Hoe erfelijk is zomereczeem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Hoe erfelijk is zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:47

Wij hebben een merrie met zomereczeem.
Het is niet zo dat wij haar persé willen laten dekken, ik heb er natuurlijk wel eens aan gedacht, maar vanwege de zomereczeem al gelijk weer van afgezien.
Maar ik vraag me af of er al bewijzen en/of ervaringen zijn met de erfelijkheid ervan.
Wie weet het?

anneliesdj

Re: Hoe erfelijk is zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:49

Ja dit vraag ik me ook af, ik heb ook altijd gehoord dat het behoorlijk erfelijk is en het is niet voor niets zo dat ze bij bepaalde stamboeken niet dekken met dergelijke hengsten/merrie's.

Maar ik heb zelf een merrie die eczeem heeft en heb de beide ouders hier gehad en die hadden het niet, ook niet op latere leeftijd. Dus waar dat dat vandaan komt vraag ik me ook af.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:24

Momenteel worden er in Nederland (Wageningen Universiteit i.s.m. Universiteit Utrecht) en België (Universiteit Leuven) diverse langlopende onderzoeken gedaan naar de erfelijkheid i.c.m. zomereczeem. Uit deze onderzoeken blijkt o.a. dat een merrie sterker zomereczeem vererft dan een hengst, echter krijgen hengsten per jaar meer nakomelingen dan een merrie. Het is al bewezen bij o.a. de Fjorden en Friezen dat in bepaalde bloedlijnen meer zomereczeem voorkomt dan in andere en dat als men deze dieren met zomereczeem uitsluit van de fok, men het probleem langzaam kan terugdringen.

Als je mee wilt werken aan de onderzoek: http://www.biw.kuleuven.be/genlog/livge ... kheid.html
In deze onderzoek zijn ze bloedlijnen aan het vast leggen die gevoel zijn voor zomereczeem.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:22

Dit onderzoek is toch alleen voor bwp en btp?
Wij hebben een iers werkpaard geen belgisch, haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:51

Voor warmbloeden en tuigpaarden ... dus ook KWPN enz.
Maar ik heb ook gehoord dat er andere rassen ook bij zijn.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:55

Wij fokken al jaren met een merrie die zomerexceem heeft, en geen van haar nakomelingen heeft het... Geen betrouwbaar onderzoek maar ik ben er dus totaal niet van overtuigd dat het erfelijk is. Ik geloof ook neit dat het ook nog per ras verschilt, en paard is een paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:57

Hoe weet je zo zeker dat geen van de nakomelingen het heeft?
Heb je dat ook op oudere leeftijd gecontroleerd?

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:42

De merrie is nu 17 en haar oudste nakomeling in 11. In 2006 is ze gust geweest, maar verder elk jaar veulen erbij gehad.
Dus we hebben ze van 6 jaar tm 11 jaar (niet allemaal meer in eigendom) en van 4 tot 1. Ze is nu niet dragend.

Maar geen van deze paarden heeft het, en alle nakomelingen zijn nog wel in NL, en lopen in de sport (de meesten) en geen heeft het.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:15

Ik zie in mijn omgeving dat het wel erfelijk is, merries die het doorgeven aan hun nakomelingen.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:19

Ik denk wel dat het erfelijk is, ik heb een moeder met 2 dochters en ze hebben het alle 3 :\
De halfzus van de moeder heeft het niet, dus het lijkt me niet dat het aan de locatie ligt aangezien ze steeds op dezelfde plek stonden (allemaal).

Maar ik geloof wel dat het niet per se hoeft dat het altijd word door gegeven, dus dat je ook kans hebt dat je veulens krijgt die het niet hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:00

Peterina schreef:
Voor warmbloeden en tuigpaarden ... dus ook KWPN enz.
Maar ik heb ook gehoord dat er andere rassen ook bij zijn.

Bij het KWPN worden de Gelderse mee genomen in het onderzoek. Dit omdat Gelderse gemiddeld genomen meer uren weidegang zouden hebben en daardoor meer blootstaan aan die mugjes.

De rest van de populatie (dus de rijpaarden en de Tuigpaarden) worden nog niet meegenomen in het onderzoek.
Dat kan later in het onderzoek nog veranderen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:39

In 1 van de laatste IDS-en stond een artikel over het onderzoek bij de Gelderse paarden.

Er zit dus zeker een erfelijkheidsgraad in. Ook eerdere onderzoeken hebben al bevestigd dat het autosomaal recessief vererfd wordt.
Of het paard er dan ook daadwerkelijk last van krijgt heeft alles met de omgeving en weidegang te maken.

Wanneer je wilt fokken met de merrie, zou ik iig grondig onderzoek doen naar de hengst die je wilt gebruiken. Als je ook maar 1 nakomeling vindt die het heeft, zou ik de hengst laten staan, want dan vererft hij het wel.

Alleen al door op bokt te zoeken naar Zomereczeem kom je een heel eind, je kunt zo de afstammingen noteren van de paarden die het hebben.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:02

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat zomereczeem wel degelijk een genetische basis heeft. Alleen de genen zijn niet alles bepalend, omgevingsfactoren zijn ook erg bepalend.

Je kan even googlen op:
Heritability and repeatability of insect bite hypersensitivity in Dutch Shetland breeding mares (Schurkink et al.,2009)

Of: http://www.levendehave.nl/files/erfelijkheid%20staart%20en%20maneneczeem.pdf

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:28

Overigens is het bij hengsten net zo erfelijk als bij merries, maar hengsten staan vaak binnen waardoor zij gewoon minder in aanraking met de mugjes komen en daardoor vaak als vals-negatief door de test komen.

Jaap_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:30

Ik ken veel paarden waarbij de hengst of de merrie zomereczeem had en het veulen dit ook heeft gekregen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:33

Wij hebben 1 newforest merrie met eczeem.Ze heeft 1 veulen gehad, een hengstje en ook hij had in behoorlijke mate eczeem. Verder niet meer mee gefokt ivm betere merrie's. Dus een echt bewijs geeft het niet, maar vader had geen eczeem, dat was wel zeker.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:21

Maar dan was vader wel drager ervan, dus icm met drager merries of met lijder merries, zoals de jouwe, dan krijgen de veulens het wel, of iig zeer verhoogde kans.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:11

ik heb ook een veulen uit gefokt van een merrie met erge zomer eczeem. Toevallig is ze een Iers Warmbloedpaard maar haar veulen die nu 7 jaar is heeft geen eczeem.

Terwijl ik uit een merrie die geen zomereczeem heeft een veulen eruit gefokt had die het wel heeft. Terwijl de volgende veulens dat niet hebben.

Dus qua erfelijkheid kan ik daarover niets zeggen. Alle veulens hadden trouwens dezelfde papa.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:28

anneliesdj schreef:
Dus waar dat dat vandaan komt vraag ik me ook af.

Eerdere generatie hé :) Een van eerste lessen van genetica. Iets wat je niet ziet kan wel aanwezig zijn.
Zarena schreef:
Wij fokken al jaren met een merrie die zomerexceem heeft, en geen van haar nakomelingen heeft het... Geen betrouwbaar onderzoek maar ik ben er dus totaal niet van overtuigd dat het erfelijk is. Ik geloof ook neit dat het ook nog per ras verschilt, en paard is een paard.
Daarom worden hier ook een aantal vreemde conclussies getrokken. Het kan wel degelijk per ras verschillen. Sterker nog rassen worden gefokt op bepaalde eigenschappen (die je ziet én wil). Maar dat houdt niet in dat daar geen eigenschappen bij zitten die je niet wil, maar er wel zijn maar gewoonweg niet bij elke generatie ziet.

Twee mensen met bruine ogen kunnen een kind krijgen met blauwe ogen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:47

er zit wel een zekere mate van erfelijkheid in.

daarom begrijp ik niet dat mensen bewust met exzemers fokken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:53

Het probleem bij merrie-veulenonderzoeken is dat ze gewoonlijk in dezelfde omstandigheden leven.
ik had trouwens zelf een merrie zonder jeuk en veulen met, dat verdween toen ze verhuisde naar de kust en terugkwam toen ze een paar kilometer naar het binnenland ging...
Mijn vriendin had een merrie en veulen met jeuk, maar die leefden in hetzelfde gebied... De merrie heeft diverse nakomelingen gehad waarvan niet 1 die buiten het gebied werd verkocht, het ontwikkelde. De merrie zelf is trouwens uiteindelijk naar de slager gegaan toen het onhoudbaar werd.
De omgevingsfactor kun je niet wegcijferen. Dit is misschien ook wel de reden dat hengsten, die meestal niet op dezelfde stal wonen, het minder lijken te vererven....
zoalng ze nog niet op 1 terrein dit sort ondezoeken doen, lijken ze mijn niet betrouwbaar.

Daarbij, als ze gevoelig zijn, wil het niet zeggen dat ze het ook ontwikkelen. Ik zou me zelf niet laten tegenhouden door zomer eczeem, wat fokken betreft. Het maakt een paard nl ook niet onbruikbaar.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 13:23

Zomereczeem is geen pretje, niet voor het paard en niet voor de eigenaar.
Sommige paarden hebben weinig last, dan is het paard waarschijnlijk wel redelijk bruikbaar, maar anders wordt de bruikbaarheid en de kwaliteit van leven toch echt een stuk minder!
Ik zou nooit bewust een eczeemveulen fokken, misschien als de kans heel klein was, maar daar is volgens mij nog niet echt duidelijkheid over.
De enige manier om te weten of je merrie het vererft is het gewoon uit te proberen, denk ik, maarja...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:05

Er zijn meerdere soorten jeuk veroorzakers en eczemen die lang niet altijd zomereczeem zijn. Het is dus ook wel van belang om te weten wat de merrie exact heeft.
Is het bv weg of beter als ze in een gebied staat waar de mugjes niet of minder voorkomen? Als je haar op de goede tijden binnen zet?

Niemand wil bewust een eczeemveulen fokken, maar de vraag is juist OF je ze wel fokt.
En de gevoeligheid ervoor erven wil niet zeggen dat ze het ontwikkelen, zeker niet als ze in een gebied staan dat vrij is van de beestjes die het veroorzaken....

Het ligt er ook wel aan wat het doel is van het fokken van een veulen. Is het voor je zelf, denk je het goed te verkopen, wil je er keuringen mee gaan doen, later weer mee gaan fokken, etc.
Er is een verschil in een nakomeling van je merrie willen voor later voor jezelf (ter herinnering aan de merrie) en een paard fokken om op de markt te brengen.

Overigens zou ik in Nederland wel tien keer nadenken voordat ik ging fokken met welk om het even merrie als het is voor de verkoop van het veulen en er waarschijnlijk nooit aan beginnen zolang er nog een overschot is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:33

Wij zouden zowiezo niet fokken voor de verkoop....ik ben veel te gehecht aan mijn beessies!
Maar ook niet als herinnering aan de merrie mét zomereczeem, haha, dan zou ik wel gek zijn! ;)
Wel als ze het zomereczeem niet zou vererven, natuurlijk, het is een mooi beest!
Maar dat ze echt zomereczeem heeft, is wel heel duidelijk, als ze ergens bloot is (als bijv. haar hoofdkap een beetje omhoog geschoven is) dan heeft ze daar gelijk allemaal plekken, het ziet er ook uit als muggebulten en jeuktttt!
Zolang er geen mugjes bij komen, niks aan de hand...
Ze staan hier altijd los, ze gaat zelf ook in de stal staan als de mugjes komen.
Maar het onderzoek staat nog in de kinderschoenen, dat gaat vast nog lang duren voordat ze met feiten komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:37

Ja, precies.
Het lijkt erop dat je gewoon geduld hebt om meer zekerheden af te wachten, dus dat is dan het handigste.