Weer een miskraam of toch wel drachtig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maria1991

Weer een miskraam of toch wel drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 14:45

Oke, beetje rare titel. Maar ik moest iets hebben wat de aandacht trok :Y) We zijn al twee jaar bezig met mijn (ex)verzorgmerrie te insemineren. Dit is gebeurd bij Klein Popkensburg te Sint Laurens (Zld). Al vanaf 2009 zijn we bezig met haar drachtig te krijgen van de arabo fries: Maestro. Twee jaar terug is ze geinsemineerd, twee maal gescand en drachtig verklaard, maar na acht maanden dracht nog steeds niks te zien. Toen toch maar weer laten scannen en wat bleek niet meer drachtig. De DA dacht dat ze misschien in een vroeg stadium al een miskraam had gehad en dit in de (grote) wei verworpen heeft en we t dus ook nooit meer hebben gevonden (door vogels opgefreten had ie het over:S) Anyway, weer opnieuw laten insemineren en de allerlaatste herkansing inseminatie van het jaar gelukkig weer drachtig verklaard na de scan. Ze is nu dus als het goed is 09-06-11 uitgerekend. Dat maakt dus dat ze nu al bijna op negen maanden dracht zit! Bijzonder genoeg zie ik nog steeds niks aan haar buik... Wat denken jullie?

Niet echt een duidelijke foto, maar deze is van afgelopen weekend:
Afbeelding

Van eind januari:
Afbeelding

Hopen jullie mee op beter nieuws dan vorig jaar?!

petraaken

Re: Weer een miskraam of toch wel drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:51

De enige zekerheid die je kan hebben is een nieuwe scan laten maken. Sommige merries laten pas erg laat een buikje zien.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:02

Loop eens langs een ruin die nog wat interesse heeft in merrie's. Nog mooier is een echte hengst, slaat ze af is de kans er dat ze drachtig is.
Hebben jullie haar hengstig gezien na de dekking?
Maar wil je echt zekerheid, dan zal je inderdaad toch die scan moeten laten maken of laten opvoelen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:05

Vindt haar wel wat rond. Maar ik sluit mer erook bij aan. Laat haar controleren.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:07

Ik zag bij de mijne niet eens dat ze al 10 maanden drachtig was (ik wist het wel)
Gewoon laten controleren ;) weet je het gelijk :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:19

Opvoelen is in dit stadium van de dracht de enige mogelijkheid op zekerheid. Dat zou ik wel even laten doen, dan weet je ook of je gewoon geduld moet hebben of dat je opnieuw moet gaan dekken. Mocht ze nu toch niet drachtig blijken te zijn, kies dan voor een andere hengst. Sommige combinaties pakken gewoon niet, hoe graag je het ook wilt.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:30

Als je opvoelen niet ziet zitten, kan een bloedafname ook uitsluitsel brengen, zeker in een later stadium van de dracht. (heb ik vandaag ook laten doen vermits ik heel hard twijfel)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:21

van de foto,s durf ik niks te zeggen...sommigen merrie,s laten gewoon bijna niks zien
hier een voorbeeld; mijn merrie op bijna 9,5 maand dracht inmiddels

http://img836.imageshack.us/img836/5959 ... schoon.jpg

het beste is toch wel om opnieuw te scannen of op te voelen zoals al gezegt is.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:32

inowa: wow jou merrie zit inderdaad ook nog strak in haar velletje! Wel een pracht pony!

Verder zal ik inderdaad dr maar eens laten opvoelen. Tis niet mijn merrie, maar de eigenaar wilt het nu toch ook wel erg graag weten, na al dat gerotzooi (al paar keer natuurlijk laten dekken door verscheidene hengsten, toen toch maar gaan insemineren, miskraam enz. enz). Ze heeft al wel een veulen gehad, dus ze is wel vruchtbaar. Dat is inmiddels al vier jaar geleden en sinds dat moment zijn we al bezig om dr weer drachtig te krijgen....

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:37

meestal wil een andere omgeving en ander voer ook wel werken..

boer waar mijn dames eerst stonden die kocht ene paard op de markt en liet die insimineren,18 dagen later drachtig gescand en hebben we haar opgehaald..
na nog 10 dagen weer scan maar helaas verworpen..
merrie daar gelaten en weer opnieuw laten insimineren zodra ze hengstig was.
merrie drachtig en toen ook behouden.
11,5 maand later een prachtig merrieveulen erbij.
we kregen toen ook contact met degene die haar altijd gehad had en er altijd mee gefokt had en die was vol verbazing!
merrie was al bijna 3 jaar lang niet drachtig te krijgen,verschillende hengsten geprobeerd en ook natuurlijk en insimineren maar niks werkte.
daarom verkocht hij haar als rijpaard maar die verkochten haar weer op de markt aan die boer.

merrie is bij ons na het krijgen van het veulen weer geinsimineerd maar nooit meer drachtig geworden..

volgens de veearts kwam het hoogstwaarschijnlijk omdat ze hier een totaal andere leefstijl kreeg als bij die andere man..stom geluk dus.