Ingedaalde Bal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneuijttt

Ingedaalde Bal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 15:50

Ik hoop dat het hier goed staat zoniet sorry

Hoi!
Ik las ergens dat er een hengst was met een ingedaalde bal en de andere bal kon ook nog indalen?
Wat word hier mee bedoeld?
Ik hoor het wel.
Alvast bedankt!
Groetjes Anne

Greentea01

Re: Ingedaalde Bal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:58

Ik heb het volgende altijd begrepen:

Een hengst heeft 2 ballen. 1 bal is ingedaald. Dat is de "zak" die je ziet hangen. de andere bal zit nog aan de binnenkant van de buikholte. Inprincipe kan die nog indalen. In sommige gevallen gebeurd dit niet. Dan spreek je ook wel van een klophengst. Ruinen is dan erg lastig en word echt en operatie ipv kleine ingegreep. De kosten zijn ook aanzienlijk hoger. Daarbij wordt zo'n hengst ook nooit goedgekeurd.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 15:59

Marcella_e schreef:
Ik heb het volgende altijd begrepen:

Een hengst heeft 2 ballen. 1 bal is ingedaald. Dat is de "zak" die je ziet hangen. de andere bal zit nog aan de binnenkant van de buikholte. Inprincipe kan die nog indalen. In sommige gevallen gebeurd dit niet. Dan spreek je ook wel van een klophengst. Ruinen is dan erg lastig en word echt en operatie ipv kleine ingegreep. De kosten zijn ook aanzienlijk hoger. Daarbij wordt zo'n hengst ook nooit goedgekeurd.

En hoe zit het dan met vruchtbaarheid etc?
Groetjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:23

Een klophengst is vruchtbaar, maar het slagingspercentage kán iets lager liggen omdat het zaad in de 'binnenste' bal waarschijnlijk iets te warm is.
Overigens hebben klophengsten vaak een moeilijker/onvoorspelbaarder karakter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:45

Ze kunnen lastiger zijn omdat de bal in de buik eigenlijk te warm ligt waardoor er meer testosteron aangemaakt word en minder zaadcellen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:46

DubbelDun schreef:
Een klophengst is vruchtbaar, maar het slagingspercentage kán iets lager liggen omdat het zaad in de 'binnenste' bal waarschijnlijk iets te warm is.
Overigens hebben klophengsten vaak een moeilijker/onvoorspelbaarder karakter.

Vruchtbaarheid en karakter ("hengsten streken") heeft puur te maken waar de niet ingedaalde bal zit. Hoe hoger de bal in de buikholte zit, hoe meer hormonen een hengst aan maakt en dus meer "hengsten streken" krijgt.

Daarom dat vaak gezegd wordt dat een klophengst lastiger is dan een gewone hengst.

Hoe hoger de bal in de buikholte zit, hoe warmer en dus hoe slechter het zaad wordt. Een klophengst is dus gewoon vruchtbaar, maar kan(!!!) lastiger bevruchten, hoeft namelijk helemaal niet!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:22

Voor een hengst 2 jaar oud is kan je niet van een Klophengst spreken want tot zijn 3e kan de opgetrokken bal indalen uit zijn eigen en natuurlijk ligt dit aan waar die bal in de buik holte ligt.

Vaak met 2 jarige hengsten kan de bal gemanipuleert worden om het te laten indalen ... niet werk voor beginners of onervaren hengstenhouders maar de meeste dierenartsen weten hiermee raad mee.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:27

Peterina schreef:
.

Vaak met 2 jarige hengsten kan de bal gemanipuleert worden om het te laten indalen ... niet werk voor beginners of onervaren hengstenhouders maar de meeste dierenartsen weten hiermee raad mee.

Kun jij me hier meer over vertellen? Ik heb er zelf nog niet van gehoord.

Wij heben hier een twee jarige (klop) hengst staan en tot nu toe ziet het er nog niet naar uit dat de ene bal nog gaat indalen.
Ik heb er de dierenarts ook niet over gehoord (ook niet naar gevraagt).
Verder is het wel een lieve pony.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:36

Als de bal niet al te hoog in de buikholte zit EN niet geblokkeert ligt, dan kan een simpel manipulatie heel goede resulaten geven.

Beau (mijn bijna 2-jarige hengst) is geen klophengst maar met 15 maanden kwam de tweede bal niet indalen (was wel als veulen 'aanwezig') dus ben ik gaan voelen en met zachte massage/manipulatie de bal geleidt. Ik heb ook wel geluk dat Beau deze behandeling 'aanvaardt' want je zit echt onder in en hoog in de lies te werken. De DA is toen nog geweest en heeft een 'verfijnde' techniek getoond ... sinds dien nooit problemen (opgetrokken bal) gehad. Hij wordt begin mei 2 jaar, is nu al 164 cm groot en heeft 2 'kokosnoten' hangen. :D

Laat je paarden DA je hengst onderzoeken en die zal wel het nodig informatie geven.

Oh ja ... ik heb meer dan 30 jaar ervaring met hengsten dus raad ik deze 'oefening' niet aan als je geen hengst-ervaring hebt!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:43

Ik ga het eens in de groep gooien. Ervaring met hengsten is er wel alleen met het manipuleren van de ballen niet.