Afspenen, of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ies_

Afspenen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:15

Hoi! :)

Eind juli is mijn shetlander bevallen van een prachtig hengst veulen. In juli zijn we verhuist naar een andere stal, waar ze in de zomer 24/7 op de wei staan, en in de winter s'ochtends vroeg buiten worden gezet en s'nachts apart in een stalletje staan. De tijd dat ze dus gescheiden staan, is heel kort. Nu ongeveer 9 maanden later drinkt hij nog steeds bij ze moeder. Het is ondertussen ook niet een klein beetje afgebouwd, hij is het niet minder gaan doen en moeders produceert nog steeds blijkbaar even veel melk. Ik heb er verder niet bijzonder veel verstand van, maar het lijkt mij zolang hij blijft drinken, hij dus ook de melkproductie blijft stimuleren. Moeders vind het gewoon niet prettig meer en het is ook nergens meer voor nodig.

Wat denken jullie? Gewoon laten gaan en hij stopt er vanzelf wel mee, of toch maar een tijd uit elkaar halen? :)

Groetjes, Isa

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:15

Uit elkaar halen.
Anders heb je ook nog de kans dat de merrie straks drachtig is van haar eigen zoon!

Cassidy

Re: Afspenen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:16

Afspenen, uit elkaar halen, hij trekt de merrie onnodig leeg.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:18

Wat betreft de melk productie kan ik me niet voorstellen dat ze nog veel produceerd. Dat neemt vanzelf af. Als jij er geen problemen mee hebt dat hij nog drinkt waarom zou je hem dan weg halen. Mits de merrie niet vreselijk achter uit gaat natuurlijk.

Maar zoals carone al zegt .... hij zou natuurlijk zijn moeder kunnen dekken he!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:18

Afspenen voor de merrie er aan onderdoor gaat. Normaal gebeurd dit al na 4 /5 maand, dus hij heeft lang genoeg mogen profiteren!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:23

Afspenen.
Hij gaat er niet vanzelf mee stoppen..
In de vrije natuur word een veulen verstoten door het volgende veulen.
Die zorgt ervoor dat de jaarling niet meer drinkt bij mammie,maar als er geen volgend veulen komt,blijft het eerste veulen gewoon drinken.
Zelf afspenen is wel zo eerlijk,ook naar de merrie toe.
9 maanden is in mijn ogen mooi,(de meeste doen het al met 4 maanden,vind ik wat te vroeg) maar nu is het genoeg geweest. :)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:42

Bedankt allemaal voor de fijne reacties! Ik ga even de mogelijkheden voor mezelf bedenken, iemand enig idee hoelang ze uit elkaar zouden moeten?
Normaal werd de merrie inderdaad opnieuw gedekt en ging dit automatisch, maar nu dus niet meer. De merrie ziet er heel goed uit en is eerder te dik dan te dun, dus dat is gelukkig geen probleem :)
hoelang uit elkaar is ongeveer voldoende? :)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:45

Ik zou zoon lief dan wel ruinen
om andere problemen te verkomen

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:49

Nog even een kleine toevoeging, hij vertoont nog geen enkel hengstengedrag, zowel in de kudde als tegenover mensen niet. Zodra hij dit wel doet word meneer meteen gecastreerd, volgend voorjaar ga ik dit zowieso laten doen :)

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:03

Ies_ schreef:
Nog even een kleine toevoeging, hij vertoont nog geen enkel hengstengedrag, zowel in de kudde als tegenover mensen niet. Zodra hij dit wel doet word meneer meteen gecastreerd, volgend voorjaar ga ik dit zowieso laten doen :)
Dan ben je dus te laat!!
Nu uit elkaar halen en niet meer erbij voor hij gecastreerd en niet meer vruchtbaar is.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 10:55

Carone: een beetje uitleg graag. Ik heb verschillende mensen gepb't en veel info gezocht, waarop ik het meeste kreeg dat je het beste tussen 1 en 2 kunt castreren, ook omdat ze beter uitgroeien dan dat je het na zoveel maanden doet. Ik ga vanmiddag de veearts eventjes bellen, ik denk dat die me nu het beste kan vertellen wat te doen. :)

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:01

Ies_ schreef:
Carone: een beetje uitleg graag. Ik heb verschillende mensen gepb't en veel info gezocht, waarop ik het meeste kreeg dat je het beste tussen 1 en 2 kunt castreren, ook omdat ze beter uitgroeien dan dat je het na zoveel maanden doet. Ik ga vanmiddag de veearts eventjes bellen, ik denk dat die me nu het beste kan vertellen wat te doen. :)
Het gaat erom dat je denk ik niet op een pony zit te wachten die straks drachtig is van haar eigen zoon.
Wanneer je hem gaat castreren moet je zelf weten, maar haal ze dan in ieder geval nu uit elkaar.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:40

Inderdaad, sommige zijn vanaf 1 jaar vruchtbaar.
Je mag hem hengst houden zolang als je wil hoor, maar dan even niet in contact zetten met merries, moeder inclusief.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:00

Een hengst kan van het ene op het andere moment doorkrijgen dat hij hengst is.
En dan is de merrie al gedekt.
En jij hebt er misschien geen moeite mee als een paard die als hengst heeft gedekt, ook als ruin all the way gaat, maar als ik mijn paarden in een gemengde kudde heb staan, zou ik daar niet blij mee zijn. Ivm infecties...
Maar goed, het is jouw merrie, en jouw hengst/hopelijk binnenkort ruin.
Je moet het helemaal zelf weten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:10

Je kunt hem gerust hengst laten, ik laat de mijne ook hengst tot minstens drie jaar om meer body te krijgen, maar dan niet bij de merries zetten. Sommige vroege vogels dekken al vanaf 8 maanden. Mijn hengstveulens mogen zelfs niet bij mijn merrie van 1.74 voor het geval madam besluit dat ze voor de kleintjes gaat liggen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:01

Ik heb mijn merrie en veulen toendertijd 2 maanden uit elkaar gehad.
Wel bij dezelfde boer,maar in verschillende weilanden,zodat ze elkaar niet konden horen/zien.
(als ze elkaar horen of zien kan de melkproductie gewoon op gang blijven!!)

De hereniging was van moeder uit heel koel..
Kindlief wilde in eerste instantie meteen drinken bij mama,maar die haalde flink uit naar haar dochter,en die heeft het sindsdien ook niet meer geprobeerd.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:05

Beter is om af te spenen. Beter voor moeders maar ook voor veulen.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 15:35

Ik bel morgenochtend de veearts, dan ga ik even bespreken hoe en wat over de castratie. Het is dat hij nergens anders kan staan dan tussen de merries, want ik vind het wel jammer dat hij zo vroeg gecastreerd word, had hem liever hengst gehouden totdat hij ongeveer uitgegroeid is. Maargoed, stel hij krijgt opeens last van ze hormonen in een ongunstige tijd van het jaar voor de castratie, dan zit ik daar wel mooi mee.
Jammer dat ik meteen berichtjes krijg alsof ik de merrie graag door haar eigen zoon wil laten dekken, ik vroeg niet voor niks om advies :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:11

Als he veulen 5 maanden oud is kan hij prima alleen staan. Na die 5 maanden gaat het alleen maar ten koste van de merrie. Afspenen dus :j

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:44

Ik zou hem afspenen!, Straks dekt hij zn moeder nog, of verzwakt de moeder.