Ik ben me aan het verdiepen in Lusitano's; bedoeling is dat er hier eentje komt; maar niet voordat ik me er eerst voldoende over weet. Nu vraag ik me af, de punten die lusitano's krijgen bij de keuring voor de inschrijving in het stamboek; hoe moet ik die beoordelen? Vanaf welk percentage spreek je over een "goed" paard? En dressuurgericht; welke punten zijn dan belangrijk? (aangezien ik geen Portugees ken)
Alvast bedankt voor je reactie! Als je nog dingen belangrijk vind voor mij, dan mag je dat ook altijd neerschrijven hier!
Een Lusitano veulen wordt eerst in geschreven in de Livro de Nacimentos (veulenboek), en zodra het volwassen wordt, en je wilt er mee fokken (zowel hengsten als merries) komt het in de Livro de Adultos. Merries worden aan de hand voorgesteld (of onder het zadel, is niet verplicht) en hengsten onder het zadel. Eerst worden de gangen beoordeelt, en dan gaat het zadel eraf, en wordt het paard in 8 onderdelen beoordeeld. Voor sommige onderdelen is het x1 en bij sommige x1,5 Het totaal is dan de uitslag. (op mijn website staan de onderdelen etc. vermeld). Meer als 10 jaar terug, hadden de lusitano's hogere punten als nu, nu mag je er wel 10 punten bij aftrekken. Dit komt omdat ze toch weer wat strenger willen selecteren. (dus als je eerst een hengst van 75 punten had, en je hebt nu een hengst voorgesteld met 65 punten, dan mag je echt niet klagen). Ook zijn de regels per vorig jaar veranderd dat nu zelfs 3 x 6 ook al afkeuring is. En ja, dan worden er of meer paarden afgekeurd, of juist weer hogere punten. Omdat het paard dan wel goed genoeg is voor de fokkerij. Eigenlijks is het beoordelen op punten niet de juiste graadmeter om de juiste lusitano te zoeken. Je moet meer op je eigen gevoel afgaan, en zelf weten wat je zoekt. Want zelfs een afgekeurd paard (oftwel een lusitano wat niet wordt opgenomen in de Livro de Adultos), kan zelfs wel een heel goed paard zijn. Weet er zelfs lusitano's die eerst zijn afgekeurd en later met de herkeuring super scoorden. Ook zegt punten niks over het fokproduct van betreffende hengst/merrie. Hoge punten zegt niks over het fokproduct. Ook fokprodukten van laag gescoorde ouders, kan juist wel weer een super lusitano zijn, en weer hoog scooren. Voor meer informatie mag je me ook altijd bellen, of malen. Vriendelijke groeten. Ingrid de Jong.
ElCid
Geplaatst: 04-04-11 10:50
Quote knopje ipv. edit gebruikt . Dus opeens een dubbel post.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 04-04-11 11:00, in het totaal 2 keer bewerkt
ElCid
Geplaatst: 04-04-11 10:57
De punten die gegeven worden bij de opnamekeuring zijn gebaseerd op type en gangen; een paard wat dus het ideaal beeld van de Lusitano het meest benaderd krijgt meer punten dan een paard wat dat niet doet. Maar omdat, zoals bij vele rassen, het "ideale" type nogal veranderd is zijn de punten van een jaar of 10 terug minder relevant, maar geven nog wel een aardig indruk van de kwaliteit van het paard. Een paard wat toen hoog scoorde was ook van goede kwaliteit en benaderde het type wat toen populair was heel dicht. Momenteel worden bijv. de kleinere, meer barokke types met zware halzen etc. lager beoordeeld dan de wat grotere, meer rijpaard gerichte types. Een de beste hengsten ( zelfs het beste Ibersiche paard ooit genoemd, Jacquetao, heeft zelfs 86 punten gescoord, dat is nu nog steeds een unicum en zelf als je daar 10 punten af zou trekken heb je het nog steeds over een bijna perfect paard; qua type en gangen). Je moet er ongeveer van uitgaan dat paarden met een puntenaantal van 70 het ideaalbeeld dicht benaderen, daaronder kan je spreken van middelmatig tot slecht. Er worden punten gegeven voor hoofd/ nek, hals/ schouder, borst/ flanken en achterhand die in het totaal 1x meetellen, de punten voor rug/ lendenen, benen, gangen en algemene indruk tellen 1,5 keer mee. Momenteel wordt een paard met 3 zessen afgekeurd, maar of die regeling gehandhaafd blijft is een heet hangijzer binnen het APSL. Punten zijn zeker niet zaligmakend, maar wel een leiddraad. Er bestaat een lijst met aanbevolen hengsten ( reccomended stallions). Alleen hengsten met een punten aantal van 71/ 72 en hoger worden daarop toegalaten, maar van deze hengsten wordt wel verwacht dat ze ook in de sport of op keuringen prestaties leveren.
Een paard met 65 punten is dus, qua type, wel degelijk minder dan een paard met 75 punten, maar het zegt niks over de evt. prestaties die het dier in de sport of waar dan ook zal kunnen leveren. Dat is ook de reden dat men de aanbevolen hengsten niet alleen op type keurt maar ook prestaties mee laat tellen; op die manier willen ze een paard behouden wat in het type staat maar ook kan presteren; alleen een mooi plaatje fokken is niet zinvol. Tijdens keuringen worden er ook medailles gegeven, waarbij een zilveren medaille voor hoge kwaliteit staat en een gouden medaille voor een uitzonderlijk goed type. De fokkers die wij kennen zullen overigens zelden tot nooit fokken met produkten die laag scoren, juist omdat het type toch een belangrijk onderdeel van het ras is.
Als je puur een rijpaard zoekt zijn de punten niet echt van belang, maar als je een dier zoekt voor de fok zou ik toch echt de punten wel in de gaten houden en geen dieren kopen die onder de 68 punten scoren. Een dier met minder punten, gekruist met een dier met veel punten zou natuurlijk best een hoog gepunt paard, dus 1 met het juiste type/ gangwerk kunnen opleveren, maar een kruising tussen 2 paarden die beter voldoen aan de eisen is die kans natuurlijk groter. Tijdens de laatste keuringen hier in Nederland was de kwaliteit van de aangeboden paarden niet hoog, de keurmeesters waren niet bepaald onder de indruk. Maar ook in Portugal lopen middelmatige paarden waar mee gefokt wordt! Als je echt interesse hebt zou je een keer langs kunnen komen tijden de clinics zie wij organiseren met een Portugees die zelf Lusitano's fokt, keurmeester is bij het APSL, ruiter de de Portugese school, etc. Die kan je precies vertellen wat een Lusitano nou een Lusitano maakt. Maar bedenk wel dat een goed paard geld kost en de kans dat je voor een bedrag van onder de 10.000 een echt goed paard koopt is klein, maar niet onmogelijk. Het is maar net wat je zoekt; een Ferrari of een kever . Wil je gewoon een leuk paard of wil je op hoog niveau iets doen of daar tussen in! Evt. verdere info per pb.
Bij gevoegd een link naar een van de Top Lusitano hengsten van dit moment: Soberano, stokmaat 1.74m., 74 punten en zilveren en gouden medailles; in opleiding voor de Grand Prix en mogelijk Olympische spelen:
Bedankt voor de antwoorden. Soberano was ik idd al tegengekomen, wat een paard zeg!
Wat ik zelf zoek; een (jong) paard; hoeft niet beleerd te zijn, maar wel met talent voor dressuur. Het hoeft zeker geen grand prix niveau te zijn, maar toch moet een leuk dressuurniveau te bereiken zijn.
Ik heb nog tijd, ik heb momenteel een kwpn merrie waarmee ik geen klik voel, die moet dus eerst verkocht worden voordat er een lusitano in de plaats kan komen.
ElCid
Geplaatst: 05-04-11 22:23
Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar ik ken wel wat, goede, fokkers die regelmatig leuk spul te koop hebben staan. Tegen de tijd dat je zover bent kan je altijd eens contact opnemen.
Soberano is waarschijnlijk wat te duur , zijn dekgeld is al 2500,-
Lusitana
Geplaatst: 11-04-11 12:21
Paarden van totaal verschillende types kunnen even hoog scoren, want men trekt punten af voor fouten en zwakheden die de bruikbaarheid van het paard beinvloeden, niet de schoonheid. Een paard dat bv maait kan evengoed hoog scoren in punten voor de gangen en een medaille veroveren in een keuring waarop hij op gangen en type wordt beoordeeld... Gaat dit zelfde paard met slecht achterbeen gebruik, dan scoort het wel heel laag. Overigens is het totaal te behalen punten 100, maar er zijn geen paarden die dat halen. De punten van de rug en lendenen gaan keer 1.5, evenals die van de ledematen en de samenhang van het geheel en de gangen. Hoofd en hals, schouder en schoft, borst en ribbenkast, en kruis krijgen gewoon 1x. Met andere woorden, daar kunnen ze max 10 punten op scoren en op de andere max.15. Dit is belangrijk om te weten, want als een paard bv een 9 heeft voor zijn gangen lijkt dat heel wat, maar feitelijk is dat een 6 x 1.5. Voor gangen en de andere met de coefficient van 1.5, hebben ze het best boven de 10!
Je hebt dus meer aan het "ontleden" van de punten om meer van het paard te weten te komen als je het niet ziet, dan aan het totaal. Natuurlijk is het wel zo, wat is aangegeven, dat keuringen ook maar voorkeur van de jury op dat moment is en groot gehalte vriendjespolitiek, maar het is wel een redelijke leidraad.
De sterke en zwakke punten van een paard kun je ook met het blote oog waarnemen in de hengst en merrie en het product. Daarbij, en dat is gezegd, hoeft en en ander niet zo doorgegeven te worden. Kampioenen fokken niet gegarandeerd kampioenen. Maar het is wel goede reclame voor een dekhengst of fokmerrie om hoge punten te kunnen noemen.
Als je een rijpaard zoekt, ga dan gewoon uit op wat je ziet. Elke Lusitano is feitelijk gefokt op bruikbaarheid en allround. Een paard dat jou aanspreekt kan een ander lelijk vinden en andersom. Dat is persoonlijk.
Prijzen varieren enorm. Het ligt bv ook aan de faam (soms eigendunk ) van de fokker, en hoe erg een eigenaar er van af wil/moet. Dat een fokker 20.000 euro voor een paard vraagt, wil niet automatisch zeggen dat het paard beter is dan het paard van de buurman die van zijn paard afmoet en hem voor 2.000 op de markt laat.... Ik kon laatst nog een hele groep (fokmerries en hun producten) overnemen van en fokker voor heel heel weinig geld (dat ik helaas niet had). Uitekende paarden, maar moesten accuut weg. Je kunt dus binnen elk budget een paard vinden als je geduld hebt en niet al te specifieke eisen.
Het spijt me dat ik niet eerder tijd had om je e-mail te beantwoorden.
Ik had het er vandaag nog over met mijn man, en we hadden eerst het idee om een jonger paard te kopen, maar daar komen we nu op terug, het lijkt me beter om een beleerd paard te zoeken, zodat ik hem al eens kan aanvoelen tijdens het rijden, om te weten of het echt is wat ik zoek...