wat voor hengst voor mijn connemara? en wat evt. vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

wat voor hengst voor mijn connemara? en wat evt. vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 12:22

Hai ik wilde met de tijd mijn connemara laten dekken, maar twijfel echt over wat voor hengst.
Ze is zelf als valk geboren en is nu gewoon echt een witte schimmel,
en ze is 155 hoog .
Ze word trouwens 11 in april en heeft nog nooit een veulen gehad, is dat niet te laat om er dan nog aan te beginnen?
Wilde altijd voor haar 12de een veulen van haar maar dat ga ik niet meer redde.
Ik zou t allerliefste een rocky mountain met haar willen kruizen, en dan de chocolade kleur met lichte manen (silverapple toch ? )
Maar vind een andalusier ook geweldig bij haar passen.
maar t liefst krijg ik een donkerder veulen dan dat zij is, dus hoe liggen haar kansen??

Nou iemand tips voor me, met alles wat met de hengst of de dracht ,kleur etc te maken heeft..

thnx :D

Nwktje

Re: wat voor hengst voor mijn connemara? en wat evt. vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:28

Je kan ook naar haar moeder kijken, en haar oma. Als hun ook donkerder zijn dan haar en je laat haar dekken door een Rocky Mountain. Maar je weet het nooit ik ken ook een connemara (blauwschimmel) die heeft een bruinbonte veulen gekregen terwijl de hengst ook een blauwschimmel was. (Oma en moeder weet in niet wat voor paardjes het waren. )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:32

Ik zou binnen het ras blijven, dus voor een Connemara gaan.
En mag ik vragen waarom je ook maar overweegt om buiten het ras te gaan dekken?
Het schimmelgen is dominant, en als je merrie homozygoot is voor de schimmelfactor, heb je 100% kans op schimmel.
Leeftijd is niet te oud, kan nog best hoor, maar als je je nu al zorgen maakt om kleur, kun je het best een ander paard kopen.
Dan heb je iig garantie op kleur en op geslacht, en misschien een indicatie over de maat.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 10:56

Cassidy schreef:
Ik zou binnen het ras blijven, dus voor een Connemara gaan.
En mag ik vragen waarom je ook maar overweegt om buiten het ras te gaan dekken?
Het schimmelgen is dominant, en als je merrie homozygoot is voor de schimmelfactor, heb je 100% kans op schimmel.
Leeftijd is niet te oud, kan nog best hoor, maar als je je nu al zorgen maakt om kleur, kun je het best een ander paard kopen.
Dan heb je iig garantie op kleur en op geslacht, en misschien een indicatie over de maat.

nee ik maak me geen zorgen om de kleur , t gaat mij echt om een veulen van haar, maar vind t wel leuk als t wat donkerder zou kunnen, en tuurlijk ik weet je heb t nooit voor t zeggen, maar ja hopen en ideeetjes op doen kan altijd natuurlijk ;)

Voor de rest vind ik de rocky mountain gewoon zo mooi en relax, en t is iets groter dan een connemara
En dat zelfde geld erg voor de andalusier, Gold is ook helemaal mooi wit en hoop vragen vaak zit er iets van anda in , dus vind dat wel bij haar passen.
En connemara,s zijn super natuurlijk maar de meeste hengsten zijn vrij klein..

Dus dat is eigenlijk de reden, en gewoon echt een kindje van haar dat wil ik dolgraag omdat ze gewoon super braaf is en net mn kind dus dan word ik oma haha... :+

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:01

Neem even contact op met leliaardje hier op bokt, zij heeft zelf een aantal connemara's (ook een hele goede dekhengst ;)) en heeft heel veel verstand van de bloedlijnen binnen het ras. Zij zal je zeker kunnen helpen :j

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:32

Idd, Leliaardje kan je wel advies geven.

Easter is één van haar hengsten. Hij is zelf niet zo heel groot (1.45/1.46) maar van hem ken ik een aantal nakomelingen uit D-pony moeders die groter zijn geworden dan 1.50. Hij lijkt dus vaak wel wat groter te fokken.
Kans op een schimmel is wel heel groot. :D

Jouw merrie is ook flink aan de maat voor een Connemara!