drachtige shetlander kopen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PRiNCE2004

drachtige shetlander kopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 16:39

hallooo.
ik ben nieuw hier en ik zit al heel lang met een vraag,
ik wil graag een drachtige shetlandmerrie kopen.
nu vraag ik mezelf af wat hier de kosten van zijn en dan heb ik niet over
de kosten van voer enzo maar van de DA en alles wat bij het drachtig hoort en
bij de veulen hoort.
hoe vaak moet een DA bijvoorbeeld langs komen ,en ook als de veulen geboren is.
wat voor inentingen moet de veulen allemaal krijgen, en wat voor voer
en hoelang die aan de melk moet ?

hoop op vele reacties :D
xR.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:42

waarom wil je een drachtige merrie kopen?

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:45

Hoi!
Als alles goed gaat met de merrie en er geen klachten of wat dan ook zijn hoeft de DA nooit langs te komen.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:45

Inderdaad waarom een drachtige merrie kopen? Alleen voor het veulen(dat misschien an een tijd in de opfok moet en dan weer wordt verkocht..)
Als er problemen zijn bij de geboorte van HET veulen zal de dierenarts waarschijnlijk vaker moeten komen dan ddat de geboorte probleemloos gaat. Ook moet je er aan denken dat de dierenarts het veulen moet inenten(tegen influenze en tetanus zeker, misschien nog wel tegen meer ziektes..)
De kosten; tja ligt er ook aan wat jouw dierenarts aan voorrijkosten vraagt...

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:48

O Sorry had niet goed gelezen, gewoon normaal krachtvoer geef ik de merrie en het veulen heeft niks nodig, die eet na een tijdje ook gras mee enz. Een veulen moet gewoon de inentingen krijgen die de merrie ook nodig heeft/had. Het veulen kan 3 maanden aan de melk daarna is het wel genoeg.
Groetjes

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 16:55

Roxxxhorses schreef:
Inderdaad waarom een drachtige merrie kopen? Alleen voor het veulen(dat misschien an een tijd in de opfok moet en dan weer wordt verkocht..)
Als er problemen zijn bij de geboorte van HET veulen zal de dierenarts waarschijnlijk vaker moeten komen dan ddat de geboorte probleemloos gaat. Ook moet je er aan denken dat de dierenarts het veulen moet inenten(tegen influenze en tetanus zeker, misschien nog wel tegen meer ziektes..)
De kosten; tja ligt er ook aan wat jouw dierenarts aan voorrijkosten vraagt...

zowiezo gaat de veulen niet weg, dat werkt niet zo en als sommige mensen dat wel doen moeten ze dat zelf weten ,
maar ik wil die shetlander al heel lang kopen maar nou was ze perongeluk drachtig geworden en dat vind ik geen hindernis voor
mij om de koop dan af te zeggen ik vroeg me alleen af wat hier allemaal bij komt kijken.
maar bedankt.

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 17:00

jiperdepip schreef:
waarom wil je een drachtige merrie kopen?

sorrie maar daar ging de vraag niet over!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:12

maar ik mag het toch wel vragen uit intresse, of mag dat ook al niet meer op bokt??
ik ben gewoon benieuwd waarom iemand die er blijkbaar niet veel van weet toch graag een drachtige merrie wil kopen
lijkt me een normale vraag toch?

maar inmiddels heb je wel al antwoord gegeven en is het geen geheim meer waarom je het graag wilt.
de merrie kun je een mueslie voor drachtige paarden geven, het veulen kan dit het eerste jaar mee eten
tenminste bij het voer van equifyt.
hoe vaak de dierenarts langs moet komen hangt af van hoe het allemaal verloopt.
en ik heb geleerd dat ze 4 maanden bij de moeder moeten blijven

InekeH87

Re: drachtige shetlander kopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:47

ik vind 4 maanden ook nog kort hoor. Als het niet nodig is om eerder te spenen laat ze dan lekker minstens een maand of 6 bij de moeder lopen. 3 maanden zoals hier eerder werd gezegd is echt te kort.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:46

Het ligt er ook een beetje aan hoeland de merrie drachtig is wat de kosten dan worden voor de dierenarts. Want als de merrie resent drachtig is geworden dan moet je haar nog laten opvoelen of laten scannen om te zien of het geen 2lingdracht is een scanbeurt kost ongeveer 50euro met voorijkosten erbij bij mijn dierenarts.
Dan kun je de merrie in het 2de deel van de dracht nog laten enten zodat het veulen ook alle antiestoffen van de enting meer kan krijgen.
Als de bevalling goed is verlopen en veulen staat in korte tijd en drinkt de biest goed op dan zal de dierenarts het veulen niet hoeven na te kijken dan zal alles goed gaan.
Als de merrie aan de nageboorte blijft staan dan heb je extra kosten omdat je merrie dan gepelt moet worden als die er telang aan blijft dan heb je kans op hoefbevangenheid.
Ook dan worden de dierenartskosten duurder.

Verder als het veulen 14dagen oud is moet je het ontwormen (kan ook iets eerder pin me er niet op vast) dan na 6weken weer en dan met de merrie mee ontwormen.

Je moet er ook bij nadenken dat als het een hengstje word hij niet vruchtbaar bij zijn moeder kan blijven dan moet je ze kunnen scheiden na 6maanden. Want het beste is het veulen zo lang mogelijk lekker bij zijn moeder te laten drinken.
Er zijn veulens die hun moeder leeg trekken en dus eerder moeten worden gespeent maar het mooiste is 6maand bij de merrie.
Als het een merrietje word zou je nieteens hoeven spenen dan zal de merrie op een gegevenmoment zelf zeggen nu is het klaar. Maar ook een merrie kun je spenen en dan zou ik ook pas die 6maanden aanhouden.

Ik heb toen voor mezelf uit gerekend wat ik kwijt zou zijn als ik mijn merrie liet dekken.
Het is een paard dus voor een shet zal dekkosten minder zijn maar dierenartskosten kent geen hoogte van paard/pony dus dat zou eventueel kunnen kloppen.

Dekking 300euro
scannen na 21dagen 50euro
scannen na 3maand 50euro
enting 2de deel dracht 30euro
veulenprik na geboorte indien nodig 30euro
chip en paspoort 70euro
enting veulen met 6maand 50euro
--------
580euro
en dan is er niets mis gegaan. Prijzen zijn ongeveer en inclussief voorrijkosten van de dierenarts.
Als de merrie al drachtig is dan scheelt dat natuurlijk de dekkosten.

Verder als het een merrie en hengst is met papier dan komen de extra kosten om het papier aan te vragen voor het veulen er ook nog bij zal ongeveer 100euro zijn kan meer kan minder.

Misschien heb je er wat aan zo.
Succes met je beslissing en als je haar neemt heel veel succes met merrie en toekomstig veulen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:28

Reken ook aan dingen als tijdelijk extra stalkosten als de merrie op stal staat. Ander voer of vitaminen/mineralen supplementen. De kleine dingetjes die je nodig hebt voor een veulen zoals een veulenhalstertje kosten natuurlijk niet veel, maar ook dit telt mee. Als de dierenarts moet komen wanneer er problemen zijn dan gaan de kosten helemaal hard omhoog.
Ik was voor mijn paard ong. 1000 euro aan kosten kwijt en er zijn geen problemen geweest waarvoor de dierenarts nodig was. Wel heb ik haar voordat ik weer ging rijden nog eens extra late controleren door de fysiotherapeut en chiropractor omdat er tijdens zo'n dracht en bevalling toch heel veel veranderd in het lichaam en het een best zware belasting is voor de rug en het bekken van de merrie. Die kosten zitten hier niet bij in, doe ik dat wel dan zou ik ongeveer op 1300 euro aan kosten komen.
Veulen is daarvoor wel opgenomen in het stamboek, naar de keuringen geweest, ontwormd, verzorgt etc.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:13

kappiegirl schreef:
Dekking 300euro
scannen na 21dagen 50euro
scannen na 3maand 50euro
enting 2de deel dracht 30euro
veulenprik na geboorte indien nodig 30euro
chip en paspoort 70euro
enting veulen met 6maand 50euro
--------
580euro

had zo'n beetje dezelfde vraag als de TS, bedankt voor deze reactie, heb ik ook heel wat aan ;)
hoeveel keer is het scannen eigenlijk nodig? en moet het dan na die 3 maand niet meer gebeuren?

Er staat ook : veulenprik indien nodig, waneer is dit dan nodig en wanneer niet?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:19

Scannen doe je alleen voor de zekerheid.
Je kunt ook gewoon afwachtend of ze drachtig is, het is zeker geen must.
Ik vind het wel belastend voor de merrie en doe het normaal niet.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:21

maar dat scannen is toch niet alleen voor de zekerheid, ook om te kijken of er eventueel ziektes of tweelingen zijn?