Hoe lang horen de uiers vol te blijven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Olevalover

Hoe lang horen de uiers vol te blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 18:33

Bokkers!

Mijn kwpn merrie heeft in augustus (bij de vorige eigenaar) een veulen gehad, ze heeft tot op heden
nog behoorlijk volle uiers waar nog melkachtig vocht uit komt als je er aan trekt.
Ik doe dit niet vaak, omdat je het dan stimuleert, maar af en toe kijk ik of ze dit nog steeds
heeft. Weten jullie of dit normaal is en na hoeveel maanden de uiers weer 'normaal' horen te zijn.
Ook wil ik graag weten of zij gewoon normaal voer kan krijgen of dat ze nog ander voer of supplementen
nodig heeft, omdat haar lichaam dus nog de natekenen van de bevalling heeft. Het veulen is er al ong anderhalve maand bij weg.

Bedankt alvast!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:15

De meesten zetten de merrie na het afspenen op "arm" voedsel (hooi of een redelijk kaal landje, met geen of weinig krachtvoer) om de uier zo snel mogelijk te laten slinken. Met lauw water wat afspoelen (niet spuiten) helpt ook om de druk wat te verlichten.
Dit doet men om uierontsteking te voorkomen en de melkproductie zo snel mogelijk te laten stoppen.
Zodra de uier droog en geslonken is kan er weer heel langzaam opgebouwd worden met kleine beetjes krachtvoer.

Weet je niet hoe jouw merrie "nabehandeld" is na het afspenen?

Ashley5760

Re: Hoe lang horen de uiers vol te blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:18

kom absoluut niet aan het uier! Zo stimuleer je een uierontsteking! Heb je haar wel in voer teruggenomen (meer hooi+stro ipv brok)?
Als uier hard word(en groot blijft) zit er ontsteking in en moet je absoluut een DA bellen.
Je mag wel aan het uier 'voelen' of het nog hard is maar niet aan de spenen trekken!

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:11

gem schreef:
De meesten zetten de merrie na het afspenen op "arm" voedsel (hooi of een redelijk kaal landje, met geen of weinig krachtvoer) om de uier zo snel mogelijk te laten slinken. Met lauw water wat afspoelen (niet spuiten) helpt ook om de druk wat te verlichten.
Dit doet men om uierontsteking te voorkomen en de melkproductie zo snel mogelijk te laten stoppen.
Zodra de uier droog en geslonken is kan er weer heel langzaam opgebouwd worden met kleine beetjes krachtvoer.

Weet je niet hoe jouw merrie "nabehandeld" is na het afspenen?

Ik weet inderdaad niet hoe ze is nabehandeld, een handelaar heeft haar gekocht na het afspenen en aan mij doorverkocht na het weer oppakken van het zadelmak maken..

En @ gem: De uiers zijn niet hard maar zacht gelukkig, alleen lijken ze nog redelijk 'vol'te zijn. Zou het helpen als ik binnenkort een foto plaats of heb je daar niks aan?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:13

Mijn shetje heeft het ook altijd.
Heeft jaren terug een veulen gehad, en vorig jaar bij mij .
Altijd heeft ze dit , en als ze echt drachtig schrik je wat die een uier kan hebben (is net een geit)

Ik heb het wel is overlegd met de da, gewoon niks aan doen ....en kan ook geen kwaad .

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:33

Ik wil even melden dat ik gisteren met naar de veearts ben geweest met Cera. Ik hield haar uiers al in de gaten en gisteren vond ik het echt te extreem worden, een uier was beduidend dikker dan de andere geworden (Ik heb hier al lang niet aan gezeten voor de duidelijkheid). Het was een beginnende ontsteking en ze heeft peniciline gekregen, in het bloed en de uier zelf. Vandaag krijgt ze dit weer bij de veearts. Ook smeer ik het 2 maal daags in met 'zwarte zalf' en moet de uier 1 maal daags geleegd worden om het vuil eruit te krijgen. Ben blij dat ze nu behandeld wordt en dat het hierna dus hoogstwaarschijnlijk helemaal weg zal gaan. Ik wil er wel even bij melden ook voor gaapje, dat het wel echt gevaarlijk kan zijn. Dus hou het ook bij je shetlander in de gaten (veearts zei dat het in een later stadium tot kreupelheid kan leiden)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:48

Verstandig van je om de DA er even naar te laten kijken. Hopelijk is de ontsteking gauw over!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:04

dank je, ik kijk er wel altijd na.
Maar ze heeft het al zolang ik der heb, dus al 4 jaar .

Maar mocht ik ook zien dat er verandering in komt, zal ik zeker ernaar laten kijken