jong kopen of al wat meer ervaren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

christiegirl

jong kopen of al wat meer ervaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 22:47

ik wil binnen nu en een aantal maanden een fjord gaan kopen. Ik ben al aan het rondkijken maar heb toch
het liefst een kind van kunar omdat die toch wel heel stabiel zijn in hun karakter. op het moment rijden we
een fjord bij dus weet dat ze soms eigenwijs kunnen zijn. Maar nu weet ik niet of ik er een moet kopen
die nog ingereden moet worden en dan met name een fjord van rond de 2 of toch een die al wat meer ervaren is.
Ik heb zelf geen ervaring met inrijden en zal er daarom altijd voor kiezen om het door een ervaren persoon te laten doen.
wie kan mij advies geven en hoe groot is de kans dat ik een kind van kunar kan vinden?

Myfairytale

Re: jong kopen of al wat meer ervaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:49

Ik zou dan voor een ervaren paardje gaan, want na het inrijden, moet je het paard wel verder doorrijden/trainen.

christiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 22:58

Myfairytale schreef:
Ik zou dan voor een ervaren paardje gaan, want na het inrijden, moet je het paard wel verder doorrijden/trainen.

ja dat is zo maar dat zal natuurlijk wel onder begeleiding gebeuren dmv privelessen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:14

Ik zou denk ik kiezen voor een paardje van 4 of 5 jaar die al ingereden is. Kunars zijn leuk en er is ook wel kans dat je er daar 1 van kunt kopen, maar dan moet je wel even zoeken en een beetje geduld hebben. Je zou evt. ook naar een Anton kunnen kijken, die hebben ook erg fijne karakters.

christiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 10:26

en hoe zit het met een reinar of een timor? ik heb wel rondgekeken op bokt maar miss. kan iemand me er meer over vertellen.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:19

Reinars zijn erg werkwillige paarden. Maar ze zijn vergeleken met de Anton nakomelingen over het algemeen wel wat sneller zenuwachtig (bang dat ze het verkeerd doen, niet weten wat ze moeten) Dit zijn paarden die i.m.o. voor het rijden en mennen erg fijn zijn door hun werkwilligheid en souplesse. Maar je moet ze wel goed begeleiden. (als jij twijfelt zullen zij dat ook sneller doen)

Timors zijn wat heldhaftiger, meer naar de mens gericht (zien mensen vaak eerder als speelmaatjes dan als 'baas'). Dit zijn leuke paarden om mee te werken vind ik zelf (Ik vind Timor zelf een geweldig leuk paard, maar heb reeds twee nakomelingen van hem ook ingereden en daar ben ik ook helemaal weg van), maar je moet ze wel durven aanpakken.

Maar ik zou zeggen, ga als je er eentje ziet op MP of op een site kijken bij het paard. Ervaar hoe hij/zij is en trek daar je oordeel uit. Want achter elk paard zit ook een moeder en die bepaald net zo veel als de hengst.
Ga kijken naar het karakter van het paard in kwestie, en staar je niet vast op de vader.

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:00

ik heb nog wel een 5jarige merrie te koop.
ze is van eros, erg braaf.
je kunt ook eens bij stamboeken infomeren. :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 06:52

jannegien schreef:
Reinars zijn erg werkwillige paarden. Maar ze zijn vergeleken met de Anton nakomelingen over het algemeen wel wat sneller zenuwachtig (bang dat ze het verkeerd doen, niet weten wat ze moeten) Dit zijn paarden die i.m.o. voor het rijden en mennen erg fijn zijn door hun werkwilligheid en souplesse. Maar je moet ze wel goed begeleiden. (als jij twijfelt zullen zij dat ook sneller doen)

Timors zijn wat heldhaftiger, meer naar de mens gericht (zien mensen vaak eerder als speelmaatjes dan als 'baas'). Dit zijn leuke paarden om mee te werken vind ik zelf (Ik vind Timor zelf een geweldig leuk paard, maar heb reeds twee nakomelingen van hem ook ingereden en daar ben ik ook helemaal weg van), maar je moet ze wel durven aanpakken.

Maar ik zou zeggen, ga als je er eentje ziet op MP of op een site kijken bij het paard. Ervaar hoe hij/zij is en trek daar je oordeel uit. Want achter elk paard zit ook een moeder en die bepaald net zo veel als de hengst.
Ga kijken naar het karakter van het paard in kwestie, en staar je niet vast op de vader.

Even offtopic, maar bovenstaande info vind ik altijd erg fijn om te lezen, de verschillen zeg maar :j

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:12

ik heb ook een zoon van kunar gehad, zelf ingereden, super dier geen stap verkeerd gezet, overigens is hij net weg, gezien ik grote kwpn-er wou om te kunnen starten. maar zeker een aanrader hoor, nakomeling van kunar.

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:25

Ik heb een merrie van Inco, ook zeer werklustig.
Ontzettend braaf en aanhankelijk!
Ik heb haar zadelmak gekocht! ontzettend braaf met verder leren...
Je bouwt samen wel een band op. /3

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:47

Zoek een ervaren paard dat al wat heeft meegemaakt. Daar kun je met veel meer vertrouwen en rust op gaan zitten. Wel zo fijn! Zo 8-12 jaar is mooi, fjorden kunnen toch heel gezond oud worden.

De hengst zegt wel iets, maar vergeet niet dat de merrie ook 50% bepaalt. Dus het gaat toch om het individu. Een klik is belangrijker dan de hengst die erachter zit.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:00

Ik heb mijn Fjord gekocht toen ze 7 jaar was; ik was specifiek op zoek naar een wat meer ervaren paard. Naar de afstamming heb ik verder eigenlijk weinig gekeken, maar het is een merrie uit Bjorgard.
Het is in de omgang echt een lieverd, maar met rijden is ze soms vrij eigenwijs (maar nooit gemeen!).

Ik heb onder andere ook een merrie van 4 jaar van de hengst Reitze bezichtigd tijdens de zoektocht. Dat was ook een heel lief dier, maar ik was bang dat we samen te onervaren zouden zijn (het ging namelijk om mijn eerste eigen paard); ze kwam wat onzeker over op mij...
Ik heb ook een ruin van een jaar of 12 gezien (en gereden), maar die maakte zich echt supersterk en ik was bang dat ik die nooit zou kunnen houden.
Het ligt dus ook wel aan de opvoeding van het paard, en aan wat je zelf kunt, natuurlijk.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:08

ik heb meerdere fjorden gekocht die al ingereden ed zijn geweest, maar na 1x een jaarling te hebben gekocht en daar door de jaren heen zelf alles mee te hebben geleerd, met vallen en opstaan, kan ik tooch met zekerheid zeggen dat ik dat veel eerder had moeten doen. ook ik had nog nooit n paard ingereden en de kennis er al helemaal niet voor in huis, ben toch langzaam begonnen op mijn eigen tempo en gevoel en toen hulp ingeschakeld van prive instructeur, ik heb een paardje (2 eigenlijk) waar ik mee kan lezen en schrijven, dus als je de tijd, geduld ervoor op kunt brengen zeg ik; jonkie

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:52

Ik heb een reinar en een kunar.

De reinar is zoals er al verteld is snel zenuwachtig en erg werkwillig.

De kunar is wat trager en pikt meer als je boos op d'r wordt enzovoorts , maar deze heeft wel karakter van moeders kant mee geerft dus idd de vader alleen zegt niks.

Succes , en mocht je vragen hebben kan je me altijd even PBen

lizavk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:30

als je zelf al ver bent met rijden, zou ik een jong fjordje nemen! Lekker samen vertrouwen opbouwen.
Heb ik met mijn fjord ook gedaan en kon haar zo beleren zonder moeite!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:09

Zie hier heleboel positieve verhalen over zelf inrijden etc.
Maar er zijn ook zat negatieve, hoewel die hier nog niet staan.

Ik heb geen idee hoe ervaren je bent en hoe consequent en hoe goed je kunt rijden.
Maar als het je eerste paard wordt is het allicht handiger om een al ingereden en doorgereden
paard te kopen.

En ga eens bij verschillende kijken, desnoods verschillende rijden als mensen het je aanbieden.
Gewoon om te kijken wat er allemaal aan karakters rond loopt.
En de een zal fijn te rijden zijn voor de een en de ander voor de ander.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 00:28

Ik heb een kind van Kunar, maar dat stabiele karakter zie ik niet in haar hoor ;)
Ene dag is ze poeslief en andere dag heeft ze er flink de pest in! :) :o

Ze is nu 3 en ben haar nu rustig aan aan het inrijden en vind het erg leuk, maar het is niet altijd leuk (soms krijg ik even goed een rodeo als ze de kop d'r weer op heeft staan hihi). Niet om je bang te maken met horror verhalen, maar als je zelf geen ervaring hebt met inrijden raad ik je aan een pony/paard aan te schaffen rond de 8 a 9 jaar die al goed doorgereden is ;)