Wel of niet een veulen fokken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel2005

Wel of niet een veulen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 12:29

Ik zit er weleens aan te denken om een veulen met mijn welsh cob merrie te fokken. Het lijkt me leuk om haar opvolger zelf te fokken, op te voeden, enz. Het zal dus geen veulen voor de verkoop worden.

Hoe maak je de afweging om het wel of niet te doen? Hoe selecteer ik een hengst? Welsh Cob of niet? Tot welke leeftijd is het verstandig om een 1e veulen te fokken?

Mijn merrie is supergezond, heeft ontzettend fijn karakter en heerlijke gangen. Daar zal het niet aan liggen.

Wilawander

Re: Wel of niet een veulen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:35

Tegenwoordig zijn de prijzen zo enorm laag voor leuke veulens en paarden dat fokken in vergelijk veel te duur is. Daarbij loop je toch een risico om het veulen te verliezen maar ook de merrie. Dus ik zou eerder kijken voor een leuk veulen als je zelf graag de eerste 3 jaar wilt doen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:45

ik heb een paar jaar geleden een drachtige merrie gekocht samen met mijn beste vriendin.

allebei hadden we geen ervaring met geboortes van veulens, en ik moet zeggen dat het voor ons heel zwaar is geweest.
we hadden geen idee hoe de merrie het zou gaan aangeven, dus hebben weken gewaakt voor niks (maar dat had ook te maken met dat de vorige eigenaar niet wist wanneer ze precies was gedekt)

de geboorte was ook heel zwaar, en ik ben nog steeds elke dag dankbaar dat we er gelukkig bij waren, want zonder ons hadden moeder en veulen het niet overleefd.

en dan heb je een geweldig mooi veulen.
en helaas nu 2 jaar later heeft mijn vriendin de moeilijke keuze moeten maken om de kleine man te laten inslapen vanwege attactie, zonder kans om ooit rijpaard te worden.
zelfs nooit geen paard wat of lekker in een groep in de wei kon staan.

als ik jou zou zijn zou ik een veulen kopen of zelfs pas een 3 jarige kopen.
er kan tussen het drachtig worden en een 3 jarige waar je mee kan gaan werken zoveel mis gaan.

Nicole288

Re: Wel of niet een veulen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:17

EHK -> F-AM