ijslander in kruisgalop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maritha

ijslander in kruisgalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:59

Nu heb ik een 5 ganger ijslander, en zij vertoont in de bak kruisgalop, buiten doet ze het wel goed. Ze springt wel goed aan, en dan houd het ook op, de eerste sprong is super. Iemand hier ervaring mee? Of kent er iemand oefeningen om haar de goede galop te leren in de bak?
Ik heb mijn stalgenoot er van de week een keer erop gezet, om te galoperen, want dacht dat het misschien aan mij lag, maar bij haar deed ze het ook.

Alle tips zijn welkom

Rijlaarsdam

Re: ijslander in kruisgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:08

echt een 5 ganger probleem, hier het zelfde met mijn 23 jarige merrie. ik heb haar al 11 jaar maar toch zit die kruisgalop er nog steeds in af en toe.
wat bij mij helpt en op de volte galopperen. dan kun je je paard rond stellen en verzamelen.( verzamelde galop is wel weer moeilijker dan midden tempo)
of dus juist die midden tot snel tempo op gaan zoeken.
heb je al hulp? (les)
anders is dat misschien een goede optie.
gr

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:33

Heb zo af en toe wel les, is nu al wel weer langer geleden. Wil binnenkort weer eens een les regelen.
Ze galopeert inderdaad het liefst wat harder, want anders word het haar te moeilijk. Ik kan het op de volte wel eens proberen hoe dat gaat. Heb nu vooral in de bochten aangesprongen, en dan voor de bocht terug nemen, want die bochten is het ergste danv alt ze soms helemaal in telgang. En dan weer nieuwe bocht aan springen etc.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:02

Bij mij heeft het ook te maken dat ik het versterk.
Ik denk dan ooh,oh daar gaan we weer in telgang. ( in het verleden een flinke smak gemaakt vanuit galop samen met paard)
Dus ik verstijf ondoordacht en daarom gaat je juist.
drijven en goed de achterhand er bij houden.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:21

Ik denk dat iemand daar het beste naar kan kijken door les/begeleiding te krijgen. Dus niet af en toe maar met enige regelmaat om het probleem op te kunnen lossen. Mede omdat je jezelf niet ziet rijden en niet precies kan zien of voelt wat er gebeurd. Misschien dat het net niet goed is waardoor ze dat doet. Kan nog meer factoren zijn natuurlijk maar daarom lijkt mij begeleiding juist wel handig. Je lost het dan ook vaak wat sneller/beter op dan zelf proberen..

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 17:38

buiten in de bossen galoppeerd ze dus wel gewoon goed, is dus alleen in de bak of op de ovaal baan.

We moeten nog even na vragen of we in de bak mogen lessen, we rijden namelijk bij de buren. En anders moeten we eerst na de manege rijden, nu in de zomer is dat geen probleem, in de winteravonden wel.
Heb geen trailer, dus moet te paard.

Maar lessen wil ik zeker weer op gaan pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:40

Iets meer naar binnen stellen. Dus richting schoudervoor rijden. Daarmee 'dwing' je hem meer onder te treden en zal het dus moeilijker worden om verkeerd te galoperen.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 20:58

Thnx ik zal het eens gaan proberen.