Dekhengst gezocht + kosten ruinen shetlander hengstje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bopie14

Dekhengst gezocht + kosten ruinen shetlander hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:15

Hallo allemaal!

ik heb jullie advies en hulp hard nodig!
Ik heb 2 verzorgshetjes. deze zijn beide raszuiver zwart gefokt dus moeten ook door een raszuiver zwarte hengst gedekt worden. hebben jullie enig idee hoe duur dit zou kunnen zijn?
dan heb ik nog een vraagje: De shetlanders staan met nog 3 andere paarden op de wei. dit zijn nog 2 merries en 1 ruin. wanneer er dus 2 merrie veulens worden geboren is er niks aan de hand, maar wanneer er 1 of 2 hengst veulens worden geboren moeten die dus geruind worden, anders kunnen ze daar niet blijven staan en zou dat erg zonde zijn. daarom mijn vraag: Weten jullie misschien de prijs voor het ruinen van een shetlander??

Alvast heeel erg bedankt voor jullie hulp!!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-03-11 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Nicole288

Re: Dekhengst gezocht + kosten ruinen shetlander hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:32

F-AM -> SMP

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:39

Voor ter beschikking staande dekhengsten met papier kan je het simpelste contact opnemen met het stamboek.
Kosten castreren verschilt per DA, dus even je eigen DA bellen voor de kosten.

Als je de groep inderdaad bij elkaar wil houden moet je er rekening mee houden dat hengstjes vruchtbaar kunnen zijn vanaf 8 maanden. Als de merries allemaal weer drachtig zijn kan je het wat langer laten, maar anders moet je er echt op tijd bij zijn.

bopie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:42

dankjewel voor je antwoord tamary, idd daarom wil ik het ook allemaal al weten voordat de merrie uberhaupt drachtig zijn ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:54

De dekkosten van een GGK hengst liggen tussen de 100 - 150 euro met uitschieters naar 275 euro voor een topper in de minimaat of een aparte kleur.

Castratiekosten zijn verschillend per DA danwel kliniek ik zie prijzen van 80 euro voorbij komen maar ook van enkele honderden euro's. Dit kun je ook gewoon navragen bij de verschillende dierenartsen / klinieken bij jouw in de buurt.

Welke hengst het beste is voor de pony hangt weer af van de bouw en bewegingen (verbeterpunten) van de pony alsmede de bloedlijn die de merrie voert.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:50

Ik zou vooral kijken naar een hengst die de beide merrie's kan verbeteren; kijk naar de 'zwakkere' punten van de merrie, en zoek daar een bijpassende hengst bij. Hengstenkeurig is al geweest, anders had je daar mooi veel hengsten in het echt kunnen bekijken.
Ik zou me eigenlijk niet blind staren op enkel zwarte hengsten; bedoel, dat het toevallig zwarte merrie's zijn wil niet zeggen dat er dan ook persé een zwarte hengst op moet, zoals wel in je OP wordt gesuggereerd. Er lopen tegenwoordig zóveel shetten rond, papierloos en met papier, dat je ze zowiezo aan de straatstenen niet kwijtraakt. Een apart kleurtje is dan alleen maar mee genomen, al moet je niet bewust enkel op kleur fokken natuurlijk. Ik ken een boertje die serieus jaren gedacht heeft dat op een vosmerrie ook serieus een voshengst móest :') Als jij de keuze hebt tussen een leuke zwarte hengst, of bijv. een voshengst of een bonte hengst die veel beter bij je merrie's past, zou ik niet puur voor de zwarte kiezen 'omdat hij zwart is'. Zwarte shetten zijn een tijd helemaal 'in' geweest, maar tegenwoordig zijn er al zoveel van dat men daar ook weer een beetje op 'uitgekeken' raakt.

Castratiekosten verschillen heel erg, ik heb idd prijzen gehoord van enkele honderden euro's, soms zelfs wel 300 euro!!! Gewoon goed informeren en bij diverse klinieken even een prijsopgave vragen, dat is tegenwoordig helemaal niet raar (aangezien DA's en klinieken kunnen vragen wat ze maar willen).

Wij hebben een paar jaar geleden onze 4 jarige shethengst laten castreren op de kliniek, onder algehele narcose. Kosten voor dat alles incl. nazorg en antibiotica voor een paar dagen waren slechts €80,=
Maar heb hier op bokt dus ook prijzen van 300 euro gehoord, dus ik zou wel echt even goed rond'shoppen' van te voren.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:12

Hahaha oeps heb ik mijn merrie toch door de verkeerde laten dekken ;)
Zoals Fiona idd al zei kun je rekenen vanaf 100,-. De uitschieters van 275,- ben ik gelukkig nog niet tegengekomen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:32

zwart op zwart is ook een beetje afhankelijk van het papier van de merries. Er zijn "zwartefokkers" die absoluut geen pony kopen waar bv. vosbloed in zit, en vos fokkers die nooit een merrie zullen aanschaffen waarbij zwartbloed in het papier voorkomt.

Ik zou persoonlijk nooit voor een andere kleur gaan dan zwart of blauwschimmel, helaas zijn er op dit moment geen schimmels beschikbaar die bij mijn merries passen, dus verval ik in zwart.

Verder ben ik het wel met Joycie007 eens dat kleur gemakkelijker in de markt ligt, en ik begrijp ook goed dat mensen voor kleur kiezen, ook komen er steeds meer goede kleurhengst in de dekdienst.

Maar je "boertje" is niet de enigste met die mening JoyCie007 :D En even iets heel anders; wat pakt Roos het goed op zeg! Echt leuk om te volgen, jullie stimuleren mij echt om het mennen ook weer op te pakken :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:42

Kleurtjes zijn leuk, maar zoek vooral een hengst die bij jou merrie past.

Castreren, mijn VA doet het thuis staand voor ong 180 euro. Liggend via de lies op de kliniek voor 600 euro (incl een nachtje overblijven).

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:36

Zoek een passende hengst bij jou merrie, kijk niet enkel naar de kleur. Een dekking zit zoals hier boven gezegt bij de shetten rond de 180 euro?

Castreren van mijn mini was rond de 250 euro. Het is op de kliniek in Utrecht gedaan en hij is een dag vantevoren gebracht een dag na de castratie opgehaald.

Thuis castreren in de wei kan al vanaf 85 euro.

Kijk wel even of allebei zijn balletjes zijn ingedaald, anders zou je hem zoals hier boven stata via de lies moeten laten castreren dan ben je tussen de 500 en 600 euro kwijt op de kliniek.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:48

ik heb idd ook al 2 x een castrateur erbij gehad, 75 euro per paard/pony