Stamboekopname, de do's and dont's !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Stamboekopname, de do's and dont's !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 19:47

Zaterdag 16 april, volgend weekend dus *\o/* , gaat Fleur naar de stamboekopname in Tolbert.
Nou staat ze keurig op haar hoefjes, gaat ze in bad voor de grote dag en loopt ze keurig mee aan de hand maar....wat moet ik nog meer doen?
Ik las op de NSPS site dat ze haar veterinair checken; waar moet ik dan aan denken?
Ook moet ze rechtuit en op de volte stappen en draven; is dat á la longeren of loop ik ernaast?

Kortom, goede tips kan ik wel gebruiken(al geloof ik dat er hulptroepen zullen zijn dus dat scheelt alweer)

Dennis

Re: Stamboekopname, de do's and dont's !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:53

Er word keurig verteld wat er van jullie verwacht word.

Alles is gewoon aan de hand, ook het stappen en draven op het harde (op de volte en rechtuit).

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 19:57

Dat vertellen ze daar Ciska?
Ik ben heel benieuwd, heb nog nooit een stamboekopname meegemaakt; ja bij de haflingers maar dan ben ik meestal in de weer met de oudere merrie's klaarmaken.
Ik ben wel echt ontzettend benieuwd hoe ze het gaat doen.....naar verwachtig zal ze op type de hoogste score halen denk ik!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:00

Als je aan de beurt ben waar je moet opstellen, waar en waarheen je mag stappen en draven enz.
En als je even bij je voorganger spiek helpt dat natuurlijk ook al iets.

Het is niet enorm moeilijk, het is echt goed te doen. Makkelijker en meer ongedwongen dan op de keuring :).

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 20:07

Oke, thanks...ik neem aan dat ze met het opstellen ook open moet staan, dus met 4 pootjes in het zicht, net als op de keuring?
Moet je lange stukken draven en stappen of is het echt 1 rondje werk?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:44

Idd, gewoon netjes op stellen zoals op de keuring.
Kwa stappen en draven is het wel iets meer dan op de keuring. Bij het liniair scoren is het 2x een rechte lijn van de jury af en weer terug (1x stap, 1x draf), en dan bij de veterinair ook nog op de volte. De afstanden per keer zijn niet veel langer dan op de keuring.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:12

Dennis, hoe zit dit met ruinen? Het voorbrengen lukt me wel, maar ik ben compleet niet meer bekend bij het NSPS. Heb een 3 jr ruin die we ter stamboekopname aan willen bieden (althans, nu nog hengst, wordt eind van de maand geruind) En zitten de stamboekopnames en premiekeuringen bij elkaar of zijn die los van elkaar?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:30

Hengsten mogen ook naar de stamboekopname.

Stamboekopname's zijn in het voorjaar (nu dus, de laatste reguliere komend weekeind, en dan nog de veegdag 14 mei uit m'n hoofd).
Premiekeuringen zijn van de zomer, die zijn ds niet op de zelfde dag.

Op de nakeuring kan je wel stamboekopname en voor een premie op 1 dag gaan.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:19

Net wat Dennis zei, het is heel simpel. Gewoon even op je voorganger letten.
Het staat ook wel netjes als je een net wit (leren) halster om doet met een wit touwtje.
En een zweepdrager (iemand die met een zweep er achter loopt ,net als op de keuring) is ook erg makkelijk.
Ook even netjes oortjes uitknippen, en evt. baard een beetje bijknippen (naar verhouding van de pony).

Er zijn ook veel mensen die ze zo uit de wei plukken en gaan.....

Succes!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:28

oortjes uitknippen? Bij het NSPS? Das toch net zoiets als vloeken in de kerk?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:32

Pluis die er uit steekt mag er uit. Niet helemaal uitknippen dus. Baard geld het zelfde voor, wel wat bij knippen, maar niet helemaal kaal scheren.
Knippen mag eigenlijk niet, maar wel zorgen dat de boel er verzorgd uit ziet. Dus stiekem knippen, maar zo dat het er niet geknipt uit ziet ;). Ik doe het vaak 1 á 2 weken van te voren, dan ziet het er niet geknipt meer uit, maar is het wel netjes.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:39

ja heb het misschien verkeerd omschreven het "uitknippen".
Soms heb je van die vieze baggerplukken er uit steken. Van die vieze pluimen.
Die netjes vlak knippen, dus niet alle haren er uit, dat bedoel ik niet.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:40

Dennis schreef:
Pluis die er uit steekt mag er uit. Niet helemaal uitknippen dus. Baard geld het zelfde voor, wel wat bij knippen, maar niet helemaal kaal scheren.
Knippen mag eigenlijk niet, maar wel zorgen dat de boel er verzorgd uit ziet. Dus stiekem knippen, maar zo dat het er niet geknipt uit ziet ;). Ik doe het vaak 1 á 2 weken van te voren, dan ziet het er niet geknipt meer uit, maar is het wel netjes.

Nog niet gelezen.. :o maar zo bedoel ik het dus... :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:17

Dennis schreef:
Er word keurig verteld wat er van jullie verwacht word.
Alles is gewoon aan de hand, ook het stappen en draven op het harde (op de volte en rechtuit).

In Lunteren 2 jaar terug echt niet :n
Locatie was ook niet erg handig, er bleven maar steeds mensen door de lijn heen lopen met hun paarden _-:(

Veterinaire keuring: ik vroeg nog wat de bedoeling was en daar zaten ze ze al allebei aan zn knieen en ja toen ging hij trappen :=

Sorry maar ik vond het echt barslecht zoals ze daar deden. Heb vaak genoeg gevraagd om uitleg en gewoon niet gekregen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:31

Hier (voorheen in Wormerveer, sinds 2 jaar Middenbeemster) en een paar jaar terug in Tolbert ging het prima. Het zal er ook vanaf hangen hoe druk het is. In Tolbert was het toen echt gekkenhuis. Hier in Noord-Holland zijn het meestal een pony of 20 tot 25 die opgenomen moeten worden en gaat het erg gezellig en gemoedelijk.

Dat knieen voelen kan best gemeen zijn. Bij het NMPRS kregen ze zelfs mijn super brave sulletje Dennis recht overeind.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:35

ik ben zaterdag geweest, uitknippen doe ik nooit maar ik knijp wel het oor even dicht en wat er dan uitsteekt knip ik af..

je pony wordt eerst gemeten, dan stel je op en stap en draaf je een rondje over de tegels zoals ook op de keuring je een rondje stapt en draafd. dan stel je weer op mag je naar de veterinair die controleerd ogen, tanden, en daar laat je hem op de volte om hem heen lopen (niet aan de longeerlijn) en na nog geen 10 minuten ben je weer weg ;)

helaas had mijn pony zeer slechte score voor beweging mevrouw loopt gruwelijk breed maarja wat wil je als je over een maand een babytje verwacht ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 09:09

Nou vandaag is de grote dag, Charissa gaat als kleine zus ook mee voor de mental support en de ervaring en Chris van stal Het Peertje gaat mij gelukkig helpen voorbrengen, zo naar stal om de staart te wassen en ons klaar te maken....heb er zin in :D
Hopelijk gaan we vanmiddag naar huis met een 85/85 hihi

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:39

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 17:34

gefeliciteerd Ciska!
Fleur is gemeten op .....jawel, 99 cm........ik had 96 geschat :D
Nu heb ik officieel 2 pony's in de grote maat....

Verdere score was 65/70....absoluut niet verwacht, ze is toch minder rastypisch als verwacht....
Nouja, het was een leerzame dag, de staartjes zijn weer mooi schoon, Charissa heeft mogen afkijken voor volgend jaar en ze is opgenomen, dat was het doel ;-)

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:50

gefeliciteerd met jullie resultaten!
Altijd weer een leuke leerzame dag!
En ach als ze maar opgenomen zijn. Op de keuring kijken ze weer heel anders.

En de maat... ja ik had verwacht dat mijn witte Apfelkorn maar tussen de 94 a 95 cm zou zijn, maar was ook 97 cm.
Net als de andere 2 die we bij ons hadden. T, ja ze krijgen ook allemaal het zelfde te eten! ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:52

Dat had ik ook niet verwacht! Op de foto kijkt ze toch echt wel rastypisch.

Ciska; dat heeft Benno mooi gedaan!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 17:56

fiona1 schreef:
Dat had ik ook niet verwacht! Op de foto kijkt ze toch echt wel rastypisch.

Ciska; dat heeft Benno mooi gedaan!

ze vielen o.a over haar te smalle hoef(zeker in vergelijking met haar maat) en ze had op behang een 3 terwijl er een merrie was met de helft minder manen en staart die een 1 scoorde :7

Ik hoop dat Chariss wel in de middenmaat blijft volgend jaar....

edit: nu natuurlijk op naar de fokdag vries en de premiekeuring, op naar die 1e premie(al ben ik, als ik eerlijk ben, blij als ik met haar een 2e haal)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:07

Dan meten ze ze dit jaar allemaal wel erg groot. Ik had Benno op 98/99 zelf gemeten.

Vorig jaar werd Lotje 97 gemeten, die had ik zelf ook op 98/99 gezet. Ach, voor mij zijn ze er niets minder door :D.
Maar vrees het ergste voor Caya, die is echt al duidelijk groter dan Benno.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:50

oke mooie scores, zoiezo vind ik heel de shetlandwereld qua keuring en stamboekopname een grote oneerlijkheid wat punten betreft hoor.. als je een beetje in het 'wereldje'zit en de juiste mensen kent heb je het goed voor elkaar en kan je met elke kromme hoepel goede punten scoren.. maar dit is mijn mening