Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tellom schreef:Kosten?
Zeg maar een zak met geld ben je kwijt ha ha.
Niet zo makkelijk om er tussen te komen.
Je moet tegenwoordig wel met wat aan komen en een kruiwagen is ook wel fijn als je snapt wat ik daarmee bedoel?
Peterina schreef:Om een 2.5 jarige klaar te maken voor een warmbloed hengstenkeuring kost het zowiezo rond de 3000 euro:
- medische keuring +500 euro
- voorbereidend training met onderhoud (excl zadelmak maken): min. 3 maanden @ 700 euro
en dan afhankelijk van de stamboek reken maar nog eens 1000 euro voor de keuring zelf.
EN dan moet hij nog goedgekeurd worden.
Je hoeft geen grote hengstenboer te zijn om dit te kunnen betalen MAAR voor een 'gewone' man is +/- 4000 euro wel een pak geld zonder enige garanties. Natuurlijk heeft de medische keuring, het training en de 'aanwezigheid' in de hengstenkeuring (2e of 3e fasen) wel een meerwaarden als de hengst doorverkocht wordt, en natuurlijk als je het als investering bekijkt (en hij wordt ggk) ... er zijn weinig banken die zo'n rendabiliteit teruggeven op je investering op een jaar.
Peterina schreef:Op wie is de wens van wijsheid en succes?
Voor wijsheid is informatie, ervaring en de vermogen om te evalueren en interpreteren nodig, iets dat de TS probeert te verzamelen.
Als je niets vraagt dan kom je nooit iets te weten.
De oude dagen van toen wanneer iedereen bang was van een hengst zijn al lang voorbij, en er zijn veel pensionstallen die hengsten aannemen MITS ze de voorzieningen voor hebben (je kan niet verwachten dat een hengst achter een een-enkele stroom draadje blijft staan). Ik ken verschillende pensionstallen waar hengsten welkom zijn en er niet paniekerig wordt gereageert als men het woord 'hengst' uit.
martina1 schreef:Er zijn stamboeken die meer naar de prestaties kijken dan naar papieren en bouw. Zoals bijvoorbeeld het AES.
Maar het laten goedkeuren van een hengst binnen het KWPN is bijzonder moeilijk. Er worden zeer hoge eisen gesteld en zoals eerder is gezegd is het zeer tijdrovend en vooral geldrovend. Wanneer je de keuringen een beetje in de gaten houd zie je toch dat bijna alle goed gekeurde hengsten uit gerenommeerde stallen komen en dus niet bij pietje die een mooie hengst in de achtertuin heeft.
En ( nu krijg ik vast heel veel kwade bokkers over mij heen) je kan altijd een veulen fokken als je paard goed gebouwd is, een goed karakter heeft en goed presteert.
martina1 schreef:Ik zeg ook niet dat dat een top stamboek is, ik zeg alleen dat daar meer naar prestaties gekeken worden.
En ik ben het geheel met je eens dat veel mensen hun paard al snel geweldig vinden, ik zou niet snel met mijn eigen paard fokken. Maar ik ken wel een aantal hengsten die niet naar de keuring zijn geweest, maar waar toch mee gefokt is en die echt mooie paarden voortbrengen die ook goed presteren in de sport.