Hoe groot wordt mijn veulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

Hoe groot wordt mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:33

Ik heb vorig jaar een veulen gekocht (kruising appeloosa) Moeder appeloosa van 1,32 vader een new forest van 1,40, dus dan zou ik verwachten dat hij toch minimaal 1,30 zou worden. Dat is een mooie maat voor mijn dochter die nu 9 jaar is en 11 als ze hem in mag gaan rijden.
De pony (hengst) meet nu 1,07 en wordt eind mei 1 jaar.

Ik ben aan het zoeken geweest, hoeveel een veulen ongeveer groeit en toen kwam ik ook tegen dat je het kunt meten. Van de kogel tot aan het schoudergewricht x 2. Dat heb ik gedaan en dan kom ik op 1,20 uit.

Wat denken jullie? Gaat hij de 1,30 halen of wordt hij eerder rond de 1,20, dan is hij te klein voor mijn dochter en zal ik op zoek moeten naar een andere pony.
Ik heb geen ervaring met ponyveulens, meestal heb ik ze vanaf de 2jaar en dan paarden

No_No

Re: Hoe groot wordt mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:38

Dat meet systeem kan je alleen gebruiken als het veulen net geboren is ;) Nu heeft dat geen zin meer.
Ik denk dat hij die 15 cm er niet meer bij krijgt... Maar! Zeg nooit nooit! Het paard van mijn zus is pas gaan groeien toen hij 3 was en is nu groter dan zijn vader EN moeder :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:41

Paarden en pony's groeien tot hun zesde. Als hij nu een jaar is zal hij nog groeien. Ik heb zelf alleen mijn bedenkingen bij het plan om je 11 jarige dochter het paardje in te laten rijden. En zelfs als hij 1.30 zou worden, zou je dochter op 11 jarige leeftijd zelf een lengte kunnen hebben waardoor ze al snel te groot voor hem wordt...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:48

Dat is tot daar aan toe, maar tel er dan nog 2 jaar bij op en dochters heeft er dan (sowieso) een mooie groeispurt bij gekregen waardoor je zeker weet dat ze er te groot voor is.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:58

NO NO: Hij moet nog 23 centimeter groeien om 1,30 te halen en dat zie ik niet zo zitten.

Cassidy: Voor het inrijden ben ik niet zo bang, ik rijdt zelf al 15 jaar paarden in en mijn dochter is behoorlijk strand, geeft er niets om als de pony een keer bokt.

Sammie: Mijn dochter is nu 9 en dan 11. Ik had de hoop dat de pony rond de 1,37 uit zou komen dan dat zou dan een mooie hoogte zijn.
Maar ik heb steeds meer het idee dat hij de 1,30 niet zou gaan halen, hij is nu in ruim een half jaar tijd maar 4 centimeter gegroeid, hij is goed gezond volgens de dierenarts en die denkt dat hij ook niet de 1.30 zal gaan halen en dan is hij inderdaad veel te klein voor mijn dochter en dan verkoop ik hem liever nu dan dat mijn dochter er over een paar jaar erg aangehecht is en dan als nog op zoek moet naar een andere pony.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:01

Een weideseizoen kan zeer zeker voor een groeispurt zorgen.

Verder is het correct inrijden en doorrijden van een paard wat meer dan een keertje een bokje uitzitten. Ik zou zorgen voor een goede basis bij het paard (ook voor zijn eigen toekomst) en hem professioneel laten inrijden.

Omdat we hier toch offtopic gaan, even een link naar een andere discussie

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:02

Dat begreep ik allemaal wel :) Maar een kind van 11 is prepuberteit die meestal een jaar daarna in gaat zetten, dan groeien ze ook rap. Dan heb je kind van 13 of 15 van 1.60-1.70m . Dat past sowieso niet op een pony van 1.37m. Ik had zelf dus al nooit onder deze omstandigheden een (jonge) pony gekocht. Kijk dan naar een klein paard van 1.60-1.65m. (waarvan je weet hoe groot die is).

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 19:13

Ik heb zelf een e-pony en ben 1,74, dus het hoeft niet direct een paard te zijn.
Straks als ze een jaar of 16 is kan ze op mijn pony als ze dan nog zin heeft om te rijden. Ik wil toch een tussenstap maken naar een c-pony.
Wanneer ben je profesioneel geonoeg om een paard in te rijden? Ik heb geen papieren in de paarden sector en rijdt al 15 jaar paarden in en maak ze klaar voor de keuringen en met succes. (Ben je dan professioneel genoeg?)

Maar mijn vraag was of mijn pony veulen van vorig jaar eind mei (nu 1,07) de 1,30 of groter gaat worden.

Het meten van het schoudergewricht t/m de kogel x 2 klopt dus wel bij mijn 2 2,5 jarigen (shet en fries)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 03:35

Naar 't schijnt is een hengst wat achter met de ontwikkeling... Hij is van eind mei en dus net 10 maand.Zijn eerste volledige lente moet nog komen. Volgens mij zit er zeker nog een groeispurt aan te komen.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 05:13

de groei kan nog wel komen maar de 1.37 denk ik ook niet
het meten klopt bijna altijd wel aardig een paar cm meer of minder
Maar je dochter kan er denk ik niet genoeg mee
op het moment dat ze hem net ingereden heeft moet zu al afscheid nemen
Zo als je al aan gaf wat te doen ik zou hem verkopen en op zoek naar een andere pony

de rest maakt zich te druk over het kunnen in rijden

wij hebben een b ponytje door een meisje van 7 jaar laten in rijden
wel met begleiding van ons geen moment alleen
Nu is het een geweldig lopende kinder pony die super netjes loopt
zij is nu 11 maar heeft veel verdriet dat ze er niet meer op kan rijden
wel geniet ze nog van het grond werk met de pony en het rijden van onze andere paarden

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:08

ik zou hem zo wie zo dan vroeg ruinen de kans dat hij de 130cm haalt is dan groter dan dat hij hengst blijft,bij een ruin gaan de groeischijven veel langzamer dicht.een hengst stop de energie in mooie breed worden dikke nek etc,een ruin niet meer want hormonen zijn wreg en over het algemeen worden ruinen meestal groter.ik wil je ook nog vertellen dat ik zelf een merrie kocht 10mnd(mensen zeiden dat ze 115cm was),thuis gemeten bleek ze 105cm(ze was een redelijk magere pony),bij mij is ze goed gevoed niet overdreven natuurlijk,en mevrouw meet nu 128/130cm is niet officieel gemeten.en merrie's groeien minder lang dus er is hoop voor je.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 15:09

Ik denk dat het hooguit een grote b wordt en dan kan ze hem inrijden en dan is ze na een jaar al te groot en dat zou ik jammer vinden.
Mijn dochter staat er nu zelf achter om hem te verkopen en dan een andere te kopen waar ze lang mee kan doen.
Ik denk dat het een 2,5 jarige haflinger wordt zodat ik die dan inrijdt en dat ze er dan zelf mee op kan groeien. We hebben ook nog een shet waar ze nu oprijdt, maar daar wordt ze toch een beetje te groot voor.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:52

Super idee een Haflinger geeft erg veel plezier
en een breed gebruik succes

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 13:59

We hebben de pony uiteindelijk toch gehouden, omdat ik hem zo ongeveer voor niets weg moest geven, dit wilde ik niet. Hij is in het voorjaar geruind en meet nu al 1,22 (hij is nu 1,5 jaar) dus de 1,30 gaat hij wel halen. We hebben er dus geen spijt van dat we hem gehouden hebben. Het is een echte knuffel

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:53

ja hoor dat zal hij wel halen,ruinen groeien langer door dan hengsten in de hoogte.ben wel benieuwd naar een foto van hem.wij hebben zelf een merrie veulen van nu 9mnd die nu ergens tussen de 110/115cm is deze moet ook 130cm gaan worden,beide ouders zijn ook 130cm
maringe schreef:
We hebben de pony uiteindelijk toch gehouden, omdat ik hem zo ongeveer voor niets weg moest geven, dit wilde ik niet. Hij is in het voorjaar geruind en meet nu al 1,22 (hij is nu 1,5 jaar) dus de 1,30 gaat hij wel halen. We hebben er dus geen spijt van dat we hem gehouden hebben. Het is een echte knuffel

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 14:24

Die van ons was met een jaar 1,15. Volgens fokkers hier in de buurt heeft hij het waarschijnlijk slecht gehad, want anders groeit een c-pony niet zoveel in een jaar tijd. Toen we hem vorig jaar eind november kochten, was hij 1,04 nu een jaar later meet hij 1,22, dus 18 cm in een jaar tijd.
Het lukt me nog steeds niet om een foto via bokt te plaatsen :D :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:44

ik heb dit zelf gehad met mijn c pony merrie.ik kocht haar ze was 105cm(thuis gemeten),mensen zeiden dat ze 115cm was toen ik ging kijken,dit klopte dus niet ze is nu rond de 130cm.had haar gekocht als zijnde een grote d,helaas is ze dat dus niet geworden.maar deze merrie is dus toen ik haar kocht met 10mnd tot nu 6jr 25cm nog gegroeid.dus het kan.en een ruin groeit langer door.
maringe schreef:
Die van ons was met een jaar 1,15. Volgens fokkers hier in de buurt heeft hij het waarschijnlijk slecht gehad, want anders groeit een c-pony niet zoveel in een jaar tijd. Toen we hem vorig jaar eind november kochten, was hij 1,04 nu een jaar later meet hij 1,22, dus 18 cm in een jaar tijd.
Het lukt me nog steeds niet om een foto via bokt te plaatsen :D :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:28

18cm in een jaar tijd hoef je écht niet blij mee te zijn. Zijn ze alleen maar gevoeliger voor oc(d).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 06:12

dat is niet na te gaan nu.

Zelf heb ik een friese merrie waarbij de nakomelingen op met 2,5/3 jaar rond de 1.52 mtr zijn echter rond het 4e jaar was de kleinste 1.62 mtr. Zelf is zij 1.58 mtr maar moeder en oma zijn nog geen 1.55 mtr.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 06:13

dat is heel moeilijk na te gaan nu.

Zelf heb ik een friese merrie waarbij de nakomelingen op met 2,5/3 jaar rond de 1.52 mtr zijn echter rond het 4e jaar was de kleinste 1.62 mtr. Zelf is zij 1.58 mtr maar moeder en oma zijn nog geen 1.55 mtr.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 07:34

het is zo moeilijk in te schatten hoe groot een pony zal groeien..
dat meet systeem was bij mijn paard achteraf wel kloppend maar dat is bij haar gedaan toen ze al 3 was en nu ze 5 is klopt het,,
niet alleen de hoogte van de ouders spelen een rol in de uiteindelijke hoogte van een paard maar ook de omgeving, veel buitenlopen, voer, speel maatjes en ga zo maar door.. dus denk dat het gewoon afwachten wordt...

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 09:06

Mijn dierenarts denkt (nu achteraf) dat hij de periode na het afspenen een slechte start heeft gehad (afgespeend, Meerdere adressen gehad door handel. Waar ik hem gekocht heb stond hij in een kudde met allerlei veschillende maten paarden, hij stond laag in rang met beperkt voer. Ook had hij een bloedworm besmetting).
Hij heeft nu dagelijks weide gang met zijn maatjes. S'avonds op stal, altijd hooi tot zijn beschikking. Volgens mijn dierenarts heeft hij het nu goed ;) ;)