duur of valt het mee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

duur of valt het mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:38

even een vraag aan jullie

een friese merrie 3 jaar oud
als veulen een 3 de premie behaald
is dan 4000 een redelijke prijs? vind het zelf wat hoog maar ja zoveel verstand heb ik er ook niet van.

en waar kan ik info vinden over stermerrie en hoger hoe ze dat worden .. wil me er graag in verdiepen

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:53

wat kan ze allemaal? Is ze al beleerd etc.. maar als je er zelf niet zoveel verstand van hebt, is het dan wel slim om een 3jarig paard te kopen..? Ik vind 4000 idd aan de hoge kant, maar goed weet je wel de afstammeling?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:00

ik denk dat het afhankelijk is van wat meer informatie. persoonlijk zou ik dat niet uitgeven aan een paard maar friezen zijn over het algemeen wat duurder. zeker als ze een papier bezitten. het papier zelf zegt mij niet zoveel maar schijnbaar hechten heel veel mensen er wel waarde aan.
is ze ook beleerd? of nog niet.
een derde premie is niet supergoed. je hebt ook nog een tweede en eerste premie. de eerste is het beste. wat dat betreft kan het dus beter.
een stermerrie heeft bepaalde premies behaald. zo kunnen ze eerst model en voorlopig keur worden. hoe dat verder zit weet ik niet maar wel dat het niet voor alle paarden is weggelegd en een paard dan zeker een x factor moet bezitten.
zelf vind ik het veel geld omdat ik er even van uit ga dat ze niet beleerd is. maar ik geef niet zo heel veel om het papiertje omdat ik het met rijden niet wat vindt toevoegen.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 13:05

nee ze is helemaal groen nog. Ik heb geen verstand van fokkerij ik heb alleen 2 mensen in contact met elkaar gebracht hun willen een fries kopen en ik wist een fokker zeg maar ... alleen toen noemde hij de prijs voor de 3 jarige merrie en vond ik dat vrij hoog aan de prijs.
Zelf heb ik ook een fries van 5 maar ze is zonder stamboom mij maakt het ook niet zoveel uit mij gaat het vaak om het karakter .
Maar dit is omdat ik bemiddelde voor hun en vanavond gaan we erheen.De mensen om wie het gaat zijn de mensen waar mijn paard nu in de wei staat. en die prijs kwam mij ter oren en ja ik vond het vrij hoog dus vandaag ik dacht eens even peilen hier op bokt :o

flooooo

Re: duur of valt het mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:07

ja ik vind het ook behoorlijk hoog voor een paard met een derde premie wat niet wat kent. maar het kan best een heel goed papier hebben. persoonlijk denk ik dat er best wel wat geld afkan. ik zit zelf niet heel erg in de friezen wereld maar ik weet wel dat een fries met papier nogal duur is.
terwijl een papier alleen maar wat toevoegt voor het fokken. niet voor het rijden op zich.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:44

Ik vindt het ook aan de hoge kant voor een 3 jarige wat nog niets kent.
Maar uiterlijk zegt natuurlijk ook wat. Als het een hele mooie aansprekende merrie is betaal je daar meer voor.
Ook het ontwikkeling zegt natuurlijk wat en wat zijn de plannen. Willen ze het dier gelijk gaan inrijden of wachten ze ermee. Is het paard er wel klaar voor of is ze kwa bouw nog niet klaar en kun je beter een jaar wachten.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:53

3 jaar oud, 3e premie, kan nog niks, 4000 euro?
Heeft ze een volpapier?
Ik vind de vraagprijs hoe dan ook aan de hoge kant.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:33

Afhankelijk van de afstamming en hoogtemaat kan dit een normale prijs zijn.
Als je mij haar naam (volledig) door kan geven wil ik wel eea voor je uitzoeken.
Wat is haar schofthoogte? Heeft zij wit? Is zij gezond? etc.
Heb je vragen stel ze maar via pb.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:37

maai_ke schreef:
ik denk dat het afhankelijk is van wat meer informatie. persoonlijk zou ik dat niet uitgeven aan een paard maar friezen zijn over het algemeen wat duurder. zeker als ze een papier bezitten. het papier zelf zegt mij niet zoveel maar schijnbaar hechten heel veel mensen er wel waarde aan.
is ze ook beleerd? of nog niet.
een derde premie is niet supergoed. je hebt ook nog een tweede en eerste premie. de eerste is het beste. wat dat betreft kan het dus beter.
een stermerrie heeft bepaalde premies behaald. zo kunnen ze eerst model en voorlopig keur worden. hoe dat verder zit weet ik niet maar wel dat het niet voor alle paarden is weggelegd en een paard dan zeker een x factor moet bezitten.
zelf vind ik het veel geld omdat ik er even van uit ga dat ze niet beleerd is. maar ik geef niet zo heel veel om het papiertje omdat ik het met rijden niet wat vindt toevoegen.

Papieren zijn heel belangrijk bij een fries paard, behalve dat je een echte fries koopt weet je ook meer omtrent de achtergrond. Omdat het KFPS stamboek een gesloten stamboek is is het ook heel belangrijk dat bij de fokkerij de inteelt en verwantschap goed in de gaten gehouden wordt. Dit kan niet als je niets weet betreffende de beide (of een van de) ouderdieren.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:11

het licht eraan wat je paard doet, kan en hoe groot, afstamming, prijzen kwa keuring idd,
en bouw, beharing enz enz enz. Ga is naar een friese keuring daar word je een stuk wijzer van wat duren friezen zijn en minder duren prijsklasses, ik vind 4.000 een redelijk gemiddelde prijs.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:11

En het is ook maar net wat de gek geeft voor het paard, en stel jullie vinden het een leuk paard, kan je altijd een bod doen wat je wel aanstaat. Wie weet gaat de verkoper akkoord :j

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:54

Ik vind het aan de hoge kant gezien de gegevens.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:59

ze nemen het paard niet het is toch gewoon beter ook als je een veulen wil fokken een stermerrie te nemen .