Hengstenkeuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 12:11

Ik zit me af te vragen. Wanneer is je hengst pas interessant voor de keuring? Ik zie overal steeds meer hengsten aangeboden worden voor te laten keuren als dekhengst.
Ik heb zelf een tweejarige hengst die dit jaar 3 wordt. Hij heeft ook interessante papier en kan super lopen alsook springen. Zoals meeste mensen wil je dan graag een veulen uit die hengst door hem te keuren. Zodat veulen papieren krijgt maar ik deed dat niet.

Ik wil graag weten waarom veel mensen hun 3 jarigen naar keuringen sturen om als dekhengst te krijgen. We krijgen zo een overaanbod. Vooral vind je bij meeste hengsten vaak identieke vaders in terug waardoor er niet genoeg bloedspreiding is.

Het beste manier zou zijn dat de hengsten eerst in sport moeten lopen en diegene die echt veel kwaliteiten hebben pas naar keuring brengen. Als 3jarigen kan je zelf nog niet veel van zeggen. Een driejarige met superpapieren en is gekeurd gaat binnen 3 jaar plots niet meer van horen. Dan ben je al de kosten voor keuringen wel kwijt.

Zijn er nog mensen met meningen daarover? Het kan zijn dat ik het fout heb.

NatasjavE

Re: Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:25

Als een hengst uit een goede moederlijn komt(voldoende prestatie en predikaten), uit een stam komt met veel sport, zelf een interessante bloedvoering heeft en röntgenologisch goedgekeurd is.

3 jaar is de leeftijd waarop hengsten voor het eerst voor goedkeuring worden aangeboden. Je ziet veel van dezelfde vader terug omdat die hengst nou eenmaal goed fokt en mede daardoor heel populair is. Niet alle hengsten worden voor gebracht met de verwachting dat hij de eindstreep ook haalt. Dit is echt alleen voor de aller beste hengsten weggelegd. Alleen kan zo'n net iets mindere toch voor de merrie predikaat verhoging betekenen omdat de hengst ster, 2e of 3e bezichteging wordt.

Een systeem via de sport is leuk...maar het KWPN wil ook graag de natuurlijke aanleg van de hengsten kennen. Anky haalt nou eenmaal meer uit een paard als ik en door training kan je ook bepaalde tekort komingen verbloemen.
Daarom is er het verrichtingsonderzoek. Daar zijn voor alle hengsten de omstandigheden gelijk en kan er puur naar natuurlijke aanleg. En dat is hetgeen wat erfelijk is....niet Anky...die krijg je er niet bij.

Bovendien moeten de net gekeurde hengsten zich ook nog eens in de sport bewijzen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:51

Er zijn ook weinig hengstenhouders die het geld in een jonge hengst gaan stoppen (onderhoud, inrijden, uitbrengen, enz) zonder 'iets' er voor terug te krijgen.
Lange termijn investeren, tot de hengst 6-7 jaar is en zich heeft 'bewezen in de sport', is een financieel klap dat de meeste hh niet kunnen veroorloven zonder 'iets' terug te verdienen aan de hengst. Met keuring op 3 jarige leeftijd bestaat de kans dat de hengst toch een paar dekkingen krijgt en zo zijn kost + inwonen verdient.

Dakario

Re: Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 13:25

Hm dat kan ook de reden zijn dat hengsten hun kosten kunnen terugverdienen. maar de hengsten met papieren die niet zo interessant zijn maar zelf goed kunnen springen zullen normaal gezien weinig merries krijgen. Dan krijg je dat allemaal niet terugverdiend. Ik denk dat kleine hengstenhouders die dus 1 of 2 hengsten hebben niet veel kans maken.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:49

Kosten?
Zeg maar een zak met geld ben je kwijt ha ha.

Niet zo makkelijk om er tussen te komen.
Je moet tegenwoordig wel met wat aan komen en een kruiwagen is ook wel fijn als je snapt wat ik daarmee bedoel?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 14:03

tellom schreef:
Kosten?
Zeg maar een zak met geld ben je kwijt ha ha.

Niet zo makkelijk om er tussen te komen.
Je moet tegenwoordig wel met wat aan komen en een kruiwagen is ook wel fijn als je snapt wat ik daarmee bedoel?

nee ik begrijp het niet wat je bedoel. Bedoel je dat alleen rijke hengstenhouders het allemaal kunnen?

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:15

Nou je bent echt veel geld kwijt alleen al kwa training, voor je er bent.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:53

Om een 2.5 jarige klaar te maken voor een warmbloed hengstenkeuring kost het zowiezo rond de 3000 euro:
- medische keuring +500 euro
- voorbereidend training met onderhoud (excl zadelmak maken): min. 3 maanden @ 700 euro
en dan afhankelijk van de stamboek reken maar nog eens 1000 euro voor de keuring zelf.
EN dan moet hij nog goedgekeurd worden.

Je hoeft geen grote hengstenboer te zijn om dit te kunnen betalen MAAR voor een 'gewone' man is +/- 4000 euro wel een pak geld zonder enige garanties. Natuurlijk heeft de medische keuring, het training en de 'aanwezigheid' in de hengstenkeuring (2e of 3e fasen) wel een meerwaarden als de hengst doorverkocht wordt, en natuurlijk als je het als investering bekijkt (en hij wordt ggk) ... er zijn weinig banken die zo'n rendabiliteit teruggeven op je investering op een jaar.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:59

Peterina schreef:
Om een 2.5 jarige klaar te maken voor een warmbloed hengstenkeuring kost het zowiezo rond de 3000 euro:
- medische keuring +500 euro
- voorbereidend training met onderhoud (excl zadelmak maken): min. 3 maanden @ 700 euro
en dan afhankelijk van de stamboek reken maar nog eens 1000 euro voor de keuring zelf.
EN dan moet hij nog goedgekeurd worden.

Je hoeft geen grote hengstenboer te zijn om dit te kunnen betalen MAAR voor een 'gewone' man is +/- 4000 euro wel een pak geld zonder enige garanties. Natuurlijk heeft de medische keuring, het training en de 'aanwezigheid' in de hengstenkeuring (2e of 3e fasen) wel een meerwaarden als de hengst doorverkocht wordt, en natuurlijk als je het als investering bekijkt (en hij wordt ggk) ... er zijn weinig banken die zo'n rendabiliteit teruggeven op je investering op een jaar.

Ja en dan het traject erna je moet hem dan ook nog ergens kunnen stallen want wie wil er een hengst op stal?
Er zijn maar weinig pensionstallen die er een op stal nemen alleen al de verantwoordelijkheid voor je andere klanten.
Nee dan moet je hem bij een hengstenhouder zetten,
Ik wens je veel wijsheid en succes :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:13

Op wie is de wens van wijsheid en succes?

Voor wijsheid is informatie, ervaring en de vermogen om te evalueren en interpreteren nodig, iets dat de TS probeert te verzamelen.
Als je niets vraagt dan kom je nooit iets te weten.

De oude dagen van toen wanneer iedereen bang was van een hengst zijn al lang voorbij, en er zijn veel pensionstallen die hengsten aannemen MITS ze de voorzieningen voor hebben (je kan niet verwachten dat een hengst achter een een-enkele stroom draadje blijft staan ;) ). Ik ken verschillende pensionstallen waar hengsten welkom zijn en er niet paniekerig wordt gereageert als men het woord 'hengst' uit.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:09

Peterina schreef:
Op wie is de wens van wijsheid en succes?

Voor wijsheid is informatie, ervaring en de vermogen om te evalueren en interpreteren nodig, iets dat de TS probeert te verzamelen.
Als je niets vraagt dan kom je nooit iets te weten.

De oude dagen van toen wanneer iedereen bang was van een hengst zijn al lang voorbij, en er zijn veel pensionstallen die hengsten aannemen MITS ze de voorzieningen voor hebben (je kan niet verwachten dat een hengst achter een een-enkele stroom draadje blijft staan ;) ). Ik ken verschillende pensionstallen waar hengsten welkom zijn en er niet paniekerig wordt gereageert als men het woord 'hengst' uit.

Nou dan woon je niet in de buurt waar ik woon _O-

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:15

Nee dat is duidelijk. ;)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:27

Er zijn stamboeken die meer naar de prestaties kijken dan naar papieren en bouw. Zoals bijvoorbeeld het AES.
Maar het laten goedkeuren van een hengst binnen het KWPN is bijzonder moeilijk. Er worden zeer hoge eisen gesteld en zoals eerder is gezegd is het zeer tijdrovend en vooral geldrovend. Wanneer je de keuringen een beetje in de gaten houd zie je toch dat bijna alle goed gekeurde hengsten uit gerenommeerde stallen komen en dus niet bij pietje die een mooie hengst in de achtertuin heeft.

Ik heb zelf een hengst, met een leuk papier en een gouden karakter. Maar geen haar op mijn hoofd om hem naar de keuring te doen, er word zoveel van die hengsten gevraagd. Ze moeten super presteren en in een zeer korte tijd. En vooral op zeer jonge leeftijd.
Ik zou dus zelf ook wachten zoals je zelf aan gaf en hem later laten keuren mocht je dat willen. Want het is niet zo dat je meteen als 3 jarige moet keuren. Als je je paard hengst laat, en hij doet het goed in de sport kan je hem altijd nog laten keuren.

En ( nu krijg ik vast heel veel kwade bokkers over mij heen) je kan altijd een veulen fokken als je paard goed gebouwd is, een goed karakter heeft en goed presteert.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:23

martina1 schreef:
Er zijn stamboeken die meer naar de prestaties kijken dan naar papieren en bouw. Zoals bijvoorbeeld het AES.
Maar het laten goedkeuren van een hengst binnen het KWPN is bijzonder moeilijk. Er worden zeer hoge eisen gesteld en zoals eerder is gezegd is het zeer tijdrovend en vooral geldrovend. Wanneer je de keuringen een beetje in de gaten houd zie je toch dat bijna alle goed gekeurde hengsten uit gerenommeerde stallen komen en dus niet bij pietje die een mooie hengst in de achtertuin heeft.

En ( nu krijg ik vast heel veel kwade bokkers over mij heen) je kan altijd een veulen fokken als je paard goed gebouwd is, een goed karakter heeft en goed presteert.

Het AES is nou niet echt een stamboek waar de ene na de andere topper van de band afrolt.

Je kan inderdaad met een goed gebouwd paard met goed karakter en goede prestatie fokken...MAAR....de meeste vinden dat nogal snel van hun eigen paard..
Je krijgt mij niet over je heen hoor...iedereen moet het zelf uiteindelijk weten.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:15

Ik zeg ook niet dat dat een top stamboek is, ik zeg alleen dat daar meer naar prestaties gekeken worden.
En ik ben het geheel met je eens dat veel mensen hun paard al snel geweldig vinden, ik zou niet snel met mijn eigen paard fokken. Maar ik ken wel een aantal hengsten die niet naar de keuring zijn geweest, maar waar toch mee gefokt is en die echt mooie paarden voortbrengen die ook goed presteren in de sport.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:39

martina1 schreef:
Ik zeg ook niet dat dat een top stamboek is, ik zeg alleen dat daar meer naar prestaties gekeken worden.
En ik ben het geheel met je eens dat veel mensen hun paard al snel geweldig vinden, ik zou niet snel met mijn eigen paard fokken. Maar ik ken wel een aantal hengsten die niet naar de keuring zijn geweest, maar waar toch mee gefokt is en die echt mooie paarden voortbrengen die ook goed presteren in de sport.

Zo kennen we er altijd een paar. Maar dat vindt ik niet fokken.

Maar goed nogmaals. Het KWPN kijkt ook zeer zwaar naar de prestaties. En dan ook naar de prestaties van familieleden.

Of anders gezegd....bij het KWPN moet alles eigenlijk goed zijn. Heeft de hengst ergens toch een bemerking moet hij dat elders compenseren.

Totilas is daar wel een leuk voorbeeld van. Op jonge leeftijd zagen het KWPN en het NRPS het niet in de hengst. Hij heeft dat inmiddels door middel van zijn eigen prestatie weten te compenseren(en hoe) en is inmiddels erkend voor het KWPN.