Special D wint PAVO Cup vierjarigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:24

Er liepen trouwens bij de vijfjarigen een hoop waarvan ik me afvroeg hoe die door de voorselecties zijn gekomen Verward Niet echt dat je zegt dressuurtalenten voor de toekomst Blijkbaar was de kwaliteit op de voorselecties niet al te best

Suzanne F.

Berichten: 49274
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:09

jacobien schreef:
Er liepen trouwens bij de vijfjarigen een hoop waarvan ik me afvroeg hoe die door de voorselecties zijn gekomen Verward Niet echt dat je zegt dressuurtalenten voor de toekomst Blijkbaar was de kwaliteit op de voorselecties niet al te best


Dit wordt al jaren geroepen en ik verbaas me er elk jaar ook weer over. Ongelooflijk wat voor kromme bokken zij als dressuurpaard zien en wat een fijne paarden laten ze in de voorselecties gewoon niet doorgaan.

Ook verbaas ik me over de puntenverschillen van het zelfde paard. Op de voorselectie bijv. 75 en in de halve finale 65. Heeft het paard plots ineens al zijn talent verloren?? Nee hij laat het misschien iets minder zien maar daarom heeft hij niet minder aanleg! (Paco cup was toch aanlegtest?)

Ik blijf de Pavo cup dubieus vinden en de selecties krom. Ik heb het niet op de pavo cup. Het begint steeds meer een dressuurwedstrijd te worden en geen aanlegtest meer en daarbij vinden ze karakter blijkbaar niet zo heel belangrijk daar alleen dat hij zijn benen naar zijn oren gooit en of hij de wil heeft om te door te willen sluiten als het moeilijk wordt, dat maakt niet uit.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:15

Ben het hier met je eens, daarnaast vind ik er veel te veel stress op liggen voor vierjarigen.
iemand schreef IDS met een vierjarige mag je wel uitkomen, maar je moet er niet mee willen winnen. Wijze uitspraak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:00

Suzanne F, jouw opmerking over karakter ben ik het wel mee eens. Dat was de voornaamste reden waarom ik bijvoorbeeld een Florencio wel kan waarderen. Geen idee hoe dat paard fokt, maar ik vind dat hij met een fijne, kalme uitstraling door de baan gaat en dat telt toch ook mee? Nou ja, bij de Pavo jury kennelijk niet. Bij de finale heb ik hem niet gezien en ik weet dus ook niet hoe hij daar gereden is. Maar liever zo'n paard, dan een hufter die wel met zijn hoefjes achter zijn oortjes krabt.

Decor Just Royal Dance was de Jazz x Fruhling die een verschrikkelijk fijn beeld achter liet. 1000 keer fijner dan de Jazz x Ferro, die vond ik toch een minder sympathieke uitstraling hebben op een of andere manier.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:13

Waar ik me over heb verbaasd, is dat de punten van Tineke en Ellen zo ongelooflijk veel gewicht krijgen.
een 9.0 of een 9.5 van 1 amazone is al 5 punten verschil. In de eerste ronde is dat een mega-verschil.
Zo gaf Tineke Scandic een 8.5 en Ellen een 9.5........Da's dus al 10 punten!!! die beide amzones bepalen dus de volledige uitslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:18

Vrijdag tijdens de finale zaten tineke en ellen erbij, en je merkte duidelijk punten verschillen. Je zag dat de dames veel meer keken naar fijn te rijden paarden dan het grote showelement.

Niet vreemd dat Robin hood wat paniekerig werd tijdens de ereronde zaterdag en Rousseau niet.....................Rousseau heeft al heel wat meer in zijn korte leventje gezien.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:44

Ik denk dat Rousseau uberhaupt onverstoorbaarder is, maar dat is slechts mijn impressie (Roemer bloed is nogal koel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:47

CGJ12 schreef:
Ik denk dat Rousseau uberhaupt onverstoorbaarder is, maar dat is slechts mijn impressie (Roemer bloed is nogal koel)


Kan zijn maar nu vind ik het nog niet echt vergelijkbaar. Maar goed, mensen moeten natuurlijk altijd wat te zeiken hebben over Jazzen. Blijven rotbokken volgens velen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:08

Geen kwaad woor over Jazz.
Ik heb er de stal zowat vol van.

Suzanne F.

Berichten: 49274
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:28

CGJ12 schreef:
Geen kwaad woor over Jazz.
Ik heb er de stal zowat vol van.


Tuurlijk zijn er ook fijne Jazzen. Maar je moet wel kijken op wat voor merrie je hem zet. Met Jazz x Ferro kan je zoiets verwachten. Het gaat mij erom bij een paard of ze het laatste willen geven en echt doorzetten en niet afslaan als het even te moeilijk wordt.

Ik geef als voorbeeld mijn eerste paard Joran, die gaf echt alles en deed 300 procent zijn best om het maar goed te doen. Die compenseerde zijn mindere lichamelijke talent met verschrikkelijk veel inzet.
Mijn merrie Lotje is daarentegen een megatalentvol paard maar als ze in een appuyement haar binnenbilspiertje ook maar iets voelt trekken, slaat ze af en draait ze om. Zo van: das te veel van het goede hoor, zoveel moeite doe ik er niet voor.

Ja waar kies je voor? In de Pavo cup dus voor de merrie omdat ze giga kan bewegen maar wie komt er uiteindelijk hoger? Toch degene die zich het beste laat bewerken en er is als ie er moet zijn.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:35

Suzanne F. schreef:
Ja waar kies je voor? In de Pavo cup dus voor de merrie omdat ze giga kan bewegen maar wie komt er uiteindelijk hoger? Toch degene die zich het beste laat bewerken en er is als ie er moet zijn.


Ik ben het helemaal met je eens. Probleem is alleen dat je op deze leeftijd in een korte tijd slecht kunt beoordelen wat de mentaliteit van een paard is. Ik denk dat de jurering in de huidige formule van de Pavo cup redelijk is maar je kunt je afvragen of de formule wel zo super is.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:48

Suzanne F."]
[quote="CGJ12 schreef:
Geen kwaad woor over Jazz.
Ik heb er de stal zowat vol van.


Tuurlijk zijn er ook fijne Jazzen. Maar je moet wel kijken op wat voor merrie je hem zet. Met Jazz x Ferro kan je zoiets verwachten. Het gaat mij erom bij een paard of ze het laatste willen geven en echt doorzetten en niet afslaan als het even te moeilijk wordt.



Ja waar kies je voor? In de Pavo cup dus voor de merrie omdat ze giga kan bewegen maar wie komt er uiteindelijk hoger? Toch degene die zich het beste laat bewerken en er is als ie er moet zijn.
[/quote]
Ik vind dat zo'n lariekoek van jazzen. Ik heb wat Jazz betreft in het Hol van de leeuw stage gelopen of te wel bij de hengstenhouderij waar hij ter dekking staat. Op dat moment hebben we verschillende jazzen keuirngsklaar moeten maken maar ook zadelmak waaronder jazz x ferro jazz x ulft jazz x welt hit en ga zo maar door. Geen van hen was lastiger als een gribaldi, flemmingh of welke andere hengst dan ook. Dat zoveel jazzen worden geselecteerd voor oa. de pavo cup wil iig zeggen dat ze zich iig redelijk goed laten bewerken. Of ze dat laatste willen geven moet dan natuurlijk weer blijken. Toch denk ik dat op dat punt jazz zich al voldoende heeft bewezen.

Met punt 2 ben ik het volledig eens. Er zou iig meer aandacht besteed moeten worden aan het karakter en de werkwilligheid. Niet alleen bij de pavo cup maar ook bijvoorbeeld bij de hengstenkeuring en afstammelingenkeuringen. In duitsland letten ze daar meer op zoals bijvoorbeeld de hengst Florencio welke Pipo aankaarte daarbij wordt gekeken naar de rittigkeit. Voor dit onderdeel kreeg deze hengst een 10, dat is waarschijnlijk de reden dat het "kalme karakter" van deze hengst je is opgevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:54

Gribaldi, ik was zelf eerder dit jaar al onder de indruk van Florencio vanwege zijn op het oog gebalanceerde uitstraling en daarbij kan hij nog aardig bewegen ook. Bij de Pavocup had ik dat weer. Vergeleken bij een spetterend paard is hij misschien wat saai, dat zou kunnen.
Bij de Pavo wordt wel een beetje rekening gehouden met rittigkeit, paarden die telkens kijkerig of schrikkerig of zelfs zeikerig zijn, krijgen ook niet veel punten mee. Je ziet tijdens de Pavodagen ook heus lastigere paarden, maar het enige dat telt is of die in de ring braaf zijn best doet. Tijdens de finale werd er steeds verteld wat het oordeel was over ieder paard en ook de algemene indruk van het dier. Regelmatig werd de sympatieke uitstraling toegeschreven aan paarden en dat klopte bijna altijd wel. Dat telt dus ook mee in de beoordeling. De Jazz x Ferro waar Laurens van Lieren op zat, werd niet als sympatiek omschreven bijvoorbeeld, daar werd niks over gezegd. Dat was een paard wat ik zelf (kan alleen voor mezelf spreken) geen fijne uitstraling vond hebben.