Eind augustus dacht ik dat mijn merrie wel eens drachtig kon zijn vermits ze uier kreeg. Ze was niet echt overdreven dik, maar ze had dus wel uier. Vermits ik toen hoogzwanger was, heb ik op advies van bokt een Wee Foal checker gekocht en gebruikt. Namelijk een Wee Foal 120 dagen. De uitslag maakte mij niet veel wijzer. Twee streepjes was niet drachtig, ééntje wel. Het resultaat was het normale streepje en een heel licht streepje. Volgens de gebruiksaanwijzing, normaal niet drachtig, maar kon ook duiden op drachtig bij sommige paarden. Dus ik was er niet veel wijzer van geworden. Ik ben er dus van uitgegaan dat ze niet drachtig was.
Nu een aantal maanden later, begin ik toch heel serieus te gaan twijfelen. Ze begint terug uier te maken en is heel gevoelig aan haar buik. Ze heeft wel een buik maar niet van te dik te staan.
Mocht ze drachtig zijn, kan ze alleen nog drachtig zijn geraakt eind mei, begin juni (anders moest het veulen er al zijn geweest) van onze net gecastreerde jaarling (die is toen teruggekomen. Hij had meer dan een maand ergens anders gestaan) Ik heb de test gedaan eind september.
Zou het kunnen dat ik een twijfelachtig resultaat heb gekregen met de Wee Foal 120 omdat ze toen misschien toch geen 120 dagen drachtig zou zijn geweest? (mocht ze dus drachtig zijn?)
Mocht ze drachtig zijn, dan is het waarschijnlijk voor april. Laat je zo laat in de dracht nog opvoelen of scannen? Tijdens de vorige drachten heb ik haar enkel in het begin laten scannen en daarna niet meer.
Het zou niet haar eerste veulen zijn hoor. Voor haar het zesde en voor mij het derde, dus we hebben wel een beetje ervaring en vergelijkingsmateriaal.
Ik geloof dat je de omgekeerde uitslag krijgt van de weefoal 120 als je hem voor 120 dagen gebruikt (staat trouwens in de bijsluiter). Dus als ze toen niet drachtig was bij die test maar in 'theorie' toch drachtig kon zijn minder dan 120 dagen dan zal die idd negatief hebben uitgewezen terwijl ze kan drachtig zijn.
Ik zou even de veearts laten komen om op te voelen.. Ik heb zelf ook een merrie staan met uier waar je nog u tegen zegt, maar die is van vorig jaar het veulen en is absoluut niet drachtig. Eventjes op voelen en dan heb je waarschijnlijk zekerheid..
Zijn er eigenlijk risico's verbonden aan opvoelen?
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 29-03-11 13:27
Heb je ook een foto van de merrie als ze niet drachtig is? Haar buik vind ik nog niet super op drachtig duiden, maar haar uier is verdacht, en het lijkt of haar banden ook al slapper zijn op de foto, maar daarvoor wil ik dus een vergelijkingsfoto hebben hoe ze er uit ziet als ze niet drachtig is.
Verder zou ik sowieso toch op laten voelen, kan geen kwaad. De DA kan geen indicatie geven hoe lang ze drachtig is, alleen een vermoeden, maar dat klopt toch heel vaak niet. Maar je geeft zelf al aan welke periode het dan geweest zou zijn, dat zou betekenen dat ze nu erg ver in de dracht is. Echt risico's zijn er niet aan opvoelen, hooguit bij een mini en grote handen van een DA.
Ze had toen wel al 3 veulens gehad, maar was toen meer dan 6 jaar daarvoor.
Foto van ongeveer een jaar na haar laatste veulen. Ze heeft tussen het veulen en de foto niet veel moeten werken.
het is het linkse paardje.
Foto's van voor en achter aanzicht zal ik maken.
Zoals ik al zei is ze heel gevoelig aan haar buik en heel gemeen tegen haar buurman. Komt hij te dicht, dan zou ze durven happen en slaan. Iets wat niet echt haar gewoonte is.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 29-03-11 18:38
Bij die eerste foto zie ik wel verschil met de banden, op de 2de foto weer niet, maar daar staat ze wel heel ongelukkig.
Anomien
Geplaatst: 29-03-11 18:40
mja weet het nog niet hoor.. Gewoon DA, wat kost opvoelen vandaag de dag?? (off topic: dat er nog mensen zijn die een hooiruif hebben.. of is ze een smeerkees?)
Knert: De hooiruiven zijn meer voor de andere dan voor haar. Dat is een hele smeerpoes en overdag kunnen ze in alle stallen vandaar, dat er overal hangen.
Ik denk ook niet dat ze drachtig is. Wel denk ik dat ze schijnzwanger is
Voor de echte zekerheid zou ik toch een DA laten komen om haar op te voelen, of te scannen. Haar buik is geen zwangerschapsbuik, of................;het moet zo'n klein veulen zijn!
Sandravm
Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-11 20:58
Ze wordt eigenlijk nooit extreem dik.
Nu
Eentje oud de oude doos. 3 weken voor de geboorte van het merrieveulen