die geen regels heeft voor dekhengsten is volgens mij het AQHA, voor de Quarter Horses.
In dit stamboek kan een hengst veel dekken door zijn prestatie in de sport.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:36

Ariebren schreef:
Kijk maar eens op de bonte paarden websites van het ICS, NSvT en GCDHA wat de voorwaarden en regels zijn om een hengst goed te laten keuren voor de dekdienst.

Xyris, het enige stamboek die geen regels heeft voor dekhengsten is volgens mij het AQHA, voor de Quarter Horses.
In dit stamboek kan een hengst veel dekken door zijn prestatie in de sport.

Zal ik eens doen, misschien vind ik ook meer foto's van de vader heb er gisteren 1 kunnen vinden maar dat is volgens mij toen hij zelf nog jong was. Vader is Manolito geboren op 1-03-2007 moeder is mysterie van de heesbeense hoeve daar kan ik echt niet over vinden (foto)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:44

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:53

Het paardje op de foto is geen chocolade maar vos lijkt mij?

Bij de tinkers/cobs hoeft je hengst echt niet te presteren in de sport voor dekkingen.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:02

snowdon schreef:
Het paardje op de foto is geen chocolade maar vos lijkt mij?

Bij de tinkers/cobs hoeft je hengst echt niet te presteren in de sport voor dekkingen.

Vos vind ik lichter persoonlijk. Koffie vos ook goed?

foto staat in profile

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:02

Ja ik zou het ook koffievos noemen :j

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:09

ik vind het ook een koffievos.

Ikzelf heb ook wel eens de vraag gekregen of ik de mijne niet als dekhengst zou gaan gebruiken.
Maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
Dat laat ik liever over aan hengstenhouders.

Mijne word dus gewoon geruint of het nou als zonde word beschouwd of niet.
Ik heb hem immers gekocht om hem over 20 jaar nog te hebben

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:14

Op de laatste foto in je profiel oogt hij erg overbouwd, maar dat kan ook aan de hoek liggen. Als je een hengst hengst wilt houden heb je veel te overwegen en niet als minste de stallingsmogelijkheden. In mijn ervaring kan je een hengst alleen een paardwaardig leven geven als je hem op eigen land kan houden. Bij het overgrote merendeel van de pensionstallen en manege's nemen ze geen hengsten en als ze dit wel doen staat het dier altijd alleen op stal, als je geluk hebt in een paddock, maar zelden op het land.

Daarnaast moet een hengst ook kunnen dekken. Een hengst hengst houden zonder dat hij een deklicentie krijgt EN als dekhengst wordt gevraagd weegt naar mijn inziens niet op tegen de compromissen die je moet nemen in zijn levenskwaliteit (aangenomen dat je niet een van de gelukkigen bent die de paarden aan huis kan houden en er een ruin/hengst bij wilt nemen waarmee je hengst goed klikt). Een hengst die niet mag dekken heeft ook een grotere kans op teelbalkanker heb ik me laten vertellen, dus ook dat moet je in overweging nemen.

Ik zou sowieso je aanraden het dier naar de hengstenkeuring mee te nemen om te zien wat je in handen hebt. Daarnaast is het aan jou te overwegen of hij ook (voldoende) gaat dekken bij goedkeuring. Ik weet niet hoe het bij de tinkers is, maar bij het AVS laten veel mensen een hengst hengst, waardoor er een enorm aanbod aan hengsten is, om nog maar niet te spreken over de kwaliteit van sommige hengsten. Hierdoor dekt het overgrote deel van de hengsten niet of nauwelijks. Ook dat moet je zorgvuldig overwegen. Als jouw paard geen populair type heeft EN je hem niet aan de man kan brengen bij een grote fokkerij met naamsbekendheid heeft een paard hengst houden vaak weinig zin.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:30

ohh dus jij bent de neiuwe eigenaresse, wens je veel plezier met hem, of die nu eentje met of zonder ballen word hihi
kleur is koffievos denk ik

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:59

Alles is me duidelijk nu. lieve mensen die balen gaan er gewoon af... geen rompe slomp. p.s ik heb me eigen stallen achter huis staan dus ik staan niet op een pension stalling.

@stalnijmegen je maakt me nieuwgierig heb je een pb gestuurd

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:24

Maakt mij ook nieuwsgierig :p Als het publiekelijk mag worden hoor ik het graag, is wel een leuk ding.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:25

Verstandig, ruinen hebben een beter leven dan eenzame hengsten.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 21:31

Ariebren schreef:
Verstandig, ruinen hebben een beter leven dan eenzame hengsten.

Komt helemaal goed!, ik kan trouwens echt geen boeh of bah vinden kwa foto's van de vader en moeder vader van nu (foto) en moeder maakt me niet uit welke foto al is het er maar een.
opa en oma zijn wel te vinden op internet.
het lijk mij dat vader ook een goed gekeurde dekhengst moet zijn anders zaten er geen papieren bij. onder de heesbeense hoeve vind ik niks behalve ook dat kleine fotóotje van het veulen zelf.

Nog een andere manier om vaders en moeders te vinden?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:51

Bij nader inzien bestaat de stal met de naam "Heesbeense Hoeve" niet meer.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:37

Ariebren schreef:
Bij nader inzien bestaat de stal met de naam "Heesbeense Hoeve" niet meer.

even een update
Ik ben brutaal geweest en heb het ICS gebelt :o ik dacht dat ik de voorzitter aan de telefoon kreeg maar het was tevens ook de directie. na wat moeilijke vragen te hebben gesteld heb ik de naam van de fokker gekregen. nummer opgezocht op internet. en meteen gebelt fokker heeft zoal vader als moeder nog in zijn bezit. hij was erg blij met mijn telefoontje! p.s hij word donderdag geruint.

Dit topic mag gesloten worden

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:08

Morgen word ook mijn bijna 2 jarige tinker geruind.
Kreeg ook te horen van zonde , en hij is geen verkeerde hengst.
Moest er nog maar eens goed overna denken zei de DA.
Na alles op een rijtje te hebben gezet , gaan zijn ballen der hier ook af !

Succes jij ook morgen.