Hengstenshow cru?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Hengstenshow cru?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 17:25

Hoi allemaal,

Ondanks dat ik geen merrie heb, ben ik gister voor het eerst bij een hengstenshow wezen kijken. Mijn conclusie is dat ik het verschrikkelijk vond!
Prachtige hengsten gezien, maar ze werden verschrikkelijk in de mond gesnoerd waardoor bijna alle hengsten met de mond open liepen en een aantal hun tong eruit gooiden... Daarnaast liepen er veulens van nog maar twee weken oud. Ik vond het triest om te zien, op mij komt het over dat geld belangrijker is dan welzijn van de dieren. Zie ik dit verkeerd en is dit normaal voor bij een hengstenshow?

Janine1990Jarig

Re: Hengstenshow cru?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:29

Ben waarschijnlijk op dezelfde hengstenshow geweest, ik zie niet in wat er cru aan is.
Liever dat zo'n hengst een keer flink in de bek getrokken wordt, dan dat een voorbrenger gewond raakt, of dat een hengst blind iets gebeurd. (of erger, hengst over de rand in het publiek)

Je moet weten dat die hengsten in een bijzondere conditie verkeren, en dat het hengsten zijn. Niet de shetlander van de buren.
Die tong uit de mond zie ik ook als een hengst die nogal druk is.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:51

Hengsten zijn geen doetjes! Wel eens een hengst aan de hand gehad, tussen allemaal rivalen? Niets zieligs aan.
En wat de veulens betreft, je wilt toch weten hoe een hengst fokt? Als je wacht totdat de veulens groot zijn, hoef je je merrie niet meer te laten dekken, dan ben je al veel te laat in het seizoen.
En je houdt toch geen dekhengst voor de leuk! Daar wil je toch juist geld mee verdienen en liefst zoveel mogelijk.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:53

En Janine 1990: je maakt knapperige opmerkingen. Knap hoor! :-)

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:53

Als eigenaar van een veulen krijgt je overigens geen geld omdat je er komt. Dat doe je vrijwillig en je krijgt een klein presentje.
Ik vermoed dat het met de hengsten hetzelfde is(durf ik niet met zekerheid te zeggen), aangezien ze hier reclame moeten maken.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:54

Johanna59 schreef:
En Janine 1990: je maakt knapperige opmerkingen. Knap hoor! :-)

_O-

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:33

@janine: ik heb het niet over de conditie waarin de hengsten verkeren, maar de manier waarop er mee wordt rondgelopen. Ik vind dat cru en zie mond open + tong eruit als teken van pijn.

@johanna: ik wist niet dat dat de reden is waarom de veulens er zo jong al bij lopen. Thanks voor uitleg..

Misschien is t allemaal normaal hoor, ik benniet thuis in de hengstenwereld, maar ik vond t niet erg prettig om naar te kijken. Daarbij zou ik er ook niet zo gauw mee naast lopen, t lijkt me een hele klus.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:37

Heb je weleens een hengst aan de hand gehad? Die lopen niet braaf als een manege pony achter je aan hoor! En een veulen gaat niet dood van een paar rondjes aan mamma's zij door de baan

Overdrijven is ook een vak

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:39

zucht ik heb het idd ook al meerdere malen gezien en ik vind het ook geen porem
ik zie het ook niet in waarom de dieren moeten lijden omdat de hengsten houder niet de tijd en geld er in wil steken om het dier gewoon op te voedden

Janine1990 hengsten zijn geen monsters hengsten zijn ook maar paarden

PercyLeen dan mankeert mijn vent toch wel wat die loopt namelijk wel braaf mee
ook de andere kerels die een beetje opvoeding hebben gehad deden dat

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:41

Ik heb verschillende hengsten aan de hand gehad, die op GP niveau lopen en die zijn echt wel opgevoed hoor maar ook bij hen gaat de ketting onderlangs en is het oppassen geblazen! Je hebt hengsten en hengsten die weten wat het is om te dekken.
Laatst bijgewerkt door PercyLeen op 20-03-11 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:41

Hengsten hebben zo nu en dan een harde hand nodig, voor je eigen veiligheid en voor iedereen om je heen. Ik ben zelf nog nooit op een hengstenshow geweest, maar ik kan begrijpen dat de hengsten dan moeilijk onder controle zijn te houden ;)

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:43

Jotoma & Rommulus: Ik bedoel dat die hengsten hoog in het voer staan, en dus een conditie hebben, waar je u tegen zegt. Zeker op zulke shows waar de muziek keihard staat en het publiek rumoerig is. Waar alles keurig elkaar op moet volgen, zijn de mensen wat meer gespannen. Dus die paarden voelen dat. In combinatie met de conditie is het logisch dat zo'n beest wat gekker is dan thuis in de stal in het bekende. Dat een voorbrenger dat beest eens in de bek scheurt vind ik geheel terecht, ik zou ook niet willen dat er zoveel kilo met mij aan de haal zou gaan.

Ik ben wel benieuwd naar de conditie waarin jouw hengst verkeerd. Hoe staat jouw hengst in het voer? En wat doe je er mee? Ga je ook van hot naar her met je paard?
Natuurlijk zijn er hengsten die rustig zijn, maar als je het hebt over de paarden die op zo'n show komen, heb je het wel over paarden die hoog in het bloed staan, die behoorlijk gevoerd worden om in deze conditie te kunnen blijven.

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:45

Ik snap echt het probleem niet hoor :')

Als je het cru vind, ga er dan gewoon niet heen ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:49

Jotoma, die hengsten worden voor de hengstenshow(s) topfit getraind, staan zeer hoog in het voer (en balanceren dus mentaal op het randje) en worden zowel door de atmosfeer, de andere hengsten, als de voorbrenger en aanjager gestimuleerd om zich vol bluf te showen aan het publiek. Het zijn op dat moment hele kerels om te hanteren, zowel aan de hand als onder het zadel. Dat moet ook, geen merriehouder is geinteresseerd in een hengst die zich niet laat zien, en een hengst die gewoon suf zijn rondjes sloft laat zich niet zien. De extra power en bravoure geeft ze net het gouden randje van het opgepompte lopen.

Devdan, thuis een superbrave ponyhengst met een gouden karakter, was ook veel meer vent. Op Youtube staat er nog ergens een filmpje dat ie drie maanden onder het zadel was en voor de eerste keer van huis en dan gelijk zo'n hengstenshow met alle toeters en bellen. Heb hem de eerste rondjes ook een paar keer bruut binnen de baan moeten houden, anders ging hij door het hek en door het publiek. Dat soort dingen kun je je niet voorstellen als je hem dan vervolgens thuis schaapmak aan het trainen bent.
En dan hebben we het over 1.51 en erop zitten... met 1.78 aan een touwtje naast je pingpongend is weer een kunst apart. Ik doe het die voorbrengers niet na!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:54

rommulus schreef:
zucht ik heb het idd ook al meerdere malen gezien en ik vind het ook geen porem
ik zie het ook niet in waarom de dieren moeten lijden omdat de hengsten houder niet de tijd en geld er in wil steken om het dier gewoon op te voedden

Janine1990 hengsten zijn geen monsters hengsten zijn ook maar paarden

PercyLeen dan mankeert mijn vent toch wel wat die loopt namelijk wel braaf mee
ook de andere kerels die een beetje opvoeding hebben gehad deden dat

Dekt hij ook, loopt hij ook shows en keuringen? Thuis in de stalgang op 2x1 kilo brok met dagelijks rijden en weidegang is heel wat anders dan op een show in de hele entourage met aanjager erachter, na 2 a 3 dagen alleen wat afstappen en 3x3 kilo plus extra haver in zijn mik...

Als de hengsten ergens netjes opgevoed zijn is het wel bij de hengstenhouder, ooit met een hengst in een kleine ruimte gestaan met een bok en een hengstige merrie ernaast? Dan maak je wel dat ze braaf zijn! Maar op de show moeten ze juist niet braaf zijn, daar moeten ze zich presenteren!

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:54

Urielle... _/-\o_

Perfect verwoord!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:00

en ik ben van mening dat het opvoeding is weliswaar de verkeerde opvoeding
gp paarden worden anders opgevoed dan bv western paarden
mijn aap word door een 13 jarige gewoon buiten gezet ;)

mijn paard heeft tegenwoordig niet zo'n beste conditie maar heeft die wel gehad, hij gaat die wel weer krijgen maar het verschil is dat ik mijn paard wel de kans geef om zijn ei kwijt te raken
iets wat bij 9 van de 10 gp paarden niet gebeurd
tevens ook mijn aap heeft keuringen gelopen en die heeft ie gewoon braaf gedaan

kijk dit is het standpunt zoals ik het zie
kijk ik gebruik mijn paard zoals ieder een merrie of ruin zou gebruiken niet minder niet meer
ik ben wel een stuk consequenter nee is nee en niet een misschien
ik heb er een verschrikkelijk fijn paard aan over gehouden (en ook mensen om me heen met balle paarden zie ik er fijne paarden aan over houden)

de plannen wedstrijden te starten zijn er nog steeds en nee ik laat dat niet ten koste gaan van ge ruk en gepluk

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:02

Rommulus: Misschien voor de aardigheid eens een bezoekje brengen aan een hengstenhouder en een interviewtje afsteken. Neem van mij aan, die beesten krijgen een hele beste opvoeding. Maar de factoren zoals Urielle ze op een rijtje heeft gezet, wegen ontzettend zwaar, zéker op een show.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:05

waarom moet ik dat doen als ik er gewerkt heb en veel gezien heb ;)
ik kies er voor mijn paard anders te houden en anders op te voedden en heb hier profijt van

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:10

Dan weet jij dus alles rondom het klaarmaken van een hengst voor een keuring, maar ook voor een show. Jij kent het management van die paarden, je weet waarom ze hoeveel voer krijgen en waarom die beweging en wat het resultaat is. En dat een hengst op stal heel wat anders is dan een hengst op een show tussen alle drukte.

Dit heeft echter niets te maken met hoe jouw manier van omgaan met paarden is. Jouw manier zal een hengstenhouder ook geen rooie cent opleveren.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:13

Voorbrengen hetzelfde noemen als gewoon thuis met je hengst werken en naar buiten zetten is compleet niet bij de weg...
Ik heb namelijk (weliswaar vroeger) met heel veel (jonge) hengsten gewerkt en geloof me, die waren opgevoed! Die kunnen ook door een 13-jarige buitengezet worden. Of de eigenaar dit toestaat is een ander verhaal, maar het zou met gemak kunnen.
Alleen als ze zich moeten laten zien, dan kunnen ze dat hoor, met gemak en dan heeft een volwassen vent er z'n handen vol aan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:18

Ik denk dat de discussie hier de andere kant op moet.
De hengstenhouders doen dit omdat het PUBLIEK het wil zien.
De vraag is dus eerder moeten wij dit als publiek wel willen zien, daar bedoel ik mee wat is nu eigenlijk belangrijker het ECHTE karakter van een hengst of het opgepompte fake karakter tijdens een show.
En wat vinden wij belangrijker voor onze nafok om te zien op een keuring.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:21

nope mijn manier zal idd minder goedkoop zijn
geld is belangrijker die paar uurtjes extra tijd en die paar luizige centen die het extra kost is het het allemaal niet waard

ook als mijn vent zich moet showen luistert ie gewoon hij is weliswaar een heel stuk frisser maar ik vind het niet genoeg reden om er aan te gaan rukken en plukken

kamsel ik reageerde daar op reacties niet op de ts

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:22

Een hengstenhouder steekt er geen geld in dacht je? :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:24

Wat heeft GP te maken met de dekdienst :? De ene hengst springt Z, de tweede dressuurt net L, nummer drie loopt LT en nummer vier staat er alleen voor het dekken en doet helemaal niks in de sport?

Kyrelover: een merriehouder die als enige criterium het karakter heeft, kan beter ergens een manegepaard op de kop tikken. Je wilt toch ook zien hoe een hengst beweegt?

Rommulus, nogmaals de vraag: Dekt jouw hengst en loopt hij shows?