Wanneer is een ras een ras, of een kruising een kruising?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wanneer is een ras een ras, of een kruising een kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 10:53

Zie je heel vaak op bokt: :"Mijn paardje is een new forest". Oh leuk, wat voor afstamming? "dat weet ik niet" Hoe weet je dan dat het een NF is?
Nu is dat met rassen natuurlijk vrij simpel, als ie papieren heeft is het een new forest, en anders tja....

Maar bij rassen met héle duidelijke raskenmerken? Zoals haf en fjord? Zijn die zonder papieren nog steeds haf en fjord? of niet?

En kruisingen? Bijv Een sjiek bont paard met sokken, zou een tinker x arabier kunnen zijn, maar als je de ouders niet weet tja...

Ik merk het zelf nu ik me wat verdiep in de haflo arabier. Er wordt te pas en te onpas geroepen dat men een haflo heeft, maar als je dan vraagt naar de afstamming weten ze het niet. Tja, hoe weet je dan dat het een haflo is?

Ok, berichtje is erg vaag geworden, t is nog vroeg oid ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:43

Bij paarden die duidelijke raskenmerken hebben zie je vaak snel of het een volle is of dat er wat anders tussen zit.
Maar goed hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk want als je de ouders niet weet dan wordt het gewoon lastig.
Haflo heb ik verder geen verstand van maar je ziet het nu ook met de Barrock Pinto iedereen die nu een bonte friesachtige heeft die noemt het een BP terwijl daar ook zeker heel wat eisen aangesteld worden. En op die manier vindt ik het alleen een BP als hij ook die papieren heeft. Met een Haflo weet ik niet hoe dat werkt waarschijnlijk ook met percentage's die ze moeten hebben om voor een papier in aanmerking te komen.
Tja wanneer een paard een kruising is wordt eigenlijk ook lastig als je niets van de ouders heeft.
Zo heb ik een verzorgpaard die ik totaal niet kan plaatsen bij specifieke rassen, ik zie bij hem ook niet heel duidelijke raskenmerken.
Ik vermoed uiteraard een kruising maar ja je weet het niet.

Verder moet iedereen weten hoe die zijn paard noemt. De mijne is ook een fries. Wel een zonder papieren maar haar ouder zijn beide 100% fries. Moeders heeft ook papieren van vaders kant weet ik eigenlijk niet maar daar ga ik wel vanuit. Voor de een is het ook geen fries omdat ze geen papieren heeft. Ach ze lijkt erop dus wat een ander ervan denkt moeten ze zelf weten.
Wat ik dan weer wel anders vindt is dat je een je paard een KWPN noemt zonder dat het stamboek papieren heeft want voor zover mijn kennis rijkt is KWPN gewoon een stamboek en geen ras.

LadyMadonna

Re: Wanneer is een ras een ras, of een kruising een kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 10:27

Haflo is gewoon 50/50, dus 1 haf ouder en 1 AVS ouder, kan geregistreerd worden bij het NRPS. Het KWPN is idd een stamboek, maar een warmbloedtype zonder papieren hoeft geen KWPN zijn :n