KWPN: Springen of dressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pien_

KWPN: Springen of dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 00:01

Ik wil jullie iets voorleggen: Kies je met een springgefokte merrie met vrij onbekende duitse papieren die zelf voor geen meter kan springen voor een spring- of dressuurhengst? De merrie heeft een dressuurmodel en kan heel goed lopen. Haar papier is echter in de springrichting; als je dan voor een dressuurhengst kiest is het veulen dan 'onverkoopbaar' of ben je dan juist bezig om een goed dressuurpaard te fokken?

kleinvosje

Re: KWPN: Springen of dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:03

Ik denk geen van beide. Ik denk dat je dan niet aan het fokken bent, maar aan het vermeerderen.

Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 00:04

Want??? Wie zegt dat dat duitse papier niet goed is?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:08

Jijzelf, er staat vrij onbekende duitse papieren. Het is dus een duits paard, waar een Nederlandse hengst op gaat. Dan wordt het nooit een A register paard bij het KWPN. Daarmee daalt de verkoop waarde van een veulen al meteen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:10

Je moet je paard gewoon laten keuren door mensen die er verstand van hebben.
Bij deze het KWPN stamboek met hun keuringscommissie.
Ze doen ook thuis keuringen en op deze wijze kunnen zij jou advies geven in welke fokrichting je het paard kan laten inschrijven, MITS zij het paard geschikt vinden om uberhaubt op te nemen in het stamboek.
Zoniet, dan kan je de merrie misschien inschrijven in het NRPS stamboek, die zijn wat makkelijker met stamboekopnamen en hebben alleen de eis dat er enkele procenten anglo/arabisch bloed in het paard moet zitten.

Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 00:15

Dan heb ik dat niet duidelijk gezegd, sorry! Het is een Westfaalse merrie, het Westfalen wordt erkend door het KWPN dus wordt een veulen met een KWPN vader wel opgenomen in het veulenboek. De papieren zijn hier in Nederland niet bekend, maar in Duitsland wel.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:16

:n , er zijn maar weinig westfaalse hengsten die daadwerkelijk ERKEND zijn bij het kwpn stamboek.... :o

Pien_ schreef:
Dan heb ik dat niet duidelijk gezegd, sorry! Het is een Westfaalse merrie, het Westfalen wordt erkend door het KWPN dus wordt een veulen met een KWPN vader wel opgenomen in het veulenboek. De papieren zijn hier in Nederland niet bekend, maar in Duitsland wel.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:51

Het gaat niet om de hengst, maar om het stamboek zelf in dit geval :). Als het KWPN het stamboek van de merrie erkend, wordt het veulen uit deze merrie in het gewone veulenboek geregistreerd als de vader van het veulen een KWPN-ggk hengst is.

Heeft de merrie zelf gepresteerd in de dressuursport?

Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 00:56

Ik lees hier: http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 313b0305a4
dat mijn merrie in het reg. a of b wordt opgenomen omdat het Westfalische stamboek erkend wordt door het kwpn. Als ik dan in het volgende schema kijk (http://www.kwpn.nl/downloads/Registratieschema.pdf) lees ik: Van in register B geregistreerde moeders dient de vader te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het KWPN of te zijn goedgekeurd bij een erkend
stamboek om het product voor registratie in veulenboek/register A in aanmerking te laten komen.
En dat een kwpn ggk hengstxeen reg a of b merrie en vb veulen krijgt.

Of lees ik het nu helemaal verkeerd>?

Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 00:57

Haha oke Ziolette wat jij dus zegt :) De merrie is M2 dressuur met winstpunten geweest.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:59

Misschien zijn de ouders helemaal niet zo onbekend.
En hoeft een 'spring'hengst niet gelijk te betekenen dat die alleen maar op een spring gefokte merie kan als de moeder ook zelf goed kan springen.
Of dat je moet kiezen voor dressuur juist omdat je merrie niet wil/kan springen.
Ik zeg:
afstamming vertellen :D

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:33

:) Ja precies!
Wie zegt dat de merrie voor geen meter kan springen?!?
Heb je niet wat foto's en een linkje van horsetelex o.i.d.