gezocht friese niet ggk dekhengst in het noorden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

gezocht friese niet ggk dekhengst in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 21:55

hallo allemaal
wij willen graag onze friese merrie laten dekken voor het eerst.
wij zoeken daarom een friese hengt zonder papier.

eigenschappen en uiterlijk
koel in het hoofd
en we zoeken een grote hengst
met ruime beweging en sterke achter hand aan gezien mijn merrie een zwakke achterhand heeft

wie weet een hengst beschikbaar?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 27-03-11 03:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets verduidelijkt

Huberta

Re: gezocht friese dekhengst zonder papier in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:59

waarom een Fries zonder papier?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:02

abel boszorg

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 22:03

nou omdat ze zelf ook geen papier heeft dus als ik er hengst met papier opzet zal ze toch nooit het papier krijgen snap je

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:31

jeltsje24 schreef:
nou omdat ze zelf ook geen papier heeft dus als ik er hengst met papier opzet zal ze toch nooit het papier krijgen snap je

Het veulen krijgt wel papieren maar dan staat bij merrie alleen de naam van de merrie en verder blanco en bovenaan het volledig afstamming van de vader.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:36

Misschien moet je de titel even aanpassen? Ik neem aan dat je bedoelt een niet goedgekeurde hengst. Papieren kunnen er daarom best bij zitten;)

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 00:14

en hoe verander ik dat dan ? was net druk aan het zoeken om het aan te passen maar ben er nog niet uit.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:18

wouterpaard schreef:
abel boszorg

Dat is echt een fantastische hengst! Nooit begrepen waarom die niet is goedgekeurd.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:26

jeltsje24 schreef:
en hoe verander ik dat dan ? was net druk aan het zoeken om het aan te passen maar ben er nog niet uit.

Ik denk dat je dat inm,iddels zelf niet meer kunt, je zult het even aan een Mod moeten vragen. Wessel van kimmie261 is ook een geweldige hengst. Ik weet oiverigens niet of die "zomaar" dekt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:28

Dakario schreef:
jeltsje24 schreef:

Het veulen krijgt wel papieren maar dan staat bij merrie alleen de naam van de merrie en verder blanco en bovenaan het volledig afstamming van de vader.

Dat is niet waar, heb ik ook geprobeerd met een fries zonder papier, maar het Fries paarden stamboek geeft dan geen papier uit. Je zou dan namelijk ook een kruising fries als moeder kunnen hebben en ze willen vreemd bloed absoluut uitsluiten.

Nicole288

Re: gezocht friese niet ggk dekhengst in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 03:00

EHK -> BKR

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:12

Omdat het friese paarden stamboek een gesloten stamboek is zou ik zeker niet papierloos gaan dekken. Verwantschap en inteeltpercentage zou ik zeker in de gaten houden. Daarbij zou ik het teveel risico vinden voor mijn merrie met alle complicaties bij een bevalling bij een te hoog verwantschap. Daarbij het risico op waterhoofd en dwerggroei.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:19

Citaat:
wouterpaard schreef:
abel boszorg

Dat is echt een fantastische hengst! Nooit begrepen waarom die niet is goedgekeurd.

Wat ik weet gedoe met het stamboek helaas.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 19:43

ja abel boszorg is echt een mooi paard had de foto s al gezien .. en hij zit ook bij mij in de buurt dus het zou een optie kunnen zijn.
Maar ik kijk nog graag om me heen. dus nog meer mensen die leuke friese hengsten weten voor een dekking. ik zag een hele mooie op mp maar die is eraf en ik kan hem niet weer vinden, ze hebben hem eraf gehaald.Maar het is voor mij erg belangrijk dat ze sterk zijn in de achterhand mijn merrie is jammer genoeg niet super sterk in de achterhand door trainen is het natuurlijk wel beter maar ja als ze het vanzicht zelf hebben is des te mooier natuurlijk !

gr

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:47

jammer,ik zit niet in de buurt!
Mijn hengst is echt een schatje,wel het barokke type en niet groot.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:54

BKR > EA-GZ

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 19:56

hoi geerke ja jij zit in het buitenland zeker dat is me net wat te ver hihihi

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:00

jeltsje24 schreef:
hoi geerke ja jij zit in het buitenland zeker dat is me net wat te ver hihihi

ik had graag een veulen van hem willen zien <3
dit is hem.
Afbeelding

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 23:41

ojahh dat is echt nog het barokke type dat had wel mooi geweest voor die van mij want die is erg sportief
en slank gebouwd ... dus dan had er vast wel wat moois uitgekomen !!!!
najah anders maar via ivf of zo dan opsturen hihihihi :))

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 00:37

Sorry Mods, ik weet dat het binnen [EA] niet de bedoeling is om een discussie aan te gaan, maar ik kan het niet laten hier desondanks toch inhoudelijk te reageren op de OP.

TS, het spijt me bijzonder, maar persoonlijk heb ik ernstige bedenkingen bij de keuze om een papierloze friese merrie met een - voor zover dat uit het topic op te maken valt - onbekende afstamming, die zelf serieuze bemerkingen op het exterieur en functioneren heeft ("de merrie heeft een zwakke achterhand" (weet je overigens wat daarvoor de oorzaak is? Mist ze alleen bespiering, of ligt een afwijking aan het skelet/bewegingsapparaat aan ten grondslag (losse knieën, OCD, spat, etc?))) überhaupt te laten dekken, en dan óók nog eens bij voorkeur door een niet ggk. hengst.

Dat is imo. echt vragen om bakkenvol ellende, zie ook de post iets verder naar boven van friesiszwart. De populatie is zó klein, dat de kans levensgroot is dat je zonder het te weten bij een hengst terechtkomt die véél te dichtbij familie is van je merrie, waardoor ze vervolgens halverwege de dracht een mismaakte vrucht verwerpt, of als ze wel voldraagt een veulen met aangeboren afwijkingen krijgt.

Ik begrijp prima hoe leuk het is om een veulen van je eigen merrie te krijgen (ik gebruik in deze specifieke situatie expres niet het woord "fokken"), maar ik ben wel van mening dat je als merrie-eigenaar naar een toekomstig veulen toe de verantwoording hebt om vooraf te bedenken of het in alle redelijkheid kans op een goed en leuk leven heeft, en gezondheid van lijf en leden zijn daarvoor toch wel een eerste voorwaarde. Natuurlijk heeft niemand daar garantie op, maar je hoeft het ook niet op te zoeken.

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:21

Ik zou zeggen WESSEL van kimmie261.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:39