vanaf wanneer veulen in de groep?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

vanaf wanneer veulen in de groep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:17

mijn merrie is over een week of 2 uitgerekend, en ik wil graag even wat ervaringen over het toevoegen in de groep van een veulen. allereerst even de situatie:
ik heb 2 merries bij elkaar lopen, waarvan 1 drachtig. De drachtige merrie (welsh sectie b) is de baas maar qua gedrag tegen elkaar is het beter om het ' gedogen' te noemen als vriendjes, ze maken regelmatig nog wel is ruzie om voer of de beste plek in de zon :+ manenkrabben e.d. zie ik ze eigenlijk nooit doen.
de drachtige merrie heb ik vorig jaar met haar veulen gekocht en samen gezet met de andere merrie (welsh sectie a), die toen ook een veulen had. ook toen waren ze al gewoon weidegenoot maar geen vrienden(had gehoopt dat ze na het afspenen vd veulens vriendjes zouden worden).

de drachtige merrie heb ik van de fokker vandaan, ze stond daar altijd samen met een andere merrie die ook altijd drachtig of zogend was. (en was daar ook de baas).
de niet-drachtige merrie hebben we ook van de fokker gekocht, hier stond ze ook in een kudde met haar moeder en nog wat meer familieleden, waaronder ook veulens jonger als haar.

vorig jaar was het veulen van onze sectie a merrie ons eerste veulen ooit gefokt, we hadden toen alleen nog een fjord maar wisten daarvan al dat hij geen fan is van kleine pony's/veulens en hebben daarom de pony's apart geweid toen het veulen er was (en ik meen zelfs al iets voordat ze was uitgerekend). toen het veulen een keertje door de omheining was gekropen om bij de fjord te gaan kijken is hij dus ook aangevallen en kon vervolgens de da komen.. achteraf daarop terug kijkend was dit veulen ook al vanaf het begin ontzettend dominant naar andere paarden, kan dit zijn omdat hij dus niet vanaf dag 1 in de kudde heeft gelopen?

wat ik met dit veulen dus wil voorkomen;
1. geen da-kosten doordat hij/zij kapot wordt getrapt door de a merrie
2. geen super dominant veulen naar andere paarden

dus wat is de beste optie? eerst een paar dagen de merries uit elkaar houden (en vanaf wanneer dan bij elkaar, en ook al de laatste week?) of gewoon direct bij elkaar?

sorry voor het lange stuk tekst!

onley

Re: vanaf wanneer veulen in de groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:29

eerste 2 maanden uit mekaar houden tot het veulen goed uit de voeten kan door middels van snel weg lopen
maar ze wel langs mekaar zetten zodat ze wel kunnen ruiken en ect (met stroom scheiden?)

zo heb ik dat gedaan de eerste 2 maanden ik heb ze uit mekaar gehouden tot op een gegeven moment mijn merrie dit ook zelf zat was, dit merkte ik wel aan haar gedrag (lang de draad af op en neer rennen)

sinds die dag staat ze me haar veulen in de groep en dit gaat harstikke goed (wel zelf ook regelmatig kijken als dit kan)
Mijn veulen past zich mooi aan en peert hem dan ook op moment dat het niet gewenst is of op het moment dat ze te dicht in de buurt komt.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 10:34

jammer dat ik nog niet zo veel reacties heb gekregen.
2 maanden lijkt me nogal oud? ik dacht zelf meer aan een paar dagen apart? of misschien zelfs wel helemaal niet? tenslotte zijn beide merries gewend aan veulens en aan het leven in een groep, enige waarom ik dus nog twijfel is omdat het geen vriendinnen zijn of het slim is om een veulen van een dag oud er gelijk bij te zetten? maar 2 maanden apart lijkt me toch ook niet nodig??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:38

Bij ons ging het binnen een week gewoon samen met mama in de groep. Zeker als de moeder dominanter is, zal ze haar veulen echt wel goed beschermen. Je kunt in ieder geval al beginnen met het laten wennen aan elkaar door ze naast elkaar te weiden, met een draadje ertussen. Kunnen ze elkaar zien, horen en ruiken, maar niet bij elkaar komen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:39

Ik zet veulens vrij snel met mamma in de kudde, maar goed ik heb een stabiele kudde dus dat is geen punt. Moeders stijgen sowieso in rang, en de moeder beschermt haar veulen meestal prima, helemaal als ze toch al de baas is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:45

Hier wordt alles gewoon in kuddeverband geboren. De merries bevallen in de kudde, en tot nu toe *klopt af* geen problemen mee gehad. De andere merries blijven uit de buurt, en de hengst ook. Tot het veulen zelf kan staan en moeders ook weer op is, dan komt de rest even loeren.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:26

ik wacht een paar dagen tot ze stevig op hun beentjes staan.
Dit verschilt van 3 tot 7 dagen en gooi ze daarna in de groep.
De groep staat zowiezo altijd bij mekaar dus alles is bekend en we beginnen paard voor paard erbij te gooien.
Twee maanden vind ik persoonlijk te lang duren. Ze hebben veel aan een kudde om zich heen om te leren dus ik wil ze er zo snel mogelijk tussen hebben als dat verantwoord is.