ik heb 2 merries bij elkaar lopen, waarvan 1 drachtig. De drachtige merrie (welsh sectie b) is de baas maar qua gedrag tegen elkaar is het beter om het ' gedogen' te noemen als vriendjes, ze maken regelmatig nog wel is ruzie om voer of de beste plek in de zon

de drachtige merrie heb ik vorig jaar met haar veulen gekocht en samen gezet met de andere merrie (welsh sectie a), die toen ook een veulen had. ook toen waren ze al gewoon weidegenoot maar geen vrienden(had gehoopt dat ze na het afspenen vd veulens vriendjes zouden worden).
de drachtige merrie heb ik van de fokker vandaan, ze stond daar altijd samen met een andere merrie die ook altijd drachtig of zogend was. (en was daar ook de baas).
de niet-drachtige merrie hebben we ook van de fokker gekocht, hier stond ze ook in een kudde met haar moeder en nog wat meer familieleden, waaronder ook veulens jonger als haar.
vorig jaar was het veulen van onze sectie a merrie ons eerste veulen ooit gefokt, we hadden toen alleen nog een fjord maar wisten daarvan al dat hij geen fan is van kleine pony's/veulens en hebben daarom de pony's apart geweid toen het veulen er was (en ik meen zelfs al iets voordat ze was uitgerekend). toen het veulen een keertje door de omheining was gekropen om bij de fjord te gaan kijken is hij dus ook aangevallen en kon vervolgens de da komen.. achteraf daarop terug kijkend was dit veulen ook al vanaf het begin ontzettend dominant naar andere paarden, kan dit zijn omdat hij dus niet vanaf dag 1 in de kudde heeft gelopen?
wat ik met dit veulen dus wil voorkomen;
1. geen da-kosten doordat hij/zij kapot wordt getrapt door de a merrie
2. geen super dominant veulen naar andere paarden
dus wat is de beste optie? eerst een paar dagen de merries uit elkaar houden (en vanaf wanneer dan bij elkaar, en ook al de laatste week?) of gewoon direct bij elkaar?
sorry voor het lange stuk tekst!