Voorstel nieuw regelement NMPRS

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Voorstel nieuw regelement NMPRS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:39

Uitgebreid verslag in de nieuwe minimag, maar ik snap er nog niet veel van. Weet dus ook nog niet of ik voor of tegen ben ;) Wellicht iemand die het wel snapt en die het kort samen kan vatten wat ze nu precies willen met de hulpboeken etc?

Dennis

Re: Voorstel nieuw regelement NMPRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:41

Voor zo ver ik nu heb kunnen begrijpen (na 1x doorlezen, moet er nog een 2e keer voor zitten) vind ik het positief.

Alles kan nog wel geregistreerd worden, maar word niet zomaar voor vol aangezien.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:23

Volgens mij ook een verbetering ten opzichte van samenwerking met het BMP? Worden BMP paardjes nu terug zonder DNA onderzoek aanvaard in het stamboek als ze een goedkeuring bij het BMP Stamboek achter de rug hebben? En in het veulenboek als ze een BMP goedgekeurde vader hebben? Heb ik dat goed begrepen??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:08

Ik snap er ook weinig van, geen idee wat het nu betekend voor de paardjes die ik heb.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:16

Bij het BMP stamboek werken ze al jaren met een stamboek en daaronder het vreemd stamboek, veulenstamboek en een hulpstamboek.

Veulenstamboek zijn paarden tot drie jaar, éénmaal goedgekeurd komen ze in het stamboek.
Het hulpstamboek is voor paarden met onbekende of geen volledige afstamming en het
vreemd stamboek is voor alle paarden die van het NMPRS, BMHS, AMHA of andere 'erkende' stamboeken worden overgestempeld. Nu komt er bij het BMP een nieuw onderstamboek bij namelijk voor alle AMH, die krijgen dus ook een speciaal onderstamboek in het BMP. Volgens wat ik nu lees bij het NMPRS gaan ze dus nu ook met zo'n systeem werken? Klopt mijn veronderstelling een beetje??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 16:20

Voor mijn gevoel gaat de deur voor paarden zonder afstamming zowiezo dicht. Die worden REG, en met REG kan je verder niks.
Vreemd stamboek is BMP, NSPS en NAS, AMHA wordt niet vermeld

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:43

denk (na 1x lezen) dat het wel positief is voor het stamboek.....ga straks nog een keer lezen... :D

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:46

Het is voornamelijk controle dat de ouders ook veterinair in orde zijn.
Omdat voorheen de paarden van buiten de EU wel zo werden geaccepteerd, en als ze uit europa kwamen de ouders goedgekeurd moesten zijn bij een stamboek.
Maar dat mag dus door een attest van een dierenarts in te leveren.
Is dat er niet worden ze Hulpboek.
DNA moet altijd gedaan worden.

Hengsten moeten straks 2 generaties op papier hebben aan vaderskant, aan moederkant 1, zodat ook papierloze (maar soms hele goede!) merries hun zonen kunnen nog worden gebruikt in de dekdienst.
En de ouders moeten dus stamboek opgenomen gaan zijn, of attest voor ingeleverd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:01

Verdwijnt een merrie zonder afstamming op papier maar wel stamboekopgenomen nu dan in het hulpstamboek of in het hoofdstamboek gewoon?

Wat gebeurd er met ruinen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:26

Ik heb het nog een keer gelezen maar ik wordt er nog niet wijzer van.

Ruinen kan je dus niet meer registreren en ruinen worden dus ook niet opgenomen in een onderdeel van eht stamboek.

AMHA, Bergmann en Falabella worden er dus uitgeknikkerd net als alle paarden die geen volledige afstamming op papier hebben of een van die rassen op papier hebben. Een Shetlander daarentegen met volledig papier wordt wel gewoon volledig stamboekdier.

Mag hopen dat ik het helemaal verkeerd begrijp

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 19:44

lijkt me dat dat wel kan, aangezien er dit jaar voor de MK een speciale vraagrubriek ruinen stamboekopname is. Bergmann is geen afzonderlijk stamboek voor, die hebben zowiezo NMPRS papier, verder is het voor mij nog een hoop abacadabra ;) maar de insteek zal ongetwijfeld goed bedoelt zijn

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:14

Ja ik weet niet maar je hebt alle stamboekonderdelen alleen onderverdeeld in merries en hengsten.

En je kan alle merries en hengsten inschrijven in het register. Er wordt nergens gerept over ruinen of zo.

Ik weet dat Bergmann geen ras is maar dan Falabella's wel. Die vallen dus buiten de boot en hoe moet het dan met al die AMHA's binnen het stamboek? Worden dat ook allemaal hulpstamboekdieren dan?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:26

Ik denk dat je het totaal verkeerd begrijpt, die hebben toch gewoon afstamming op papier?
Er word helemaal niks uitgeknikkerd, maar nieuwe dieren waarvan de ouders niet veterinair gecontroleerd (kunnen) zijn komen in een hulpboek ipv hoofdboek.
De stamboeken die genoemd worden daar accepteren ze de keuring ook van, dus als de dieren daar al veterinair zijn geweest word dat geaccepteerd.
AMHA heeft geen veterinaire controle, dus de ouders daarvan moet je een dierenartsverklaring inleveren als je ze in het hoofdboek wilt.
Ruinen blijven uiteraard gewoon welkom, aangezien die geen fokwaarde hebben is controle vd ouders overbodig.

En regels werken NOOIT met terugwerkende kracht, het boek waar een dier nu inzit blijft ie in.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:33

Ja zo als ik het begrijp worden dus alleen NSPS, NAS, NMPRS en BMP als afstamming geaccepteerd. De rest komt dan niet op papier. (gaat het vanmiddag nog en keer helemaal door lezen)

Wat jij zegt klinkt inderdaad heel logisch maar krijgen ruinen dan ook een stamboekopname of zo? Braveheart bijvoorbeeld komt dan in het veulenboek terecht en zou worden geruind. Zonder stamboekopname zou hij dan dus veulenboek blijven?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:06

Nee van die stamboeken worden de (veterinaire) keuringen geaccepteerd dus. ;)
Ruinen zouden nu met 3 jaar en ouder idd door stamboekopname kunnen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:10

Ohh dus dat hele stukje heeft niks met afstamming op papier te maken.

Dus dan zouden Jimmy en Wop in het hoofdstamboek komen en Braveheart in het veulenboek totdat hij op 3-jarige leeftijd stamboekopname heeft gehad.

Dekken met een hoofdstamboek merrie en een gg NMPRS hengst geeft dan dus ook altijd een hoofdstamboek veulen? Ongeacht dan het ras of wat dan ook?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:11

Is het ook ergens online te vinden? Heb geen boekje gehad.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:20

Als het niet online staat kan ik het wel inscannen vanmiddag voor je

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:41

Klinkt allemaal interessant alleen heb ik hier ook geen boekje gehad nog :n

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:21

Ik snap er nog helemaal niets van, maar kom er ooit nog wel eens achter. :o :o
Maar de uitleg van Linda helpt wel al.

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:51

even toepassen op mijn eigen paardjes om te zien of ik het goed begrepen heb:

Mijn Ips heb ik gekocht zonder enig stamboek, zij komt dan zoiezo in het hulpstamboek.
Ips heb ik drachtig gekocht en daar is Wemeltje van gekomen. Wemeltje haar vader is onbekend. Zij komt dus ook in het hulpstamboek, ook al kan Ips wel veterinair gekeurd worden, omdat haar vader niet veterinair gekeurd kan worden.
Stel nu dat ik ze zou laten dekken door een goedgekeurde hengst, die veulens komen dan in het veulenboek terecht tot ze 3 jaar zijn en dan kunnen ze wel opgenomen worden in het hoofdstamboek omdat de moeders veterinair gekeurd kunnen worden en de vader(s) ggk zijn.

Klopt dit?
amai, ingewikkeld :D

Oh, en kan ik met Ips en Wemel dan naar merriekeuringen gaan of is dit volstrekt onmogelijk?