[H][KWPN] welke hengst voor mijn merrie v. Landwind IIB

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

[H][KWPN] welke hengst voor mijn merrie v. Landwind IIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 16:14

Dit jaar gaat het dan eindelijk gebeuren en we zijn al een tijdje aan het kijken naar een hengst voor onze 14 jarige merrie.
Promises loopt op dit moment ZZ-Licht en heeft al meerdere malen een parcours gelopen.
Ze is super lief van karakter en is altijd werkwillig, heeft een sterke achterhand en heeft veel front.

Ze heeft 3 goede basisgangen die eigenlijk wel wat meer swung zouden mogen hebben.
Promises komt uit een Landwind IIB x Marconi x Hoogheid.

Dit word onze eerste keer dat we zelf een veulen fokken, ook voor Promises zal het haar eerste keer zijn.
Wij zelf dachten aan Lord leatherdale of Sandreo.
Zij is een vos met veel wit, maar we zouden het liefste niet een veulen willen hebben met zoveel wit.

Hier wat foto's van Promises:

Afbeelding
Afbeelding

http://94.100.118.199/806150001-8062000 ... _E9Yh.jpeg
http://94.100.124.161/806150001-8062000 ... _GV5-.jpeg

Hopelijk kunnen jullie mij nog wat tips geven :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 26-03-11 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest als link

Snipsnap

Re: [H][KWPN] welke hengst voor mijn merrie v. Landwind IIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 17:45

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:22

Heb je ook nog een goede standfoto van de merrie? Ze is leuk gefokt met al dat gelders bloed erachter.Je zou kunnen overwegen om in de gelderse richting te blijven..

Waarom denken jullie aan Lord Leatherdale of Sandreo? die laatste kan zeker souplesse toevoegen,maar je merrie moet wel echt veel kracht hebben in de achterhand.
De zoon van Lord Leatherdale: Chippendale spreekt mij meer aan dan zijn vader,met het Negro bloed erachter kun je het sterke achterbeen verankeren.Ik weet alleen niet hoe het met de souplesse zit..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:15

Mooie merrie en ik ga met Elisa2 mee. Dit is een voor de Gelderse fokkerij zeer waardevolle merrie. Voor de Rijpaardenfokkerij al iets minder,...iets want ze is toch maar mooi ZZ-L.

Wellicht dat Chablis goed kan passen. Chablis komt uit een erg goed stammetje en heeft ook mooi dressuurbloed. (vv is Cabochon x Zep x Amor)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:16

Nog even die andere fotos bekijken....ze heeft echt een prachtig Gelders type.....is echt helemaal mijn type paard.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:59

Nee helaas nog geen standfoto, zal als het kan die wel even maken.
Maar Gelders door fokken? Nog nooit bij nagedacht. Ben daar helemaal niet in thuis, ken daar weinig hengsten van.
Het veulen wat eruit komt die word niet verkocht, die blijft gewoon bij ons. Dus daarom dachten wij aan dressuurbloed.
NatasjavE: Bedankt voor je leuke complimentjes, krijg ik niet vaak over haar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:02

Maar met het gelderse bloed kun je juist ook hele fijne dressuurpaarden fokken,alleen weet ik niet hoe het zit met de souplesse bij de gelderse hengsten.Dat weet Natasja vast wel,Marconi bloed zit ook achter Elegant en daar heeft ze wel wat van weg vind ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:46

Het laatste aan souplesse missen veel Gelderse Paarden. Lang niet allemaal want die van mij heeft juist veel souplese. Een die wel souplesse zal geven denk ik is Chablis en ook Wilson. Wilson is ZZ-L geklasseerd.Ook achter Wilson zit Cabochon.

Ik vind haar heel erg lijken op de volle zus van mijn merrie. Afstamming zie onderschrift(alleen niet drachtig van Alexandro :D)

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 16:37

Nou ik heb net gepraat met een paardenfokker hier in de buurd en die zegt dat ik er geen Gelderse hengst op moet zetten, omdat zij al vors is en weinig souplesse heeft, zal ze dat wel nodig hebben.
Ook willen we echt een dressuurpaard hebben dus we zullen wel in de dressuurrichting blijven.

Hij vond Swarovski wel goed, hij zei ook dat Lord Leatherdale niet helemaal geschikt voor haar zou zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:17

Swarovski? dat is geen kwpn? waarom vond ie Lord Leatherdale niet geschikt voor haar? heeft je merrie wel veel kracht in haar achterhand?

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:44

Nee Swarovski is idd geen KWPN maar Oldenburg. Tja hij zei dat Lord Leatherdale vaak nogal moeilijke paarden gaf, die van mij is absoluut niet moeilijk. Oooh wat vind ik dit moeilijk.
Ik vind wel dat mijn merrie een sterke achterhand heeft, mja weet niet hoe een ander daar tegenaan kijkt.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:00

Mocht je niet gebonden zijn aan KWPN. Heb je al een keer gekeken bij Trakehners.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 23:47

Cryssie: Nee nog niet echt na gekeken, waar denk jij dan aan?

Heb vanmiddag toch nog gekeken naar wat hengsten, mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Lord Leatherdale, hengst spreekt mij wel erg aan.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:53

Ik heb niet specifiek een hengst voor je op het oog, maar mijn (helaas te vroeg overleden) merrie was een Gelderse en heb voor haar een Trakehner hengst gebruikt om het gelderse te verfijnen.

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:32

mocht je dan de trakehner kant op willen gaan, misschien dat mijn trak hengst dan iets is..Schönglanz

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:35

Ecco je hebt zeker een hele mooie hengst!

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:37

dank je :)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:35

Mijn Lord Leatherdale is niet moeilijk, net zadelmak en super braaf. Ik maak ze zelden zo mee. Heel veel balans onder de ruiter, nu al een mooie aanleuning aanbieden, evenals een heel mooi handgalopje. Kortom ik ben er blij mee.
Ernaast heb ik wel mijn handen vol aan haar, erop geen probleem..

Mijn merrie werd op de keuring geroemd om haar achterbeen. Iets wat Lord Leatherdale wel nodig heeft. Alhoewel ik denk dat de Lord Leatherdale uit mijn merrie een extreem goed achterbeen heeft. Ze heeft wel precies hetzelfde voorbeengebruik als de merrie. (die op de keuring 80 scoorde dus het zit wel goed maar heeft dus niet verbeterd).
Qua instelling is ze rijdbaarder dan de merrie zelf is.
Mocht je meer willen weten hoor ik het graag van je.

Ik heb hem gebruikt op deze merrie:
Een Cabochon x Joost x Nabuur. Met gelderse opdruk..

Afbeelding

Daar is dit van gekomen (oude foto, hier is ze net 2)

Afbeelding

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:15

Ecco: Idd een erg mooie hengst!

Uletje: Wel leuke dat jou merrie met Gelders opdruk een nakomeling heeft gehad van Lord Leatherdale, vind haar erg leuk!
Heb je nog wat foto's van hoe ze er nu uit ziet?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:24

Wat is je fokdoel? Aan de hand van het fokdoel en de merrie bepaal je de hengst :)

Ik dacht al iets van het Gelderse type te herkennen ;) Ik zou eens kijken naar Wilson of Alexandro als ik jou was :)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:33

ladyenpippi schreef:
Nou ik heb net gepraat met een paardenfokker hier in de buurd en die zegt dat ik er geen Gelderse hengst op moet zetten, omdat zij al vors is en weinig souplesse heeft, zal ze dat wel nodig hebben.
Ook willen we echt een dressuurpaard hebben dus we zullen wel in de dressuurrichting blijven.

Hij vond Swarovski wel goed, hij zei ook dat Lord Leatherdale niet helemaal geschikt voor haar zou zijn.

Veel mensen denken geen Gelderse hengst te willen om dat ze nog aan hele ouderwetse types denken!
Dat valt nu mijn inziens best wel mee!

Het is wel wat Pletje zegt: wat wil je fokken??
Een bloederig dressuurpaard met potentie voor de hoge sport??
Een braaf, alround paard die ooit misschien een Z-proef moet lopen, maar ook betrouwbaar op buitenrit, beetje springen kan etc????
Of iets er tussen in??

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:38

Pletje: Wil een dressuurpaard voor mijzelf fokken, niet voor de verkoop dus.
Zit idd Gelders bloed in, alleen lijkt me het geen goed idee om daar mee door te fokken, merrie is al wat klassiek en wil juist echt een dressuurpaard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:42

Dan zou ik een hengst met genoeg bloed en ras gebruiken.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:44

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je een bloederig dressuurpaard fokt of een allround paard die misschien ooit een Z proef loopt, ik wil daar juist tussen in. Een goed dressuurpaard met goed karakter die talent heeft om hogerop te komen. Wil geen Jazz of Ferro, dat word te bloederig maar wil gewoon een goed dressuurpaard. Het is moeilijk uit te leggen wat je nou precies wilt maar wil een veulen van mijn merrie die ik al 11 jaar heb, ze heeft een geweldig karakter maar is nou niet het beestje met het meeste talent. Ja... zoveel verstand heb ik er ook niet van, daarom mijn topic ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:11

De merrie drukt vaak een flinke stempel op een veulentje. Aangezien jouw merrie een hele Gelderse moederlijn heeft en zelf ook klassiek genoeg is, zou ik een gaan voor een vaderdier die meer ras en bloed toevoegt. Anders krijg je alsnog een klassiek type.. en je geeft aan dat je dat niet wilt, toch?

Als het je niet uit maakt, dan zou je ook goed voor bijv. Wilson of Alexandro kunnen gaan. Alex wordt ook geregeld gebruikt op rijpaardmerries, vanwege zijn enorme beweging én goede karakter. Een Gelders paard kan ook prima "hogerop" komen in de sport. Denk aan bijvoorbeeld de merrie Tyara (v Farrington), zij loopt Grand Prix en is Gelders gefokt :) Er zijn meer paarden met een flinke scheut Gelders bloed in de topsport dan veel mensen echt weten ;)