Paard ouder dan in het paspoort staat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bonnietje

Paard ouder dan in het paspoort staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 20:15

Beste bokkers!

Ik heb nu sinds ongeveer drie jaar een E-pony.Zijn ouders zijn onbekend.

In zijn paspoort staat dat hij op 1-01- 1995 is geboren.
Nu hoorde ik van mijn instructrice dat ze dan de exacte data niet wisten en dat ze daarom 1 januari op geschreven hebben. klopt dit?

Ik wil best geloven dat hij nu 15/16 jaar is maar naar mijn idee is hij ouder. Hij heeft een slecht gebit en is niet de snelste meer ook krijgt hij al veel witte plekken, hij wordt als het ware grijs. Hij is trouwens een vos met dus steeds meer bijkomende stukjes witte vacht. Als ik met buitenrijden of rijden andere mensen tegen kom en je praat even gezellig dan zegt iedereen jou paard is al wat ouder he? De meeste mensen schatten hem rond de 20.

Mijn vraag is dus eigenlijk. Kan het dat hij ouder is dan dat er in zijn paspoort staat? Kan het zijn dat dit niet zijn werkelijke leeftijd is?
Of is het zo dat hij er gewoon sneller ouder uit ziet dan andere paarden?

Hebben jullie een idee?

Daihyo

Re: Paard ouder dan in het paspoort staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:17

Wanneer is het paspoort gemaakt? Hoeveel tijd zit er tussen het paspoort en de geschatte geboortedatum? Oftewel: hoe oud was je paard toen ze het paspoort hebben gemaakt?

Het klopt dat als ze de datum niet exact weten ze deze op 1 januari of 1 juli zetten.
Bij mijn haflinger is dit ook zo en na een bezoekje tandarts bleek hij jonger te zijn dan in zijn paspoort stond. Maar ook dat blijft een schatting, dus is niet zeker.

bonnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 20:25

Ik heb het even opgezocht, het paspoort is gemaakt op in 2007. Dus er zit 12 jaar tussen de geboortedatum en de maak van het paspoort. Het kan dus dat er toen een schatting gemaakt is van zijn leeftijd?

Wie maakt dan zo'n schatting?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:26

12 jaar is veel. Dan is schatten al een stuk moeilijker dan bij een jong paard.
Geen idee wie de schatting maakt. Veearts denk ik.

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:31

Joh, mijn paard wordt dit jaar 17 en is al sinds zijn 12e bezig om grijs te worden. Is jouw pony soms stekelharig (af en toe witte haren tussen de donkere)? Die worden sowieso wat sneller grijs, is mijn ervaring. En anders vraag je het toch aan de tandarts? Die doet de hele dag niets anders dan in paardenmonden kijken en kan vast een goede schatting maken van de leeftijd van je pony.
De gegevens voor het paspoort moeten worden ingevuld door de dierenarts en die heeft op dat moment vast ook de leeftijd geschat. 12 jaar is nog best duidelijk in te schatten trouwens.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:52

het is algemeen bekend dat dieren zonder papieren, die voorzien worden van paspoorten, jonger gemaakt werden dan ze waren...

een 12 jarige brengt meer op dan een 18 jarige...een ponie tekend ook nl niet zo snel oud als een paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:56

Niet altijd. Ligt eraan wanneer het paspoort is afgegeven.
Bij de mijne is dat op 27 juni 2005 geweest. Geboortedatum is 1 januari 2005. Een veulen kun je moeilijk jonger schatten. :D

Maar inderdaad, bij oudere paarden/pony's met een nieuw paspoort gebeurt dat wel :j

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:48

Even paardentandarts erbij halen, die kan het beste inschatten hoe oud hij nu is. Kan altijd een jaar naast zitten natuurlijk.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:44

toen er verplicht een paspoort moest komen voor paarden is bij mijn shetlander toen ook maar een gok gemaakt. toen ik hem kreeg schatte de da hem op een jaar of 13, een jaar later voor zn paspoort rond de 20... we hebben hem toen uiteindelijk op 14 of 15 gezet geloof ik, maar kan dus gemakkelijk zijn dat hij toen al een aantal jaar ouder was. zoiets zal met jou pony mogelijk ook wel aan de hand zijn. kennelijk na een bepaalde leeftijd veranderen de tanden niet meer en wordt de leeftijd bepalen dus echt schatten.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:01

Kan makkelijk.. Ken mensen in de handel die het ook doen..

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:42

In het paspoort van mijn pony staat helemaal niks.
Geen ouders en ook geen geboorte datum.