Tongcode gevonden bij Fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vang

Tongcode gevonden bij Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 17:35

Hey,

mijn vriendin heeft onlangs een oud zwart paard gekocht waarvan we wel vermoedden dat er fries bloed in zat, maar we hadden geen papieren. Na de aankoop kwam de dierenarts haar chippen en eens volledig onderzoeken. Wat bleek, ze heeft een tatouage op haar tong! Via het stamboek van de friese paarden zijn we te weten gekomen dat ze vermoedelijk (want voor zekerheid is een DNA-onderzoek nodig) Ouke 198895600 is (een dochter van Tjimme 275). Kan iemand ons op deze manier wat meer informatie bezorgen?
Als we haar stamboom willen aanvragen kost het bijna 100 euro. Mijn vriendin heeft haar niet gekocht om mee te kweken, maar gewoon omdat het een lief paard is. Dan is 100 euro veel geld voor een boekje. We zouden echter graag weten wat ze allemaal heeft uitgespookt de vorige 23 jaren:)

Alvast bedankt voor de hulp!

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:44

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 14-07-22 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:51

Ik ben lid van het stamboek en heb even voor je gekeken en ze staat ingeschreven als stamboekmerrie Ouke geb.datum: 04-03-1988. Haar vader is Tjimme 275 en haar moeder is Debora ster-pref.

Verder staat er nog bij:
Inteeltpercentage 14.84 % 04-03-1988
Aftekening niet toegestaan Wit aan benen 08-09-1991
Kleur Zwart 04-03-1988
Schofthoogte 156 08-09-1991
Verwantschapspercentage Verwantschapspercentage 15-03-2010
Vosfactor Onbekend 04-03-1988

Nakomelingen:
6 Georgske 199418631 Ruin Rb Ritse 322
7 N.N. † 199502870 Merrie VVR M Ritse 322 (leeft dus niet)

Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel.

vang

Re: Tongcode gevonden bij Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:44

Wauw bedankt! Da's super dat je deze informatie allemaal hebt gevonden! echt bedankt!
Aangezien we echt geen kenners zijn hier wel nog enkele vraagjes =

* Aftekening niet toegestaan Wit aan benen 08-09-1991* -> Ze heeft wel niet echt wit aan haar benen, maar de contactpersoon van het stamboek vroeg of ze 'enkele witte haren aan haar linker voorbeen had'. We hebben toen geantwoord dat we welgeteld 1 wit haar gevonden hebben:) Daarna stuurde ze pas terug dat het wellicht om Ouke gaat. Wat denk je, kan het dat zijn dat ze bedoelen?

*Verwantschapspercentage Verwantschapspercentage 15-03-2010* -> wat betekent dit? En wat doet die datum daarbij?

Voor nakomelingen staat '6' en '7', heeft ze dan ook nog andere veulentjes gehad die niet opgenomen zijn in het stamboek? (1, 2, 3, 4 en 5?:-))

Groetjes

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:55

Er staan verder geen nakomenlingen bij, alleen deze 2 maar kan nog wel even verder zoeken of er meer bekend zijn. Dat wit zal wel niets bijzonders zijn want ze is dus in 1991 wel in het stamboek opgenomen en met niet toegestaan wit gebeurd dat niet dan blijven ze veulenboek.
Verwantschapspercentage is niet bekend en wat die datum daarbij moet weet ik niet.

Ze komt wel uit een heel goede moederlijn want ik zie alleen maar stermerries op het papier staan. Zal proberen of ik haar stamboom voor je kan kopieeren.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 02:09

F-AM -> BKR

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:48

Nicole288 schreef:
F-AM -> BKR

Wat betekent dit?:)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:51

zandvangers schreef:
weet je mischien ook wie de moeder is van ouke en dan daar weer de vader van ??
dat zoekt iets makkelijker namelijk .

Hey!

We kennen eigenlijk niets van stamboeken etc., dus weten we al om te beginnen niet hoe we aan alle informatie kunnen geraken. Vandaar dat ik het via deze weg eens probeerde:) Dankzij aisie weten we nu dat de moeder Debora is, maar meer ook niet. Bij de merries zetten ze blijkbaar geen cijfers, en aangezien wij enkel via Google kunnen zoeken wordt het dan vrij moeilijk;)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:51

dat het topic verplaatst is naar barokke en klassieke rassen

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:54

kweken is fokken

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:55

aisie schreef:
Er staan verder geen nakomenlingen bij, alleen deze 2 maar kan nog wel even verder zoeken of er meer bekend zijn. Dat wit zal wel niets bijzonders zijn want ze is dus in 1991 wel in het stamboek opgenomen en met niet toegestaan wit gebeurd dat niet dan blijven ze veulenboek.
Verwantschapspercentage is niet bekend en wat die datum daarbij moet weet ik niet.

Ze komt wel uit een heel goede moederlijn want ik zie alleen maar stermerries op het papier staan. Zal proberen of ik haar stamboom voor je kan kopieeren.

Super, bedankt!
Haar zoon heet Georgske, wat volgens mij eerder een Vlaamse dan een NL naam is, ik ga dus eens een mailtje sturen naar enkele 'grote' Belgische kwekers. Misschien heeft ze ooit wel bij hen gestaan als draagmerrie. We zouden zo graag weten wat voor leven ze vroeger gehad heeft, en misschien wat foto's zien van haar in haar jonge jaren:)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:56

Sjors493 schreef:
kweken is fokken

Je weet wat ik bedoel hé:)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:46

Maar is dit dan geen slachtpaard? Want het is wel vreemd dat je vriendin een oud paard heeft gekocht zonder papier. Ik zou contact opnemen met de laatste eigenaar als ik jullie was. Dit is ook wel te vinden bij het KFPS toch?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:08

Ze geven niet zomaar de namen en adressen vrij.
Wat het stamboek eventueel wel wil doen is de laatst bekende eigenaar of fokker een schrijven sturen met de vraag contact op te nemen met de nieuwe eigenaar.
Dan is het afwachten of ze dat willen doen.
Ik raadt je aan om op het Fries Paardenforum te informeren naar meer info.
Daar zitten heel veel mensen die zelf fokken en veel kennis bezitten, en je wellicht meer kunnen vertellen over Ouke.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:39

Friezenpaardenforum is inderdaad een idee, maar toch blijf ik erbij dat dit een afgeschreven/afgekeurd paard moet zijn..

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:45

ik ben eigelijk wel benieuwd hoe je vriendin aan dit paard is gekomen, gewoon puur uit intresse ;)
hopelijk krijgt ze nog een mooie oude dag

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 22:18

Ok, hier het verhaal dan maar :) :

Ik kocht mijn paard (dus niet de fries) om haar een mooi pensioen op de weide te bezorgen. Tegenover mijn huis was (en is nog steeds) een weide waar een paard en 2 ezels stonden. Ik ging vragen of mijn paard erbij mocht, en dit was geen probleem. Al snel bleek echter dat de eigenaar van de fries en de 2 ezels een heel andere opvatting had over het houden van dieren als ik ( je begrijpt wel wat ik bedoel). Ik heb dan maar de zorg voor de dieren op mij genomen, en mijn vriendin kwam af en toe helpen. Al snel werd ze verliefd op het paard en besloot na een jaar om haar te kopen. Ze liet meteen de tandarts komen (wat hoognodig bleek) en de dierenarts kwam haar chippen. Zo werd de tongcode 'ontdekt'. Toen mijn vriendin de vorige eigenaar vroeg om het paard over te kopen zei hij dat hij niet wist of ze papieren had of niet. Hij had haar overgenomen van een vrouw die haar ging wegdoen nadat haar man gestorven was. Deze mensen hadden 9 paarden, en de vrouw kon de verzorging niet meer aan.

Wat nu waar is van dat hele verhaal weet ik niet. Ik weet enkel dat ze al twee jaar bij deze eigenaar was, en of het nu ooit een slachtpaard was of niet, op het moment dat mijn vriendin haar kocht was ze dat niet. Ze is misschien wel oud, maar ze geniet nog elke dag van het leven!

Ziezo, dat is het verhaal in een notendop :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:46

Klinkt niet slecht, waarschijnlijk heeft iemand dat papier nog in handen. maar dat papier is alsnog niks waard omdat het dier al oud is.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 22:25

ja maar dat maakt ons echt allemaal niet uit hoor :) Het zou gewoon fijn zijn om een idée te hebben van wat ze vroeger allemaal uitgespookt heeft ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:34

het zou idd gaaf zijn om te horen wat het dier allemaal meegemaakt heeft. In iedergeval weet je nu wel een preciezere leeftijd enzo, dat is al heel wat! Wat gaaf trouwens dat je vrindin een "afgedankt/ouder paard aanschaft!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:08

Daisies schreef:
Friezenpaardenforum is inderdaad een idee, maar toch blijf ik erbij dat dit een afgeschreven/afgekeurd paard moet zijn..

kan in het verleden ook gestolen zijn

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:16

friesiszwart schreef:
Daisies schreef:

kan in het verleden ook gestolen zijn

Zou dit dan niet aangegeven zijn bij het stamboek?

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:18

[quote="pipo"]het zou idd gaaf zijn om te horen wat het dier allemaal meegemaakt heeft. In iedergeval weet je nu wel een preciezere leeftijd enzo, dat is al heel wat! Wat gaaf trouwens dat je vrindin een "afgedankt/ouder paard aanschaft![/quot

Maar het is dan ook zo'n lief paard :D

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:44

Geen gek paard/papier. Moeder is ster preferent.
Zus Annabel v.d. Kievitshof is jeugdkampioen geweest. Met de moeder werd gefokt onder de stalnaam
v.d kievitshof. Een veulen uit deze merrie worden tekoop aangeboden in Amerika.

De moeder is maar liefst 6x gedekt met Teunis, dus Hengstenhouderij Toonen moet de
eigenaren van de moeder kennen...

Na even googlen kwam ik het volgende tegen:
http://www.garagetv.be/video-galerij/bl ... p_MPG.aspx
en
http://www.garagetv.be/video-galerij/bl ... 2_MPG.aspx
Hoeveel hengsten heten Georgske? Zal best haar veulen kunnen zijn...
Filmpjes zijn geplaats door een man (44) uit kuurne en de link http://www.theblackpearls.be
komt steeds naar voren, maar bestaat helaas niet meer...

De zus Helmi v.d. Kievietshof is in bezit (geweest?) van Verweij, aangezien de merrie veulens
heeft gehad met de stalnaam Groot Altena.
Edit: het laatste veulen van 2009 heb ik teruggevonden op een keuringslijst in denemarken,
dus ik neem aan dat de merrie geexporteerd is.

Zus Renske v.d. Kievitshof is in bezit van Joke Toonen.

Ofterwijl... als je meer wilt weten, dan zal ik contact opnemen met de Familie Toonen.

Edit: Nog een kleine toevoeging,
De fokker die met de naam Kievitshof fokt is L.W.J. Strijbos (Lommel)

Ouke is op 3-4-88 geboren het volgende veulen op 24-5 Daar zit dus een 13 maanden verschil in.
Misschien is de merrie drachtig verkocht, misschien met het veulen aan de voet...
Wellicht kent Strijbos jou merrie.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:45

wat heb jij er een werk van gemaakt zeg voor een ander zijn paardje. Geweldig! _/-\o_