manen schuren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

manen schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:08

Wie heeft of kent Anda's die manen schuren?? Zo ja, hoe ontkom je het?

Dani_

Re: manen schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:06

Om het te voorkomen moet je eerst weten wat de oorzaak is :+.

Sowieso houdt je dit paard het best zo sober mogelijk, want het is een sober ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:51

Wat is voor jouw sober?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:31

Geen krachtvoer, geen kuilgras maar hooi of goed voordrooghooi en rekening houden met de fructaanindex. Naast schuren ligt spier- en hoefbevangenheid op de loer en worden ze doorgaans dik van lucht.

Andalusiërs zijn van nature sterk en gezond en hebben meer dan genoeg temperament en werklust; ze hebben niet veel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:35

Hij krijgt ook het voer wat jij noemt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:27

En hij schuurt toch? Alleen de manen, of ook op andere plekken? Ligt het aan het voer, of dénk je dat? Zou hij luizen kunnen hebben of iets anders in die richting?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:48

Alleen manen, woon wel in een gebied met knutten...heb ingesmeerd met tea tree, lijkt iets te helpen. Alle scherpe randen op stal met rubben afgezet. Zou het een gewoonte zijn omdat het lekker voelt dat schuren?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:37

het zomereczeem seizoen komt er ook weer aan. Heeft hij nog nooit eerder geschuurd? en hoe laat gaat hij naar buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:38

Heb hem net, hij gaat al in de ochtend uren naar buiten. Als ik hem borstel bij de manenkam en tea tree er op smeer, gaat hij niet meer schuren, maar ik denk dat ik hem erg in de gaten moet gaan houden, omdat hij nu al begint met schuren.

vraag mij dus af of dit ook een kwaaltje is van de anda's net als bij de Friezen...je ziet immers best wel Anda's met dunne manen en dunne staartjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:06

Niemand een Anda die schuurt??

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:42

Mijn anda schuurt heel licht maar die had gewoon een beetje een droge huid op 1 plekje in dr manen

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:44

Mijn anda heeft ook geschuurd maandje geleden ongeveerd met resultaat een hele pluk uit de manen. ook schuurt hij nu wat bij zn staart. We hebben niets kunnen vinden en hij schuurt zn manen nu ook niet meer.. heb het goed gewassen met betadine scrub. We konden ook geen beestje ofzo vinden dus ik weet het ook niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:18

Hij is heel erg dik uit de opfok gekomen en ik voel ook een harde warme manenkam. Veel vet opslag bij staart en buik. Ik ben een beetje bezorgd of hij insuline resistent is. Ik weet ook niet of mijn hooi fructaanrijk is. Ze gaan nu in de ochtend vroeg een uur het gras op en op warme dagen zoals nu, dus niet. Ik begrijp nu ook waarom zijn manen zo kort zijn voor zijn leeftijd. Jammer hoor...maar ik hoop dat ik het onder controle krijg en dat hij geen ZE heeft of gaat ontwikkelen....

Op stal gaat hij meteen staan schuren en er zitten al weer flink wat pieken die recht over eind staan.... ;(

Muntok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:34

Toen wij onze anda een aantal jaar geleden kregen had hij schitterende manen van een meter lengte. Echt prachtig.
Hij stond in Noord-Brabant op schrale zandgrond.
Bij ons staan ze op de Betuwse klei, op grasland. Nadat hij gecastreerd is en lekker het land op kon is hij gaan schuren.
Elke zomer opnieuw. En we hebben in alle jaren inmiddels echt heel erg veel geprobeerd. Hij krijgt geen voer, behalve tamelijk droog kuil-hooi. Ze staan op het land, maar we letten op met hoe vol het land is en hoe lang hij er op staat, DA komt er regelmatig bij, allerlei voer dingen weg gelaten, juist weer andere supplementen, etc.

Het enige wat nu tamelijk goed helpt is heel goed insmeren met anti vliegen/muggen spul en ingepakt in een eczeem deken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:05

Uitkijken hoor met een paard met vetophopingen op gras! Ik zou laten testen of hij IR is en/of hij een magnesiumtekort heeft. Verder 24/7 buiten zetten zodat hij veel kan bewegen en géén gras, enkel hooi totdat hij mooi op gewicht is en geen vetbulten meer heeft.

Hoe jong is hij (aangezien hij net uit de opfok komt)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:12

2,5. Ik doe in de ochtend even snel op het gras, maar is dus ook meteen aan de dunne gegaan en dat was dus niet de bedoeling. Verder krijgt hij hooi, maar lijkt wel of hij daar ook dik van wordt...eentje die dus snel dik wordt heb ik het idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:16

Muntok schreef:
Toen wij onze anda een aantal jaar geleden kregen had hij schitterende manen van een meter lengte. Echt prachtig.
Hij stond in Noord-Brabant op schrale zandgrond.
Bij ons staan ze op de Betuwse klei, op grasland. Nadat hij gecastreerd is en lekker het land op kon is hij gaan schuren.
Elke zomer opnieuw. En we hebben in alle jaren inmiddels echt heel erg veel geprobeerd. Hij krijgt geen voer, behalve tamelijk droog kuil-hooi. Ze staan op het land, maar we letten op met hoe vol het land is en hoe lang hij er op staat, DA komt er regelmatig bij, allerlei voer dingen weg gelaten, juist weer andere supplementen, etc.

Het enige wat nu tamelijk goed helpt is heel goed insmeren met anti vliegen/muggen spul en ingepakt in een eczeem deken.

Mutok, dat is dus het probleem, ik heb dus ook zo een voedzame vette klei grond hier. Ik ga dus ook proberen of ik weer hooi van de zandgronden uit Brabant kan gaan halen, dat is ook grover stekeliger hooi dat het zachte slappe wat ze hier hebben. Hele dagen op de wei kan hier dus niet, dan worden ze spekvet en met het suikergehalte dan, durf ik het ook niet. Wel doe ik op tijd bemesten en bij droogte regelmatig de wei sproeien.

Wat mij opvalt is dat mijn shet die elke zomer flink schuurt, nog niet heeft geschuurd en ook niet vet is, want die groeit ook van hooi.

Vandaag begon het flink te waaien hier, dus ik denk dat hij daardoor geen vliegjes heeft gevangen, want hij ging niet schuren...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:35

Dus je hebt er een gekocht?!

Ik weet niet hoe dik zijn wintervacht was en hoe ver hij is met verharen (omdat het een jonkie is).

Maar het zou ook door het verharen kunnen komen in deze tijd als hij wat moeite heeft er doorheen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 07:57

Ja, ik heb er een.. :D Eindelijk na 10 jaar, hahaha.

Van voren is hij helemaal door zijn haren heen, maar van achteren, vanaf schoft nog niet. Zo dik zit hij niet in zijn haren, valt wel mee.

Ik hoop zo dat het met jong zijn te maken heeft, voelt ook erg warm aan onder zijn manen. Maar wassen daar wat ik graag zou willen doen, gaat nog niet lukken, wassen vind hij helemaal niet leuk...

Ik ga vandaag stieken halen en kijk of vlechten zin heeft. Dan trouw insmeren met tea tree olie, stinkt ook een uur in de wind en misschien houdt het vliegen op een afstand.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:56

mocht het zomereczeem zijn dan ga je het niet redden met teatree vrees ik. Waar je hem dan het meeste plezier mee doet is een goede eczeemdeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:33

Ik wacht nog even af met die deken. Misschien is het geen ZE en dan zit ik met een dure deken die hij waarschijnlijk binnen een dag heeft gesloopt. Hij zet overal zijn tanden is en alles MOET stuk.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:33

exzeemdeken is als het echt ZE is de enige optie.. Ik gebruik zelf Shapley's MTG voor mijn licht schurende merrie (die op t moment ook behoorlijk schuurt, maar heb t idee dat t ook met de rui te maken heeft) en dat helpt meteen tegen de jeuk. Bovendien knappen manen en staart er erg van op.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:38

Russel, eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat het eczeem is, het is er nog niet helemaal de tijd voor. 's nachts is het nog te koud voor die kleine krengen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:45

nou kinke, heb hier toch ook alweer zwermen muggen gezien, heb de eerste beet alweer te pakken.. en als er muggen zijn dan zijn er ook knutten..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:48

Ik heb dan wel geen anda, maar wel een haf die voor het eerst begint te schuren als hij vaststaat aan de paal.