[TI] Tinkers op het oog.. waar op letten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Tinkers op het oog.. waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 12:10

Ik vind dit ZO lastig! Er zijn een aantal tinkers die ik op het oog heb.
eigenlijk uiteindelijk maar 1 nu hoor, maar ik kan net zo goed ook meteen vragen over de ander.

Prijzen zijn ZO verschillend!
Om even de 2 waar ik mee bezig was (laatste nog mee bezig, de ander wegens prijs laten varen) te vergelijken:

Tinker A:
* 4 jaar
* Merrie
* onbeleerd, staat in opfok, weinig-niets mee gedaan
* Bruin-bont (maanogen)
* vrij weinig sok (is dat merrie's-eigen?)
* lange manen & Staart
* +/- 1.50
* Stevig (cob) type
* VP €3000,- tot €3500,-

Tinker B:
* 6 jaar
* Merrie
* 2x veulen gehad
* Beleerd (ook beetje western)
* Bomproof
* zwart-bont
* vrij weinig sok
* lange manen & staart
* +/- 1.50
* gemiddeld type (niet luxe, ook niet heel grof)
* licht doorgezakte rug
* best een verleden
* VP €2500,-

Er zit tussen deze 2 niet veel verschil kwa uiterlijk opzich (ja, tinker A heeft maanogen <3 )
Wel kwa verleden zegmaar.
Tinker A is nog helemaal groen
Tinker B is bomproof en bereden

Ik zou (ook wegens het al bereden zijn) voor tinker B willen gaan.. maar er is maar 1 ding waar ik een vraag over heb:
De beetje doorgezakte rug.. is dat iets heel ergs? iets waardoor ze later problemen krijgt?
Ik ben niet de lichtste ruiter namelijk (momenteel 77 kilo met 1.65 lengte) dus het moet niet ten koste gaan van het draaggewicht.
Verder lijkt het me een ideaal paardje! aangezien ik lekker voor de recreatie wil gaan, en een beetje voor de fun en bijscholing wat westernlesjes (geen sport erin)

Zijn het uberhaupt (puur op omschrijvingen) redelijke vraagprijzen?
Tinker A lijkt me zo aan de hoge kant..
Is voor tinker B de prijs (zo met haar rug en 2x geveulend) niet ook te hoog?
Als ik het een beetje vergelijk met het taxeer topic, zijn ze bijde vrij hoog geprijst? of niet?

(als de eigenaren van de 2 tinkers waar ik het over heb het herkennen, mogen ze gerust reageren! Maar ik hou het expres zo anoniem mogelijk ;) Ik wil gewoon wat meer info van buitenaf! :D )

rommulus

Re: Tinkers op het oog.. waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:18

met foto's komen we verder
tinkers worden puur beoordeeld op uiterlijk
gevoels matig zou ik voor de onbeleerde gaan

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:23

Ik vind tinker A veel te duur :n
Paard kent nog niks en dan al zo'n vraagprijs? ik zou daar zo op de tekst af niet meer dan 2500 voor geven.

Tinker B klinkt ideaal, alleen die doorgezakte rug tsja ik weet niet hoe erg het is. weet niet of je misschien een foto zou kunnen plaatsen?
Qua prijs vind ik die wel redelijk :j

Je gewicht is niks mis mee hoor, ookal hebben ze een beetje een doorgezakte rug, dan kunnen ze je nog wel goed dragen :j

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 13:09

Ik heb wel foto's maar ik wil de eigenaars niet voor het hoofd stoten.
Ik zou ze dolgraag via PB (bedenk me dat mail kwa foto's handiger is.. mag naar klijntjuh@gmail.com ) 'getaxeerd' hebben!
Dus wie voor mij wil kijken, ik hoor het graag! dan stuur ik de foto's ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:41

wat is anders de advertentie op internet. dan kijken we daar.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 14:46

Ze staan beide niet op internet ;) ik pb je de foto's wel even!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:47

is goed.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:24

Ik vind tinker A wel behoorlijk aan de prijs voor een onbeleerd paard. Maar het voordeel is wel dat ze 4 jaar lekker heeft kunnen groeien. Tinker B met de doorgezakte rug lijkt me dan minder geschikt. Tenzij het komt doordat ze veel te dik is. Dan zou je het weer beter kunnen krijgen door correcte training. Of het helemaal goed komt, is natuurlijk nog de vraag. Is er geen tinker C?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 17:39

Er is inderdaad geen tinker C, en wil zelf voor B gaan. (vind A veel te duur, en uiteindelijk wil ik liever een beleerd paard, dan kan ik me goed op het paard zelf richten)

Het doorgezakte vind iedereen tot nu toe meevallen. (het is ook niet heel erg, maar ik weet niet wat het verder doet/is ongeacht de gradatie..)
ze is absoluut niet te dik (geweest) eerder te mager geweest.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:59

Afhankelijk van hoever doorgezakt de rug is, zou ik voor B gaan als ik jou was :)
Sowieso vind je momenteel vrij weinig beleerde tinkers te koop.
De prijs vind ik ook zeer zeker niet te hoog! Ik zou zelf meer ervoor vragen ;)

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:49

kwestie van smaak en wat je hartje zegt.. ;)
ook al zou je voor tinker A gaan, dan is de kans net zo hoog als bij tinker B dat er klinisch iets niet goed kan zijn.
Dus mijn advies, zoiezo laten Keuren.
ik heb een warmbloed gehad met een iets doorgezakte lange rug.
Paard had geen last daarvan met het rijden.

Maar je zegt zelf al tinker B, heeft een verleden.
ik zou mij dan afvragen; wat is er allemaal gebeurt met het beestje, kan ik haar het geen geven wat ze nodig heeft en dan heb ik het niet over verzorging en heeft het geen invloed op haar karakter.

nou heel veel succes en mocht je je droom tinker hebben gekocht, dan horen we vast van je! :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:54

thanks voor de reacties ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:56

Als je een betrouwbaar paard wilt kun je kijken naar een recht profiel van opzij gekeken, een ronde neus, grote ogen en een grote kaak. Niets met tinkers te maken eigenlijk dus, maar t is opzich wel een handig iets :)
Dus als het groentje een ramsneus, een schuine snoet, kleine ogen en een kleine kaak heeft heb je een vrij moeilijk paardje voor je, dat niet zo snel alles begrijpt :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:58

Informeer eens bij het ICS? (Keldonk) Die weten er diversen te koop en kunnen je alles vertellen over waar je op moet letten. Goed verzorgd en heel gezond. Een prijs is nooit te veel. Het gaat er om wat jij er voor over hebt. Maanogen zijn gewild in het ras, dus dat maakt ze wel duurder. Ik snap nog steeds niet wat daar nou mooi aan is. Maar ja, dat ben ik hè? Een ander mag het van mij absoluut mooi vinden.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:27

Bedankt ;)

Even een kanttekening: met op het oog.. Bedoel ik dus dat ik een tinker op het oog heb, niet dat ik een koop ga doen zonder het paard te ontmoeten! ;) (ik begreep uit een pb dat dit verkeerd geintrepeteerd werd.. Zodoende nog even deze post)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:27

maar eigenlijk zeg je dat je je keuze al gemaakt hebt :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 15:46

Het gaat mij sowieso om de 2de, maar A nog even als vergelijking erbij gezet.
Er zit een groot prijsverschil tussen die twee namelijk, en ik wilde wat meer mensen erover horen. ;)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:43

Heel eerlijk gezegd vind ik de prijzen opzich niet al te hoog. Er zijn genoeg tinkers in de prijsklasse waar je in zoekt. Tinkers die bomproof zijn en goed doorgereden, maar die kosten toch even wat meer. Je moet gewoon voor jezelf goed bedenken wat je belangrijk vindt. Anders kom je alsnog op de koffie, een tink die toch niet goed beleerd is of chronische mok heeft of andere zaken die je zo op het oog niet ziet.

Uit eigen ervaring is mijn advies: spaar nog een beetje door om een tinker te kopen die aan al je eisen voldoet en waar je gelijk verliefd op wordt. Niet onbelangrijk dat het paardje wordt goedgekeurd door een DA.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:20

Eigenlijk geldt dat voor elk paard dat je wil aanschaffen. ;) Heel wijze woorden!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:38

Ik heb onlangs een tinker gekocht.bijna 3,nog helemaal groen (behalve voetjes geven en die andere basis dingen)tinkers zijn duurdere paarden in aankoop en je moet goed zoeken voor een lotje uit de loterij.De tinker die ik gekocht heb stond al bijna een jaar op het internet ,dus ik was al bang dat ie er niet meer was.
Ik heb met andere mensen (buitenstaanders ,paardenkenners en leken)overlegd wat ik het beste kon vragen en doen.Ik ben zelf gaan kijken maar heb ook een medische keuring gedaan.Heb contact gezocht met de dierenarts ,die dat deed.ik ben al met al wel zeker 1 maand bezig geweest voor de hele koop rond was.Ik had gelukkig wel de tijd ervoor(stalling was nog niet leeg.)
Als ik het zo lees zou ik zeker een keuring laten uitvoeren op het paard van je keuze.zet de voor en nadelen van elk paard op een rij en neem zeker geen overhaaste keuze
wat is voor jou belangrijk?
daar zou ik zeker goed overnadenken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:42

Goh, ik verbaas me hier wel over! Mijn ouders zitten al jaren in die beesten, maar tja, ze zijn niet mijn ding. Ik wist niet dat daar nog zo veel bij kwam kijken. Het ICS waakt wel over de kwaliteit van de paarden. Ze hebben daar ook regelmatig paardjes die ze te koop weten. Allemaal ook netjes gekeurd enzo op exterieur. Ik weet niet hoe belangrijk dat is. Maar een te lang paard, kan natuurlijk tegen problemen aanwandelen waar een korter paard minder moeite mee heeft.
Tinkerstamboek en ICS werken momenteel erg goed samen. Dat is natuurlijk het fijnst voor de kopers.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:24

Bijde hebben een ICS paspoort btw..

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:35

ik zag net bij een ander topic dat je een paard in de tuin wil
weetje zeker dat je dat moet doen met een jong paard ? of met een paard met verleden?
zelf lijkt het me niet erg slim

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:46

Heb je uberhaupt dat topic gelezen?
Ik wil geen paard in mijn tuin, ik vroeg me af of zoiets uberhaupt kon, daarnaast heb ik al stalling met weidegang e.d. 5 min van mijn huis.

Verder heb ik ervaring met paarden, en is voor mij een paard met een verleden, of een paard dat duidelijk leiding en geduld nodig heeft geen probleem voor mij..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:29

idefix, een stamboek kan wel waken over kwaliteit maar dat is exterieur, beweging en karakter. alles kan een groot momentopname zijn en erg relatief dus. kwaliteit is uiteindelijk voor iedereen weer verschillend.