Trait du Nord; wat kost dit ras per maand in onderhoud???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SjimmieSjim

Trait du Nord; wat kost dit ras per maand in onderhoud???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 02:56

Hallo iedereen!

Ik ben dol op trekpaarden en in het bijzonder de Trait du Nord (zwaar frans trekpaard van ong. 1000 KG.).
Maar nu zit ik met een probleem ik kan nergens op internet vinden wat zo'n schatje in onderhoud kost per maand met name eten en hoefsmid, ik heb een stal en land achter mijn huis waar nu al een shetje staat dus stallings kosten zijn voor mij niet van toepassing.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen want ik zou er graag één willen hebben als dat financieel natuurlijk haalbaar is.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp! *\o/*

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:22

Misschien is het verstandig om je vaste hoefsmid van de shet eens te bellen met de vraag hoeveel het bij hem kost. Kan me voorstellen dat ze wel iets meer vragen. Voor de rest zul je veel ruwvoer moeten geven. Krachvoer zal wat volgens mij niet zo zeer nodig zijn als je gewoon recreatief bezig gaat zijn. Maar ik denk dat je al gauw het dubbele aan hooi kwijt bent vergeleken met een sportpaard van 500/600 kilo. Volgens mij is het gebruikelijk om minimaal 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht te geven. Dat is toch al gauw zo'n 20 kilo voor zo'n paard en dat is dus ongeveer 1 klein baaltje per dag. Kost tegenwoordig tussen de 2,50 tot 4 euro per baal dus reken maar uit. Dat is zo'n 17.50 per week en dus afgerond 80 euro per maand aan hooi voor een 1000 kilo zwaar paard. Wel gerekend met 2,50 per klein baaltje dus met een duurder hooi zeg 4 euro ben je 126 euro per maand alleen aan hooi kwijt.

Nog even wat bijvoegen. Als je veel land hebt zijn je voerkosten in de zomer aanzienlijk minder natuurlijk want hooi is ter vervanging van gras eigenlijk dus als je in de zomer voldoende gras hebt zul je niet zoveel hooi hoeven bijvoeren.

git

Re: Trait du Nord; wat kost dit ras per maand in onderhoud???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:28

Bij het bekappen van zo'n zwaar paard, wordt vaak een kapstal gebruikt. Indien dat nodig is voor je paard, kun je niet zomaar bij elke hoefsmid terecht, en kunnen de kosten wel eens een heel stuk hoger liggen als bij een shet. Verder eet zo'n dier natuurlijk veel meer.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:31

bij ons was vierkant op ijzers iets van 100 euro voor een bels,

en het dubbele aan hooi nee joh, je moet ze niet vet mesten,
een sportpaard word vollop getraind en heeft juist vaak meer nodig dan een bels,
die van ons kreeg als kuilvoer per dag 2 plakken (grote baal) en verder geen brok wel zo nu en dan een wortel en 24/7 op de wei.

en nog was deze te dik hoor,
werd ongeveer 2 keer in de week licht op gereden of aangespannen mee gereden.

ze hebben dus echt niet veel nodig qua voer, ze halen enorm veel uit het gras, en oke in de winter met sneeuw kreeg hij iets meer maar ook niet veel want toen stond hij weer stil.
vverder let goed op de hoeven van een trekpaard deze zijn over het algemeen zeer snel gescheurd of met brokken erin.

PinkPrincess

Re: Trait du Nord; wat kost dit ras per maand in onderhoud???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:07

bekappen en beslaan zou wel zijn zoals bij een gewone smid, de normale prijs bekappen is in mijn regio 25 euro rondom, en rondom beslaan 100, dus ik ben zo 125 kwijt aan hoefsmid, maar het is maar net wat je wild ik heb mijn paard tot zijn 5e zonder ijzers gehad.

Voer verschilt per paard, zowiezo goed hooi hebben ze nodig en mijn paard eet van een groote baal een halve plak per keer, en dat is echt een hoop ik denk dat je dat een beetje moet uit proberen, zolang hij glanst en goed in zijn vel zit met mooie bespiering en geen weg gevallen delen is je paard en goede conditie en geef je goed voer. welk voer is ook weer af hankelijk wat je doet kwa werk en waar je paard naar vraagt aan voedings stoffen. het is allemaal ook een beetje uit proberen. (als je zo een paard koopt lijkt mij dat je die koopt bij een fokker of mensen die verstand hebben van dat ras, daar kun je ook altijd mee in overleg)