[TI] Hengst voor slanke merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hengst voor slanke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:36

Dag lieve tinkerfans :)

Even een uitlegje: Ik heb een tinkermerrie van 4 jaar. Zij is vorige zomer bevallen op 3 jarige leeftijd. Dit was niet onze keuze dat ze zo vroeg drachtig was ;) We hebben haar gekocht bij een handelaar op 3 maand dracht ;) Nu was dus ook de hengstenkeuze ook niet aan ons.

Geen schrik als jullie denken: Wil zij nu al weer opnieuw een veulen? Nee nee, het zou gaan voor een dekking in 2012. Ik weet dat dat nog een tijdje is, maar we zouden graag op voorhand al willen beslissen welke het word en eventueel sperma reserveren. We hadden er al een paar op het ook, maar die dekte maar beperkt en waren volgeboekt tot 2014 :(

Even wat over de merrie:

1.48
Op het moment van de dekking is ze 6, als ze bevalt dus 7
Licht gebouwd
Super gangen. Al meerdere keren gekeurd met een 7, 8 of 9 voor draf. Ook de stap zit er goed in.

Wat zoeken wij:

Een hengst met veel kleur. Dit heeft mijn merrie ook. Persoonlijk vinden wij dat ook het mooiste...
Eentje die eventueel haar galop nog een beetje kan verbeteren.
Ofwel 1 die groot doorfokt, of een grotere hengst. Mag wel niet groter dan 1.58
Geen drumhorse! Ik weet dat het tinker en ics een open stamboek is, maar ik wil echt een raszuivere hengst
Graag qua bouw en sokken iets zwaarder dan zij.

Wat foto's van mijn merrie, deze zijn recent:

http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... f98d8eb309

Veulen:

http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... 5727419770

http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... 1452235223

Zelf dacht ik aan Maestro of Premie

Premie:

http://www.degentsetinkerhoeve.be/index.php?page=Premie

Nog voorstellen?

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:47

Ik ben helemaaal niet thuis in de hengstenwereld van de Tinkers, maar ik zag een tijdje terug
ergens een hengst Yellow heet hij volgens mij? Correct me if I'm wrong.
Wauw was echt echt geweldig! Qua kleur, bouw helemaal mijn typetje. Zou niet weten wat zijn
hoogte is en kleurkansen zijn..
Succes met je zoektocht! ;)

Anoniem

Re: Hengst voor slanke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:52

Een valk bonte hengst als ik me niet vergis? Spijtig is dat we nog niet weten hoe zijn veulens gaan uitgroeien. Zelf is hij op dit moment nog maar 1.50. Hij kan nog groeien, maar we zouden eigenlijk echt wel wat vergroten met onze merrie, aangezien het een veulen voor mijn vader zou worden om voor de kar te zetten en af en toe onder het zadel.

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:54

lovemyladie schreef:
een hengst Yellow heet hij volgens mij? Correct me if I'm wrong.

Yellow Fellow van de Gorterstraat :j

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:59

heb je nog voorkeur voor stamboek

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:13

Heb je de voorkeur voor KI, omdat je schrijft over sperma reserveren?
Er zijn maar weinig tinkerhengsten die op KI staan, er zijn ook maar een aantal hengsten die beperkt (externe) merries dekken.

Is de afstamming van de merrie (gedeeltelijk) bekend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:50

snowdon schreef:
Heb je de voorkeur voor KI, omdat je schrijft over sperma reserveren?
Er zijn maar weinig tinkerhengsten die op KI staan, er zijn ook maar een aantal hengsten die beperkt (externe) merries dekken.

Is de afstamming van de merrie (gedeeltelijk) bekend?

Geen voorkeur voor stamboek. Liefst geen KI, maar als het niet anders kan (ierse hengst ofzo) dan zal het KI zijn. Er is geen afstamming van mijn merrie gekend.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:59

Ik zie overigens dat mijn zin een beetje raar staat, met dat er maar een aantal hengsten zijn die beperkt externe merries dekken bedoel ik dus dat de meeste hengsten geen limiet stellen.

Ow juist geen voorkeur voor KI, dan heb je het makkelijker in je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:28

snowdon schreef:
Ik zie overigens dat mijn zin een beetje raar staat, met dat er maar een aantal hengsten zijn die beperkt externe merries dekken bedoel ik dus dat de meeste hengsten geen limiet stellen.

Ow juist geen voorkeur voor KI, dan heb je het makkelijker in je keuze!

Het waren er 2 uit het buitenland, dus die hebben wel beperkingen voor dekkingen in het buitenland :o

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:15

Wat vind je van Aaron?
Afbeelding

Afbeelding
Kijk in mijn onderschrift voor hun website.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:37

Hij is te klein ;) Het vergroten met mijn merrie is wel iets belangrijk, ik zou dus eerder gaan voor Araghon.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:42

je vergeet 1 ding. Aron is de papa van Araghon dus dan kan je eerder zeggen dat arobn vergrotend fokt. Araghon kan terugvallen op de generatie papa dus aron.

Ik denk dat als je echt vergrotend wil fokken je naar een hengst zijn nakomelingen moet gaan kijken en welke merrie. Dan ook nog een hengst waarvan opa en oma bekend zijn dan weet je al wat meer wat je kan verwachten.

Je weet van je merrie ook niet wat erachter zat. Mijn oude dame heeft 3 nakomelingen lopen zelf was ze 1,60 2 van haar zijn rond de 1,45 en 1tje weet ik niet.

Voor jou merrie ozu ik richting een collin of chandler gaan. mooie maat goed behang.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:04

Ik zeg premie, maar dan ben ik natuurlijk wel bevooroordeeld. Premie is nml een zoon van mijn hengst.
Ik vind Premie een erg mooie hengst die ook groot en redelijk grof doorfokt!
Ik heb meerdere oudere nakomelingen gezien van hem bij de eigenaars en dit zijn allen mooie dieren. Ben je al eens bij ze op bezoek geweest om te kijken? Anders gewoon eens doen! Ontzettend aardige mensen en heeeeeeeel veel paarden om te zien.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:48

Ik heb op zich weinig verstand van fokken, maar ik moest bij jou merrie net als momo_lover ook meteen aan Chandler of Collin denken. Nu ben ik zelf helemaal gek van Chandler (zeker ook omdat hij het smokey black gen draagt, dus kans op gave kleurtjes.) Ik geloof alleen dat zijn vader wat kleiner is (Chandler staat op de site als 1.55 m. maar is volgens mij inmiddels een stuk groter. Collin is wel 1.55 m.) en ook wat meer kleur heeft en dus beter aan je eisen voldoet.

Verder wil ik nog zeggen dat groot fokken ook een gokje is. Mijn paard Candy is rond de 1.60 m en zijn volle broer maar 1.45 m. Moeder is 1.45 m. en vader 1.55 m.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:58

weet je wie de vader is van het veulen wat je merrie al gehad heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:10

Er is twijfel tussen 2 hengsten, want ze liep bij beide.

@ Annelot: Zoals je ziet staat premie in mijn lijstje :) Ik woon zelf in de buurt van Gent en ik heb ze ook gezien op de Expo, helaas zonder Premie ;)

Chandler hebben we ook al bekeken. Hij staat wel op ons lijstje, maar niet onmiddellijk heel hoog. Een leuk kleurtje is niet echt onmiddellijk nodig. Karakter staat voorop.

Maar inderdaad, fokken is gokken :) Ook qua grote en karakter.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:14

Van Aaron kan ik inderdaad bevestigen dat die groot fokt. Araghon is een zoon van hem en die is 1.55m dan heeft hij nog een dochter ( Digna ) die is 1.56m (zij staat bij quinzy). Garlan ( zoon van Aaron) zal de kleinste zijn en die is ook 1.53m groot.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:25

Wat vind je van ITS Bandit, ik vind hem echt super mooi! of anders Ryon O'Malley? Hij fokt echt hele mooie veulens

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:30

Maestro!!
Ik heb een veulen gehad van hem, echt een super mooi, lief en hele rastypische merrie geworden!