Astma bij Shetlander maar moet a/h werk...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Astma bij Shetlander maar moet a/h werk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 15:47

Ik heb een shetlander van 12jaar staan die zoals de meeste lijd aan overgewicht helaas.
De pony heeft daardoor ook al paar x hoefbevangen gestaan maar gelukkig niet te ernstig.
DA adviseerde om ze licht aan het werk te zetten voor de kilo's er wat af te werken.
Ze staat 24/7 op de wei met mijn andere pony. Er staat echt weinig gras erop en ze krijgt
2x per dag een grote hoop hooi voor de rest niks. Maar hoe combineer je het werk met een
pony die aan astma lijd? Vooral als het warmer word heeft ze er heel veel last van. Staat
ze gewoon te zweten en zwaar te ademen. Ze heeft vorige zomer tot in het najaar mogen
gebruik maken van een speciale puffer waardoor ze stukken makkelijker ging ademen.
Deze was van de DA zelf en hadden we enkel in bruikleen. De pony wilt echt wel werken
en als je ermee gaat wandelen (een uurtje stappen) is ze helemaal in de wolken en longeren
vind ze ook heel fijn maar nadien staat ze wel een halfuur tot een uur na te puffen.

Hoe zouden jullie het aanpakken met zo'n pony?

Als ik ze voorzichtig aan het werk wil zetten wil ik een hoofdstelletje aanschaffen aangezien
ze al tig halsters heeft kapotgetrokken... Ze heeft wel last van een gekanteld tandje, kan dat dan?

Hou het vriendelijk, wil geen reltopic en wil het beste voor mijn ponytje! :)

Paintlinger

Re: Astma bij Shetlander maar moet a/h werk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:50

Klinkt niet alsof deze pony geschikt is om nog te werken.........
Het lijkt mij beter om haar gewoon voorzichtig nog minder te voeren (desnoods beter verdienen zodat ze langer bezig is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:58

Zou je misschien iets richting een paddock paradise kunnen maken van je wei? Met het hooi aan één kant, water aan de andere kant (of kleine beetjes hooi op meer plekken) etc.
Dan is ze in elk geval wat meer heen aan het lopen, zonder dat ze zwaar hoeft te werken :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 16:12

Blijheid schreef:
Zou je misschien iets richting een paddock paradise kunnen maken van je wei? Met het hooi aan één kant, water aan de andere kant (of kleine beetjes hooi op meer plekken) etc.
Dan is ze in elk geval wat meer heen aan het lopen, zonder dat ze zwaar hoeft te werken :)

Vanvoor op de zandpaddock staat het water en ze krijgen op het tweede deel van de weide hun hooi en dat is zo'n kleine 100m lopen. Snachts word de weide afgesloten en staan ze enkel nog op de zandpaddock. Als je ze ziet lopen en zo lijkt het alsof ze er geen last van heeft, enkel dat ze nadien staat te pompen, zelfs van maar van de een naar andere weide te lopen. Ze werkt heel graag en loopt ook veel alleen beseft ze het niet echt dat ze er last van heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:40

Ik zou die berg hooi iig veranderen in een paar plukjes per dag want dan loopt ze overdag veel meer van grassprietje naar grassprietje, grote kans dat er dan al aardig wat kilo's afgaan, maar als ik lees dat 100 meter al te ver is dan ben ik bang dat er al zoveel longblaasjes kapot zijn dat beweging geven er niet meer inzit, heeft je DA geen medicijnen die het leven wat gemakkelijker maken voor je pony?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:43

Als je niet gelijk een uur gaat stappen maar elke dag eerst een kwartier en dit opbouwt naar langer. Gelijk een uur lopen met een shet die geen conditie heeft en last van Asma is best lang.
Heb zelf ook een shet die te dik is en die krijgt in 4 voerbeurten maar 1 plak per dag en ik train hem ongeveer 3x in de week. Hiebij is ie wat afgevallen. Ik longeer hem maar dan maar 10 minuten of train hem aan de lange lijnen (buiten of in de bak) of loop met hem. Dit heb ik eerst maar 10 à 15 minuten gedaan en dat heb ik uitgewerkt na ongeveer een half uur. Ik ben laatst wel een uur gelopen en hij was kapot toen we terug waren.

Zal het langzaam opbouwen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:36

tinkersjakie schreef:
Als je niet gelijk een uur gaat stappen maar elke dag eerst een kwartier en dit opbouwt naar langer. Gelijk een uur lopen met een shet die geen conditie heeft en last van Asma is best lang.
Heb zelf ook een shet die te dik is en die krijgt in 4 voerbeurten maar 1 plak per dag en ik train hem ongeveer 3x in de week. Hiebij is ie wat afgevallen. Ik longeer hem maar dan maar 10 minuten of train hem aan de lange lijnen (buiten of in de bak) of loop met hem. Dit heb ik eerst maar 10 à 15 minuten gedaan en dat heb ik uitgewerkt na ongeveer een half uur. Ik ben laatst wel een uur gelopen en hij was kapot toen we terug waren.

Zal het langzaam opbouwen.

De pony kan niet meerdere keren per dag porties krijgen.
Enkel 's morgends en 'savonds kan ik of mijn vader er heen :)
Zal zien hoe het morgen met haar gaat en eventueel eventjes longeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:40

Weeg de pony en weeg je hooi. Dan kan je gaan berekenen hoeveel kg's de pony nodig heeft ipv zomaar wat te voeren. Het kan ook helpen om dat hooi in een fijnmazig net te gaan voeren zodat ze er langer mee bezig is.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:51

geef je pony's goed voer en niet teveel, voer hooi bv in een hooinet zodat hij er lekker lang mee kan doen.

Verder zou je met hem kunnen wandelen, gewoon lekker lange eindjes stappen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:09

Opbouwen; mijn merrie heeft geen astma maar wel overgewicht en in het begin dacht ik dat ze dood neer zou vallen zo stond ze te pompen na 10 min. stappen en 5 min. draven en 10 min. stappen. (ze maakt zich dan ook erg druk) Na een paar maanden kon ze dit op haar sloffen.

Zelf heb ik wel astma en ik sport veel, en dit gaat goed. Dus imo kan het wel.

Heel veel stappen, kort beginnen en langzaam opbouwen. Bij veel vocht in de lucht de training niet te zwaar maken, de pony heeft dan meer moeite met het opnemen van zuurstof. Het zelfde voor hoge temperaturen en voorjaarszon in combinatie met dikke wintervacht.

Rustig aan is het toverwoord, als de pony het steeds benauwd krijgt wordt het werken niet leuk. Maar de pony moet wel conditie en spiermassa opbouwen, dan zal ze ook veel gezonder worden en uiteindelijk minder last hebben van haar astma en zich algeheel beter voelen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:19

Je shet haalt waarschijnlijk toch meer van de wei dan je denkt. Ze eet waarschijnlijk samen met je andere pony, dus voeding doseren is lastiger. Indien ze apart eet zou ik haar 1 keer zeer schraal hooi voeren. Op dit moment gaat gras groeien en wordt je probleem groter. Ideeen om de hooiopname langzamer te laten verlopen zijn reeds gegeven.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:29

Hoi!

ik lees het al meer, misschien een idee om het hooi wat je geeft te verspreiden, dus gewoon door de hele wei hoopjes maken.
En ik zou toch lekker gaan wandelen op de dagen dat je er tijd voor hebt, dat is erg gezond en misschien als je het lang blijft doen de conditie beter word en je misschien een stukje kan fietsen met je pony.

succes!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 17:46

@fiona1 : ik ga enkel als het niet te warm is met haar wandelen aan de hand en soms 5a10min longeren en dat voornamelijk stappen. Maar zoals vandaag stond ze bezweet op de wei van de warmte.. Ze staat idd nog met veel wintervacht (mogelijk scheren?). En er staat niet bepaald gras op de wei (paarden zijn door omstandigheden snel weg gemoeten van andere weide) en is echt net een steppe met heel veel onkruid.

@gretoes: wandelen zal ik zeker met haar doen, doet ze ook graag! :) en het idee van hooi geven op veel plaatsen zal ik zeker gebruiken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:11

Ik zou het hooi veranderen in graszaadhooi, mijn pony's vallen hier van af zonder te werken. En je zou dan verder lekker kunnen gaan wandelen, dat lijkt me voor de pony minder intensief dan gelongeerd worden in een bak of stoffige wei. Het hooi voer ik overigens in hooinetten of los in de wei. De hopen leg ik dan ook flink uit elkaar zodat ze van hoop naar hoop blijven lopen. Verder mss het weiland kleiner afzetten, want vaak eten ze onbewust toch veel meer dan wij denken.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:51

Hoi wat ik doorlopend mis in het hele verhaal is; hooi nat maken.

Speciekuip vol met water en dan het hooi erin. Nacht laten staan, 's ochtends voeren. In de ochtend hooi voor de avond erin. En het idee van verspreiden is niet gek.
Alternatief een schrale kuil ivm vochtig voer, maar die zijn er bijna niet.

Geen brok bij een dikke pony. Wij voeren aan onze te dikke shet met jeuk iets subli voor dikke pony's.
Deze pony loopt wel in de sport. Vandaar dat we het voor de mineralen en de vit. doen.

Goed en veel borstelen, eventueel stofzuigen, in de verharingstijd wil ook de benauwdheid wel eens wat verminderen.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:54

Oja en geen fijnmazig net, want dan komt de stof in haar neus. Op de grond met het hooi als de paddock niet te stoffig is en anders bijv. in emmers of van die soepel kunstof bakken van de action, blokker, euro of 3, etc. Heeft ze meteen nog wat te spelen. Haal van de emmers eventueel wel het ijzeren handvat af ivm vastzitten benen.