P.R.E en P.R.M

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mienez

P.R.E en P.R.M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:39

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar ik ben informatie aan het zoeken over spaanse paarden. Nou ken ik de P.R.E (Pura Raza Espanola), maar zie soms ook P.R.M (Pura Raza Menorquina) staan. Nou vraag ik mij af wat het verschil is tussen deze paarden. Ik weet dat de een uit andalusie komt en de ander menorca, en dat de P.R.M altijd zwart is (hoort te zijn.) Misschien dat jullie mij meer (verschillen) kunnen aangeven over deze- twee rassen? Zit er bijvoorbeeld nog verschil in uiterlijk en karaktereigenschappen?

Mensen die hier een P.R.E of P.R.M hebben mogen ook reageren en wat vertellen over hun paard (wat voor discipline je beoefent, waarom je voor dat ras hebt gekozen, wat het voor persoonlijkheid heeft etc.)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: P.R.E en P.R.M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:26

RPA---> BKR

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:17

Ik heb 1.5 jaar bij stoeterij het Soerhuis stage gelopen (de enige PRM fokkerij in nederland) dus als je wat wilt weten over Menorcaanse paarden mag je altijd een pb sturen :)

Ik reed daar alle paarden (hengsten en merries) maar er zit zeker een verschil tussen pre en een prm :)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:36

PRE en PRM zijn 2 verschillende stamboeken in Spanje van een spaans gefokt ras.
zoals KWPN en NRPS. Ik heb een PRE zover ik weet zijn PRM paarden alleen maar in het zwart.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:38

het zijn 2 verschillende stamboeken dat zeker. Maar er zit ook zeker een verschil in de type paarden en het karakter. De prm is wat heter zeg maar als een pre. Ik zal morgen even antwoorden op je pb daar heb ik nu zo snel geen tijd voor :)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:31

Ze hebben dezelfde roots (net als de Lusitano) maar de PRM is nog wat heter dan een PRE en komen heel makkelijk omhoog, dit is iets wat daar veel gevraagd wordt tijdens shows etc. En idd mag ee nPRM alleen zwart zijn, terwijl een PRE alle kleuren mag zijn behalve bont.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 14:16

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

behalve de kleur, zijn er verder nog uiterlijke kenmerken die verschillen? Ze zijn qua grootte dacht ik wel het zelfde? (merries tot 1.59 ong en hengsten/ruinen 1.65? Je ziet ze wel eens iets groter maar de meesten vallen daaronder als ik het goed heb. Bij de PRE zie ik erg vaak schimmels. Ik had ook ergens gelezen dat het meerendeel schimmel is, een kleiner deel bruin en een nog kleiner deel zwart. Dit is ook terug te zien in de prijs bij de PRE. Nou houd ik zelf niet zo van schimmels (of het moet echt een mooi paard zijn verder) Dus voor een bruine of zwarte PRE moet je wel wat meer op tafel leggen. Wat ik ook veel zie is dat stallen/stoeterijen van de spaanse paarden hier in nederland contacten hebben met fokkers e.d. in spanje. Zie je een leuke PRE (potentiele kanshebber) die aangeboden wordt bij een stal in Nederland, staat het paard in Spanje. Dat is wel jammer;-)

( Ik hoef geen reacties van mensen die zeggen dat een goed paard geen kleur heeft. Een beetje bokker weet ook wel dat bij het uitzoeken van een paard veel meer dingen belangrijk zijn (o.a. karakter.) Maar ik heb nou eenmaal een voorkeur en daar hoeft niemand mij in tegen te spreken. Het klinkt misschien een beetje boos. Dat is het niet maar ik wil gewoon even duidelijk zijn. Ik ben niet uit op discussies:-)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:08

Vind ik niet gek hoor. Ik weet ook dat een goed paard geen kleur heeft, maar ik wil liever alleen schimmels of zwarten. Ik vind het gewoon mooier en daar kan ik niks aan doen.

Ik heb nog niet zo heel veel PRM's gezien, maar wat ik tot nu toe gezien heb zijn ze gemiddeld genomen wat ranker gebouwd dan de PRE , maar dan heb ik het ook echt over een gemiddelde, want je hebt natuurlijk variatie in beide rassen. De maten kloppen idd wel.

Ik heb wel een 2 jarige bruine te koop die gewoon in Nederland staat, is alleen een wat kleiner maatje.
Ik weet er ook nog wel een paar bij kennissen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:17

En wat dacht je van Lusitano's? Ik weet niet of je per se een PRE of PRM wilt, maar Lusi's zie je ook wel vaker in andere kleuren dan schimmel. Ik vind dat ook een groot nadeel aan die barokke rassen, ik vind ze geweldig maar die schimmelkleur is echt een ontzettend minpunt (de enige kleur die ik écht niet mooi vind, een enkele uitzondering daargelaten).
Ik denk dat PRM's ook vrij aan de prijs zijn, omdat je ze niet zoveel ziet? Daar heb ik verder geen kijk op. Overigens zie ik wel meer bruine PRE's te koop staan hoor, en dan bedoel ik paarden die in NL staan.
Ik denk trouwens dat het relatief goedkoper is om een paard uit het buitenland te halen (Spanje, Portugal) en dat je daar meer keuze hebt qua kleurtjes...

Ik dacht trouwens dat bokker Eleandra een PRM had en een cruzado RM, misschien kun je haar een berichtje sturen als je meer wilt weten over het ras.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:25

Ik zou je nog antwoorden op je pb maar dat doe ik wel even in dit topic.
De prm is ranker gebouwd, en wat heter als een pre. Gemiddeld kloppen de maten die jij opnoemt wel maar je moet er tekening mee houden dat die maten uit spanje komen. Daar is weinig voeding voor de paarden en worden ze ook niet zo groot. De prm die in nederland opgroeid/gefokt is zie je duidelijk verschil met die uit spanje. Het soerhuis heeft op dit moment een hengst van 1.72 en de 3 jarige gaan ook duidelijk een stuk groter worden als de volwassen merries. Ik kan je niet precies vertellen hoe ze nu zijn want ik heb ze al even niet meer gezien. Ik heb verschillende volwassen merries beleerd en de hengsten daar gereden. De paarden zijn heel fijn te rijden en werken echt heel erg hard voor je. Wel zijn ze iets eenkennig. dat zie je vooral terug bij de nakomenlingen van de merries die in een kudde zijn opgegroeid.

De prijzen van de prm's die in nederland staan kun je terug vinden op http://www.menorcahorses.com.
Maar ga niet te veel uit van die prijs. (de markt ligt nog altijd onderuit ;))

Prm's zijn wel vrij aan de prijs maar ik vind het ook weer niet extreem. Als je iets meer wilt weten over een specifiek paard van het doerhuis kun je het ook altijd vragen want wat ze nu hebben ken ik allemaal. wel moet ik je zeggen dat tyrol niet in nederland staat. En wat er te koop staat op de site klopt ook niet helemaal..

Als je nog meer wilt weten kun je het altijd vragen :)

(de merries zijn tussen de 1.55 en 1.63 ongeveer)

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 18:40

fiffill: Misschien kun je aangeven waar je die paarden gevonden hebt? Lusitano's vind ik een iets minder aansprekend hoofd hebben. Ik weet niet of ze dat allemaal hebben maar vaak zie je dat ze een ramshoofd hebben. Misschien zijn er ook wel lusitano's die dat niet hebben of een PRE die dat juist wel heeft?

Elizabeth: Ik heb de site eens bezocht. Ik denk dat gezien de maat, de bouw en de belijning mijn voorkeur uit gaat naar een ruin (hengst is misschien wat moeilijker (er zullen ook best uitzonderingen zijn) en ze zijn moeilijk te houden gezien de meeste stallen geen hensten toelaten.) Er staan er een aantal op die verkocht zijn maar heb even tussen de foto's gespiekt. Wat wel zo is, is dat de merries die te koop staan niet worden bereden (op de foto's) dat geeft vaak ook al een andere indruk.
Misschien kan ik er een keer naar toe om een kijkje te nemen. Ik zie en lees wel veel over die paarden, maar heb er verder in het echt nog nooit een van dichtbij benadert enzo. Ik denk dat dat de eerste stap zou zijn, als het moment er echt is dat ik daadwerkelijk overga naar de koop dan kunnen ze er misschien wat voor mij selecteren als er wat bij zit. Hetzelfde geldt voor de PRE. Eerst de keuze daaruit maar eens maken;-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:45

Ik snuffel wel eens rond op marktplaats en daar staan ook wel vaker fokkers op, ik weet alleen geen namen uit m'n hoofd...
Dat ramshoofd klopt wel maar verschilt natuurlijk erg per paard, heb vaak genoeg Lusi's gezien met een recht profiel.
Ik geloof dat de PRM wat minder massa heeft dan de PRE, het is maar net waar je van houdt ik vind zelf PRE's mooier qua bouw, maar met het karakter van de PRM heb ik geen ervaring misschien zijn het wel hele fijne paarden.

Ik denk trouwens dat de meeste PRE's/PRM's hengst zijn ipv ruin, in Spanje worden ze meestal hengst gelaten en je ziet vaak dat importeurs in NL ze ook niet laten castreren, dus ik denk dat dat eerder je eigen keus zal worden.. ik zie iig vaak meer hengsten dan ruinen te koop staan. Maar wil je er per se eentje kopen die al in Nederland staat of wil je ook naar het buitenland kijken?

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 18:50

Ik ben eigenlijk niet van plan om helemaal naar Spanje te moeten om een paard te bekijken. Of ze moeten hem ook voor bezichtiging/proef naar Nederland halen maar dat lijkt me sterk.

Dat er meer hengsten zijn klopt. Maar ik kan hem dan nergens kwijt. Ik wil hem niet hele dagen alleen in een stal laten staan. of helemaal alleen in een wei. Het houden van een hengst is daarin moeilijker.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:51

Ja dan zou je er eentje moeten kopen zonder 'm te zien, maar ik snap dat je daar niet echt op zit te wachten, ik zou ook eerst wel even een paard willen zien voor de aankoop...
Had nog even voor je gekeken oa deze: http://www.baroquehorses.nl/index.php?o ... 26&lang=nl trouwens een bruine hengst bij met een ramshoofd, en het is een PRE.

Staat ook een ruin bij (bruin). Geen ervaring verder met die mensen maar zo zijn er wel meer fokkers te vinden die PRE's verkopen met een ander kleurtje dan schimmel denk ik...

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:00

Ik zie dat je al heel wat informatie gekregen hebt over de PRM, het ras wordt langzaam toch steeds bekender in Nederland. :) Zoals Fiffil al zei had ik een PRM (Ringo) en heb ik nog steeds een PRM Cruzado (Comotu), daarvoor heb ik een PRE gehad. Alledrie uit Spanje: Andalusie en Menorca. Ik ga mee met wat al gezegd is hier, PRM's zijn wat ranker gebouwd, vaak nog een tikje heter dan PRE's en worden getraind en gefokt op goed kunnen steigeren. Wat niet automatisch wil zeggen dat ze dit veel doen, want mijn kruising heeft nog nooit gesteigerd in de 7 jaar dat ik hem heb en de PRM deed dit evenmin. Het is maar net wat je ze leert. In de omgang zijn ze in mijn ervaring wel erg zachtaardig en het zijn moedige paarden, als ze je eenmaal vertrouwen is het ook echt blind vertrouwen, aan jou om dat niet te breken.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:13

De 3 merries die te koop staan heb ik beleerd. Ik vind het jammer dat dit niet op de site staat aangegeven en dat er geen foto's zijn maar goed. Ik geloof dat ik van een merrie wel rijfoto's heb. Van de beide hengsten heb ik iig rijfoto's wel moet ik er bij zeggen dat ze het laatste jaar vrijwel niet meetr bereden zijn. Ik ben daar weg en voor zover ik weet is er niemand anders meer die ze rijd. Wel kun je er zo opstappen en wegrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:16

Goh wat grappig, ik had tot dit topic nog nooit van de PRM gehoord. Heb zelf een PRE.

Dat ze meestal hengst worden gelaten klopt, er is doorgaans geen echte noodzaak ze te castreren (prima karakter). Maar dat kun je natuurlijk altijd zelf laten doen (of wellicht door een tussenpersoon laten doen als je je paard van plan bent te kopen bij een NL handelaar oid).

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:18

Overigens als je besluit er een uit menorca te laten komen doe dan geen ruin. 9 van de 10 keer is er iets mis als hij in menorca gecastereerd is (karakter/gedrag/of iets anders). Ik weet niet hoe dit met de pre zit maar met de prm is dit wel zo.
Laatst bijgewerkt door __Elizabeth op 24-03-11 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:19

Heb gehoord dat dat bij PRE's ook het geval is :j

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:20

Nouks schreef:
Heb gehoord dat dat bij PRE's ook het geval is :j

Weet ik dat ook weer :P

de 2 zwarte hengsten onderin mijn profiel zijn de 2 hengsten van het Soerhuis
links is Urubu en reachts Tyrol Dat zijn volle broers van elkaar.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 19:50

Dat er niet geruint wordt in Spanje had ik ook gehoord. Het maakt mij niet uit als hij al ruin is en het is in Nederland gebeurd. De mensen moeten dan wel aan kunnen tonen dat hij klinisch en rontgenologisch goed is en dat ze hebben gecastreerd vanwege het houden van het dier.
Misschien zijn sommige hengsten in de omgang niet moeilijk en goed te vertrouwen, maar hoe houd je deze dieren dan? En hoe gaat dat met weidegang enzo?

Een paard blind kopen doe ik niet. Ik wil er een klik mee hebben en daarvoor moet ik hem toch eerst zien en een tijdje in de omgang mee gemaakt hebben. Ik ben bereidt een paard te halen in heel Nederland, en mocht ik er eentje zien in Duitsland ofzo dan wil ik dat ook nog wel overwegen (ik woon in het oosten.) Afgelopen zondag bij equitana heb ik ook bij een stand van hun gekeken. Op de website hebben ze ook een aantal PRE's te koop (muellers pferdeparadies.) Er staan bij die paarden geek prijsindicaties bij dus ik vind het moeilijk in te schatten of een van die paarden binnen mijn budget valt.

Ik heb de twee hengsten bekeken. Die wil ik ook wel in mijn achtertuin hebben staan(A)

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 19:51

vooral de rechter;-)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:43

Die rechter is ook meer een barok type. Wel was die 5 jaar en dus al meer uitgegroeid qua bespiering die andere is een jaar jonger maar meer een sporttype zeg maar. Die kon ook wel geweldig lopen.

De hengsten bij het soerhuis zijn trouwens qua gedrag niet heel fijn in omgang. Dit komt alleen meer door de omgang in de jongere jaren als door het karakter zelf. als je bij die paarden niet sterk in je schoenen stond liepen ze letterlijk en figuurlijk gewoon met je weg. Dan heb ik het wel alleen over de volwassen hengsten.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:55

Dat begrijp ik. Het blijven hengsten en zullen je altijd gaan uitproberen. Toch merk je dat ze ook wel erg werkwillig, meewerkend en lief kunnen zijn.

Een iets meer sporttype met maat zou bij mij meer passen denk ik. Wel vind ik het mooi als het barrokke uiterlijk nog wel goed te zien is. Dat hij wel mooi rastypisch blijft.

Als jij moest kiezen tussen de PRE en PRM, waar zou je keuze dan naar uitgaan? En waarom? (Ben wel benieuwd naar de voor- en nadelen.)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:06

geheel onverwacht zou ik natuurlijk voor een prm gaan :=
maar dit komt omdat ze net wat heter zijn en dat vind ik persoonlijk fijner.
ook vind ik een pre net iets te grof zeg maar.

Wat je zegt klopt ook helemaal, bij die hengsten verschilde ook wel heel erg wie er bij ze was. Ik kon zeg maar gewoon bij ze in de bak of wei staan en dan kwamen ze even knuffelen. Als andere dat deden dan moeten ze goed uitkijken.

Maar ik denk toch dat je je eigen mening moet krijgen. Ik zou zeggen bel Sisco een keer op en ga een keertje kijken. En ga ook op een PRE fokkerij kijken en dan zou ik verder kijken.