Veulen bij oudere merrie..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLiezel

Veulen bij oudere merrie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 16:43

Hallo! :)

Ik weet dat hier al aardig wat topics over zijn, maar wou toch zelf 1 starten om dingen uit te leggen.. :)

Nou het zit zo ik heb Ranouska nu inmiddels bijna 3 jaar, ze zeggen dat ze nog nooit een veulen heeft gehad.. Staat ook niet in haar paspoord..
Toch zou ik heeeel erg graag nog een veulen uit haar willen fokken.. Maar nu weet ik wel dat er risico's aan kunnen zitten om het op een latere leeftijd te doen..
Maar kan dit nou echt niet? Ranouska is 14 jaar ze is verder ( zover ik weet ) Helemaal gezond en in goede conditie...

Ik zou graag jullie meningen en vooral ervaringen willen weten :)

Groetjes Lisa.

annewill

Re: Veulen bij oudere merrie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:45

Ik heb ook een veulen uit een merrie van bijna 16 gehad.
Was geen probleem maar vond het wel spannend. Ze zijn toch al wel wat ouder.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:45

hoi Lisa,

ik heb me altijd laten vertellen dat je een merrie tot +- haar 17e kan laten dekken mits ze helemaal gezond is . Dit is alleen het geval als het haar eerste veulen wordt . bij fokmerries kan het tot op hogere leeftijd nog .

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 16:46

Oke.. ja ik wil dit al zo lang zooo graag..
Ik denk dat het wel verstandig is om haar eerst goed te laten onderzoeken of ze helemaal gezond is door een dieren arts?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:55

Ik houd 14 jaar aan als grens voor een maiden. Dan ga je niet helemaal de risico's opzoeken.

Fjorden zijn in principe goed vruchtbaar, ik zou een geschikte hengst uitkiezen en haar er gewoon naar toe brengen. Lukt het na 2 cyclussen nog niet, dan zou ik er een keer een onderzoekje aan wagen, maar niet bij voorbaat al.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:02

14 jr is geen probleem. De meningen zijn alleen verschillent over of het juist makkelijker of moeilijker is wanneer ze geen veulen in verleden hebben gehad. Een merrie kan zeker tot 20 jr een veulen krijgen
Ik heb een fokmerrie van 13 en 12 en hebben beide 5-6 veulens gehad. De ene is op eerste inseminatie nog altijd drachtig, de andere wisselt soms pakt ze in een keer, soms in 2 keer.
Voor 3jr terug hadden we een kleine friese merrie die met 18jr nog een veulen kreeg. Daarna is ze verkocht als leer pony.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:14

FJ -> KS

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:17

ik zit met het zelfde.
Ik heb een merrie van 13 jaar en wil al bijna 5 jaar een veulen van haar.
De knoop is nu door gehakt dit gewoon te doen en heb voor alle zekerheid naar stamboek opgebeld en ze heeft geen veulen gehad.
Bij stamboek zeiden ze toen nog van zo oud is ze niet.

Volgende maand word ze gedekt en ben nu al niet meer te houden :oo

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:24

je zou je merrie voor de zekerheid kunnen laten nakijken door de dierenarts,maar in principe moet het dan geen probleem zijn.

mijn merrie wordt dit jaar 15 en is hoogdrachtig van haar 3e veulen

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:29

mijn merrie is bijna 22 , en hartstikke drachtig, 14 is toch helemaal niet oud ???

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:33

tot hun 18e zijn paarden en pony's nog in de bloei van hun leven dus opzich zou het geen problemen moeten opleveren.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:24

mijn merrie is 14 en drachtig van haar 2e veulen, haar 1e kreeg ze als 12jarige, zonder problemen.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 22:45

Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden! Dit neemt al een hoop twijfel bij me weg.. 14 is inderdaad nog niet echt oud.. maar goed ik heb wel eens verhalen gehoord wat mij toch tegen hielt.. maar nu ook deze dingen hoor neemt t toch wat twijfel weg ! :)

Kan iemand mij misschien nog een beetje bijscholen ( :') ) over wat de kosten in totaal bij elkaar zou worden dus dekgeld ben ik wel van op de hoogte, maar als het veulen er eenmaal is de entingen etc wat hij hebben moet.. als die nog zo klein is .. :) dan kan ik een beetje een schatting maken wat het kostenplaatje is.. ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:05

Tot op heden ben ik 470 euro kwijt en moet het veulen nog geboren worden. Ik houd de kosten dit jaar bij, daarom kan ik het zo precies zeggen.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 23:14

Okee.. :) En waar heb je die kosten allemaal aan besteed als ik mag vragen :)?

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:29

leuk zeg een veulen . en het kan makelijk hoor . er kan altijd wat fout gaan maar dat kan ok met een merrie van5

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 06:41

even denken de kosten..............Ravina is 3x gescand,1x op 18 dagen,1x op 40 dagen en 1x op 3 maanden
scannen per keer 67 euro incl voorrijden.
en natuurlijk heb ik in het najaar de rekening van de hengstenhouder gehad voor het dekgeld,afdracht aan het stamboek en de verblijfskosten.

ook is Ravina ingeent,maar dat gebeurd zowieso elk jaar

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 06:45

voor een eerste veulen vindt ik haar best op leeftijd, maar als zij gezond is... Ik zou de DA vragen wat hij vindt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 06:49

xLiezel schreef:
Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden! Dit neemt al een hoop twijfel bij me weg.. 14 is inderdaad nog niet echt oud.. maar goed ik heb wel eens verhalen gehoord wat mij toch tegen hielt.. maar nu ook deze dingen hoor neemt t toch wat twijfel weg ! :)

Kan iemand mij misschien nog een beetje bijscholen ( :') ) over wat de kosten in totaal bij elkaar zou worden dus dekgeld ben ik wel van op de hoogte, maar als het veulen er eenmaal is de entingen etc wat hij hebben moet.. als die nog zo klein is .. :) dan kan ik een beetje een schatting maken wat het kostenplaatje is.. ;)

Ik kom aan kosten: scannen, insemineren, soms ook stalling HH, DA, entingen, papieren stamboek, afdracht dekkosten etc etc. tussen de 1800,00 en 2100,00 euro uit, en dan is het veulen nog gezond geboren en geen complicaties bij de dracht of bevalling. Daarbij vorig jaar 3 paarden laten insemineren en ik verwacht nu een veulen.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:57

Mijn oude merrie is fokmerrie geweest, en heeft op haar 21 haar laatste veulen gegeven.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:02

bij ons op de opfok stal staat er een die is 23 en die krijgt nu nog een veulentje

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:20

xLiezel schreef:
Okee.. :) En waar heb je die kosten allemaal aan besteed als ik mag vragen :)?

Ik stuur je het overzichtje even per pb.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:45

Eén van mijn verzorgpaarden was 21 en kreeg toen pas haar tweede veulen. De eerste had ze op haar 5de gehad. Dus zat een hele tijd tussen. Heeft absoluut geen complicaties gehad.
Het enige probleem was dat de ervoor ook een veulen geboren was van een andere merrie en dat ze zich de hele dag had lopen opwinden, zodat we haar hebben moeten helpen met bevallen. Ze had er gewoon zelf de energie niet meer voor.