sperma

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisch

sperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:46

hallo.

ik vroeg mij af hoelang sperma ONVERDUNT vervoerd kan worden voor inseminatie naar de merrie.
en de kwaliteit goed blijft? voor insemineren.

ik ben benieuwd hoop op duidelijke antwoorden 8-)

alvast bedankt! :D

potverdikkie

Re: sperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:48

nee, naar mijn weten niet. Voor zover ik weet verdunnen ze het opdat de zaadcellen beter blijven.
Weet het niet 100% zeker overigens of dat de reden is.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:42

In de regel 15 minuten maar ik ken gevallen dat het sperma een uur onderweg is geweest en nog in prima conditie was:))

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:23

Zolang het verdund en gekoeld is kan het met de post naar Frankrijk en is het nog goed :)
Maar jij wilt blijkbaar echt onverdund weten, is je merrie allergisch voor de verdunner?
Ik denk dat het dan toch het beste is om je merrie naar de hengst te brengen, zo ben je zeker van een goede kwaliteit sperma.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 08:17

ja idd mijn merrie kan niet verdunt :+ en in dit geval moet het ong een uur onderweg zijn daardoor was ik benieuwd :j bij hengst op het station is bij deze geen optie. staat op stal laarakkers en moet dan naar veninga. is trouwens niet mijn enige optie hoor maar vind het zon mooie hengst. :j hij wou ook wel rijden naar armani weet niet waar hij in training staat maar die vind ik voor mijn merrie niet geschikt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:17

Onverdund kan, moet je wel fijne hengstenhouder hebben ;).
Er zijn namelijk merries die niet tegen het verdunnings middel kunnen en met verdund sperma nooit dragend zullen worden.
Onverdund sperma dient net als verdund sperma 's ochtends voor 9u besteld te worden, de hengsten springen meestal rond 9/10u en daarna word het sperma verzonden, en is 1dag goed (word ook vaak dag bewaard, maar dit is dan wel verdund).
Beste is gewoon vers sperma te bestellen.
Verdunnen is puur voor hengstenhouder, merrie heeft maar 1 zaadcel nodig dus aan 10.0000000 erin gooien gooi je veel weg ;) en als je verdund krijg je meer 'buisjes' dus meer merrie's die ermee geinsimineerd kunnen worden :)

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:21

colette_007 schreef:
Onverdund kan, moet je wel fijne hengstenhouder hebben ;).
Er zijn namelijk merries die niet tegen het verdunnings middel kunnen en met verdund sperma nooit dragend zullen worden.
Onverdund sperma dient net als verdund sperma 's ochtends voor 9u besteld te worden, de hengsten springen meestal rond 9/10u en daarna word het sperma verzonden, en is 1dag goed (word ook vaak dag bewaard, maar dit is dan wel verdund).
Beste is gewoon vers sperma te bestellen.
Verdunnen is puur voor hengstenhouder, merrie heeft maar 1 zaadcel nodig dus aan 10.0000000 erin gooien gooi je veel weg ;) en als je verdund krijg je meer 'buisjes' dus meer merrie's die ermee geinsimineerd kunnen worden :)

Verdunnen doe je om het sperma goed te houden (dus te kunnen verzenden), je krijgt er niet meer zaadcellen door ;) en er zijn heel veel meer zaadcellen nodig om een merrie drachtig te krijgen, 1 zaadcel alleen kan erg weinig.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:25

Nee niet meer zaadcellen. Maar het aantal zaadcellen wat in onverdund sperma zit, is zo enorm, (wat niet nodig is om merrie dragend te krijgen) dus met verdunner word aantal cellen per cl zal ik maar zeggen kleiner dus meer 'buisjes/merries' met zelfde goedje ;)

onverdund kan ook verzonden worden hoor.... :D Tenzij hij water spuit :')

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:28

Dan ben ik benieuwd welke hengstenhouder en onverdund verzend, want gemiddeld is onbewerkt sperma een kwartier houdbaar. Alleen verdund een paar uur en bewerkt, verdund en gekoeld 2 dagen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:31

Ik ga geen namen noemen, maar wij hebben vorig jaar onverdund sperma gebruikt (van bekende kwpn-hengstenhouder), was laat in het najaar, kwam hij persoonlijk nog brengen (auto-trip is al zeker 2uur geweest). En is er dragend van geworden ;).

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:33

Zoals ik al in mijn eerste post aangaf zijn er uitzonderingen op de regel en ken ik ze ook maar je kan er niet van uitgaan dat onverdund sperma uren goed blijft tijdens transport.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:34

Edit: Wat wel slimmer is om als je onverdund wil doen, merrie naar hengstenhouder zelf te brengen, en natuurlijk dekken en vaak doen ze vangen en hup bij merrie erin.
Als je het doet omdat je merrie niet dragend wil worden is het zeker de moeite waard. Als het eerste keer is dat je merrie dragend moet worden is het (als het kan) ook wel eens slim om natuurlijk te dekken of merrie bij hengst in de buurt te zetten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:08

colette_007 schreef:
Ik ga geen namen noemen, maar wij hebben vorig jaar onverdund sperma gebruikt (van bekende kwpn-hengstenhouder), was laat in het najaar, kwam hij persoonlijk nog brengen (auto-trip is al zeker 2uur geweest). En is er dragend van geworden ;).

Ik ga geen namen noemen, maar wij hebben vorig jaar onverdund sperma gebruikt (van bekende kwpn-hengstenhouder),

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. *\o/*
Citaat:
is er dragend van geworden .
Wie ?? :j

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:18

Haha de merrie ;)
Hij heeft ook duitse hengsten ;)

Ow :+ vat hem nu pas ;)
Muah nee bedankt :p ;)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:49

Maar je merrie kan toch gewoon bij Riekus op stal gezet en daar geinsemineerd worden?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 22:05

jah dat kan wel bij houston }:0 maar ze is een houston ;) dus dat is niet echt handig. verder heeft hij alleen bodinus op stal en die wil ik er niet op.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:47

Wat zegt Riekus zelf dan over onverdund, neem aan dat je het aan hem gevraagd hebt in plaats van alleen hier op Bokt....
De afstand tussen Laarakkers en Veninga is niet zo groot.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:00

Onverdund sperma is, als je het op lichaamstemperatuur vervoerd nog wel even houdbaar hoor.

Ik heb vroeger sperma opgehaald en dan :D met een paar buisjes op mijn buik geplakt :D terug gereden naar huis.
Rit alleen al dik 45 minuten en dan soms nog thuis wachten op de DA.
Merries zijn prima drachtig geraakt.

DA heeft het sperma na inseminatie altijd gecontroleerd. Na dik drie uur was het nog steeds van goede kwaliteit en ruimschoots in staat een merrie te bevruchten.
UIteraard hangt dit altijd van de kwaliteit van het sperma van de hengst af.

Moet wel zeggen dat verdunnen en gekoeld vervoeren een stuk eenvoudiger is.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:11

Maar bij de andere hengsten die door Riekus aangeboden worden (zoals Charmingmood), dan kan je je merrie daar ook gewoon heenbrengen hoor!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 07:20

jah dat weet ik. ik heb hem wel gesproken! en dat was volgens hem wel mogelijk alleen charmingmood zijn sperma is voldoende(is een dik uur rijden volgens routeplanner). is dat goed genoeg? ik wil zowiezo merrie op station brengen. heb nog wel wat andere opties hoor. ik was ook vooral benieuwd omdat de meesten toch zeggen dat het niet zo lang onderweg kan zijn.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 00:47

ooo ik heb t zelfde probleem, na inseminatie zwelt de baarmoedermond van mijn merrie op. kortom vorig jaar dus geen veulen van diamond hit, nu nog een halve dekking over. dr zit niks anders op dan naar duitsland rijden en daar ter plekke de merrie onverdund te laten dekken.

nicolass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:43

Onverdund sperma moet bewaard worden bij 37.5 graden.
Hierbij gaat het metabolisme van de cellen omhoog waardoor de kwaliteit van het sperma zal dalen.
Om het metabolisme terug te doen dalen gaan we het sperma koelen naar 5°C.
Om de nadelen van het koelen op te vangen moeten we verdunnen. (tegen verzuren, geeft energie aan de zaadcellen, bacteriegroei remmen,...)
Als we een dosis gaan verdunnen gaat de concentratie dalen.
Om dit te voorkomen gaan we centrifugeren.

Afgetapt zaad gaat direct beginnen afsterven.
Gekoeld en verdund zaad is theoretisch een tweetal dagen houdbaar.
Zaad in de merrie moet ook een tweetal dagen kunnen overleven.