Is het echt waar dat....?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Is het echt waar dat....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 11:10

Sinds het overlijden van mijn eigen paardje rijd ik sinds kort een Arabier bij. Ze heeft tijdens het rijden veel moeite met de galop. Nou wil ik haar best aanpakken, maar dan wil ik eerst zeker weten dat alle andere dingen goed zijn (rug, harnachement etc).

Het viel mij op dat ze haar staart op beide handen scheeft houdt (naar links). Voor mij een teken van eventuele rugproblemen. Maar volgens de eigenaresse hebben veel Arabieren dat, dus dat zou niet direct op iets duiden.

Nou heb ik totaal geen verstand van Arabieren, maar het lijkt mij dat een Arabier naast een specifiek ras ook gewoon "paard" is, en dat zulke algemene regels ook voor deze dieren gelden. Is het zo dat dit vaker bij Arabieren voorkomt en dus niks te betekenen heeft?

holly

Re: Is het echt waar dat....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:17

Arabieren en kruisingen daarmee hebben idd een sierlijke manier van dragen van de staart. Het hoeft dus niet meteen te betekenen dat er iets niet pluis is. Wil je er zeker van zijn dat het scheefdragen van dit paard net zo normaal is als dat van andere arabier types, dan zul je een aantal andere paarden moeten gaan bekijken. Heb je dan nog twijfels, dan kun je met zijn eigenaresse bespreken of er eens naar gekeken mag worden.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:19

mijn arabiertje doet ook van het minste zijn staartje omhoog of schuin :) hij doet dat gewoon om te showen :P . natuurlijk kan je best eens een dierenarts er naar laten komen kijken, dan ben je zeker he

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:20

De eigenaresse heeft wel gelijk, maar neemt niet weg dat het net zo goed kan betekenen dat er wel iets scheef zit.
Ik ken arabieren die altijd zo lopen(zeker als het iets spannend is oid), maar ook arabieren die "normaal" niet zo lopen en plots wel met een scheve staart lopen waar dan dus wel wat mis mee is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:25

Uh er zit lijkt mij toch wel een verschil in de staart hoog houden of de staart hoog en scheef houden.
Dat de staart hoger zit dan bij de meeste andere rassen klopt, maar een staart die scheef gaat komt door een scheef paard. De natuurlijke scheefheid heeft ieder paard, maar wordt de staart extreem scheef gedragen dan klinkt dat toch als een blokkade ergens.

Alhoewel ik je inlieiding ok niet helemaal snap, waarom zou je het paard moeten aanpakken als ie iets moeilijk vind? Dan wordt het gewoon veel herhalen zodat het steeds makkelijker gaat.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 12:23

Air schreef:
Alhoewel ik je inlieiding ok niet helemaal snap, waarom zou je het paard moeten aanpakken als ie iets moeilijk vind? Dan wordt het gewoon veel herhalen zodat het steeds makkelijker gaat.

Paard en ik moeten nog aan elkaar wennen, ik heb nu zo'n vier keer gereden denk ik. Ze doet het bij de eigenaresse al veel makkelijker, dus paard is mijn grenzen nog wat aan het opzoeken.

Het scheef dragen doet ze al wel haar hele leven, het is ook niet extreem scheef, maar wel duidelijk te zien. De hoge staartimplant versterkt het misschien wat, maar toch blijft het scheef in mijn ogen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:39

Als ze hun staart hoog optillen valt hij vaak wat opzij, dat is bij die van mij ook zo :)

Nu moet ik wel zeggen dat ik er nooit op heb gelet of hij altijd 1 kant opvalt, zal er eens op letten :)

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:45

Mijn 1,5 jarige AV draagt z'n staart met lopen nagenoeg altijd omhoog in een krul naar links. Denk niet dat het iets is hoor :) Meer zijn eigen manier van lopen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:55

Mijn paard draagt ook haar staart naar links, ze heeft geen last van haar rug (is vorige week nog nagekeken) en ze is ook niet extreem scheef. Ze is wel iets links gebogen, ik denk dat de hoge staartimplant het inderdaad versterkt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:10

Rijerijerije schreef:
Air schreef:

Paard en ik moeten nog aan elkaar wennen, ik heb nu zo'n vier keer gereden denk ik. Ze doet het bij de eigenaresse al veel makkelijker, dus paard is mijn grenzen nog wat aan het opzoeken.

Het scheef dragen doet ze al wel haar hele leven, het is ook niet extreem scheef, maar wel duidelijk te zien. De hoge staartimplant versterkt het misschien wat, maar toch blijft het scheef in mijn ogen.

Probeer eerst kritisch naar jezelf te kijken voordat je het paard beoordeelt. Als het bij zijn eigenaaresse namelijk makkelijker gaat zou ik eerder denken aan verschil in houding. Dat je hem daarmee tegenwerkt. Verlichte zit kan je dan ook proberen om te kijken of hem dat wat helpt.

Ireen_: Linksgebogen is ook scheef.
Laatst bijgewerkt door Air op 02-04-11 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:11

Maar welk paard is recht?
Of bedoel je dat niet?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:12

Letizia schreef:
Of bedoel je dat niet?

Geen enkel paard is recht, maar je wilt je paard met rijden wel zo recht mogelijk krijgen. Dat er in beide zijden geen tot minimaal verschil zit.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:13

Ik denk niet dat jeje zorgen hoeft te maken over die staart
als ze echt rugproblemen hebben dan merk je dat wel met rijden of opstappen ;)
Maar als je vind dat ze niet zo lekker loopt kan je wel overwegen om een osteopaat te laten komen die maakt de spieren lekker los :)

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:14

misschien moet je even kijken of het iemand bij jullie in de buurt paarden masseert
mijn pony had ook moeite met de linker galop en dus toen heb ik haar laten masseren en toen galopperende
ze heel anders.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:20

Air schreef:
Letizia schreef:
Of bedoel je dat niet?

Geen enkel paard is recht, maar je wilt je paard met rijden wel zo recht mogelijk krijgen. Dat er in beide zijden geen tot minimaal verschil zit.

Absoluut, ik denk ook dat de oplossing meer in het rijtechnische gedeelte gezocht moet worden, dan in hulplijnen (fysio/osteo etc) zeker als het blijkbaar bij de eigenaresse wel een stuk beter gaat :)

Neem je ook les? Iemand die hulp bied vanaf de grond kan een uitkomst wezen :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 18:25

Het grote verschil tussen mijn rijden en dat van de eigenaresse is dat ik nog niet goed durfde door te pakken waar dat wel nodig was. Ik rij vaak wat te vrijblijvend met nieuwe paarden en dat had paard duidelijk door. Eigenaresse pakte haar aan, duurde maar even en toen deed ze het al een stuk braver.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:31

Air schreef:
Ireen_: Linksgebogen is ook scheef.

Ja, dat snap ik :') Ik ken geen volledig rechte paarden (mensen ook niet, overigens) en het gaat mij ook niet lukken om haar volledig recht te richten. Dat ze haar staart naar links draagt is het gevolg van het linksgebogen zijn, wil ik er mee zeggen.

Mijn arabier draagt haar staart bij de staartaanzet wel recht overigens, alleen het uiteinde krult naar links.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:35

Jij rijd een arab bij marijke?
Dan zit haar beoordeling echt wel goed.
Zij werkt veel met arabieren en rijd zelfs een paard van een grote stal.

Arabieren dragen hun staart nu eenmaal.
Over onder het zadel,vaak moeten ze wennnen aan een nieuwe ruiter.
Ze zijn toch vaak wat meer gericht op een bepaald persoon

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:48

@ Barcelano:

Ah een kenner? :) Klopt, ik rij Matroushka sinds kort. Het gaat ook al 10x beter: ze moest mij even weten wie er op haar rug zat, leek het wel. En ondanks dat ik haar meteen al leuk vond, moet zij misschien wat langer wennen :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:57

Rijerijerije schreef:
@ Barcelano:

Ah een kenner? :) Klopt, ik rij Matroushka sinds kort. Het gaat ook al 10x beter: ze moest mij even weten wie er op haar rug zat, leek het wel. En ondanks dat ik haar meteen al leuk vond, moet zij misschien wat langer wennen :j

Hihi dat is een groot woord.
Maar ik heb zelf een arabier hiervoor ook en heb er een aantal onder m'n hoede:)
Ze hebben inderdaad meestal wel een voorkeur hoe ze hem dragen.

Maar ik heb dat met welke hand ik gebruik ook;)
Zo ben ik rechthandig en de een weer linkshandig;)
Gewoon de tijd nemen en lekker genieten:)

Succes

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:11

De mijne loopt niet met de staart omhoog, maar ook gewoon opzij.
Heb hem toen na laten kijken door de fysio maar niks mee gewoon arabieren trekje.

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:48

Mijn Arabiertje heeft ook 'n 'schuine staart' die tie ook nog eens zo sierlijk omhoog draagt!