goktopic: x met vos sabino welke kleuren meeste kans???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wigke89

goktopic: x met vos sabino welke kleuren meeste kans???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 21:43

hallo,

vanaf begin mei is mijn grote maat shetlander merrie uitgerekend van onze eigen jonge welsh hengst
mijn shetlander merrie is een vos en de hengst is een vos sabino.

nu vraag ik me af op welke kleuren ik de meeste kans heb :P neem aan vos haha maar gezien de kleurrijke achtergrond van de hengst vroeg ik me af of dit wel voor de hand liggend is

moeder is Fenna van de kerklaan:
Afbeelding

vader is Dasch:
Afbeelding

moeder van dasch is Ulene een valk welsh:
vader van dasch is Ciejan's Zidane een bruine welsh

dus brand maar los??? haha heb ik gelijk met me vos haha of ligt het niet zo voor de hand.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 27-03-11 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Re: Goktopic: x met vos sabino welke kleuren meeste kans???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:45

vos x vos is altijd vos, geen andere keuze mogelijk. Of is al dan niet sabino doorfokt dat merk je vanzelf :) dat de voorouders een andere kleur hadden maakt niks uit, een vos kan alleen vos vererven.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:53

cissy schreef:
vos x vos is altijd vos, geen andere keuze mogelijk.

Vos en zwart is hetzelfde gen dat zich anders uit, dus het kan net zo goed een zwarte zijn, denk dat het wel sabino zal zijn omdat dat dominant is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:57

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:13

Oakland1990; Dat is niet waar. Vos is recessief, dus een vos is altijd homozygoot voor vos (ee) en zal dus in combinatie met een andere vos ALTIJD vos-veulens geven.
Ik denk dat jij op zwart en bruin doelt. Dat is hetzelfde gen. Een bruine is namelijk een zwarte met het agouti-gen. Dit gen zorgt er namelijk voor dat het zwart teruggedrongen wordt naar de extremiteiten (staart, manen, benen en vaak ook puntjes van de oren).

De kans op sabino is 50%. Sabino is niet zomaar dominant. Quote uit de wiki:
Sabino is dus waarschijnlijk polygenetisch, dat wil zeggen dat dit veroorzaakt wordt door een combinatie van verschillende genen. De overerving is dan ook complex en niet eenvoudig te benoemen als dominant of recessief.

Nicole288

Re: x met vos sabino welke kleuren meeste kans???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:31

KS -> KS-ITP