Ik hoor van allemaal mensen dat friezen moeilijk in te rijden zijn is dat zo?
of weer broodje aap
Science90
Geplaatst: 19-03-11 15:03
Ja, ik vind het moeilijker dan een kwpn'er bijv. Ze zijn wat later rijp dan andere rijpaarden, maar ze zijn ontzettend slim. Dat willen ze ook nog wel eens tegen je gebruiken als je niet consequent genoeg bent. Daarnaast is de mijne ook nog eens super 'trots'. Bij haar hoef je echt niet met een zweep aan te komen, want dan sluit ze zich helemaal af en weigert ze nog een stap te doen. Maar als je haar met respect behandelt en veel beloont gaat het prima en leert ze snel.
Wel is het een feit dat bij friezen de galop lastig is, zeker de eerste jaren onder het zadel. Het komt met veel trainen meestal wel goed, maar je moet ontzettend veel geduld hebben.
(voordat ik iedereen over me heen krijg: er zijn vast wel 'makkelijke' friezen, maar mijn ervaringen zijn toch anders.)
Of het moeilijk is is afhankelijk van hetgeen het paard al geleerd heeft in de periode voorafgaand aan het beleren en het karakter. Zelf ben ik van mening dat een fries niet makkelijker of moeilijker te beleren is dan een ander paard. Het paard moet wel vertrouwen hebben in de persoon (of personen) die met hem aan het werk gaat. Indien je in de opvoeding duidelijk en consequent bent heeft dit ook zijn invloed op de snelheid van het beleren, daarbij alles op zijn tijd en niets overhaasten.
Ladygiroc
Geplaatst: 19-03-11 17:15
Mijn ervaring is dat het wat moeizamer gaat dan bij andere rassen. Ik heb mijn merrie (op 8 jarige leeftijd) zelf beleerd. Ze was zadelmak maar been geven snapte ze al niet. Vooral de galop is moeilijk punt. Mijn merrie is nu ongeveer een jaar onder het zadel maar echt een normaal verzameld galopje zit er nog niet helemaal in. Ook de conditie is bij friezen moeilijker opbouwen dan bij bijv. kwpn-ers. Wat ik wel merk is dat nu mijn merrie het begint te snappen, ze het wel leuker vind en ook vaker meewerkt en meedenkt
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 19-03-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt
mirol3
Geplaatst: 19-03-11 17:16
Ik heb vandaag heel toevallig voor de 3e keer op mijn friese hengst gezeten! Dus ik kan nog niet zo heel veel zeggen op het moeilijker is of niet. Ik denk ook echt dat het voor een groot deel ligt aan het karakter van jou paardje. Die van mij doet het tot nu toe echt super braaf, hij heeft nog geen stap verkeerd gedaan. vandaag ook voor het eerst gedraafd en hij luister heel goed naar stem commando's dus ik kon al zelfstandig in stap, draf en weer terug. De galop weet ik nog niet, ze zeggen idd wel dat friesen dat moeilijker vinden maar die van mij heeft aan de longe geen enkele moeite om aan te springen maar onder het zadel weet ik het nog niet.
Ik vondt de Friezen juist een stuk makkelijker in te rijden dan de WPNers, iets meer rust, al waren het bokkers of vluchters, de KWPNers zijn altijd sneller, soepeler en leniger. Hihi.
Nee, ik vindt het heerlijk, Friezen zadelmak maken!
Ladygiroc
Geplaatst: 19-03-11 18:01
Chaos schreef:
Ik vondt de Friezen juist een stuk makkelijker in te rijden dan de WPNers, iets meer rust, al waren het bokkers of vluchters, de KWPNers zijn altijd sneller, soepeler en leniger. Hihi.
Nee, ik vindt het heerlijk, Friezen zadelmak maken!
Dit is van deze TS het derde topic met een vraag over een fries. TS, verdiep je verder in het ras, zoals je op de Wiki kunt vinden en als er dan nog specifieke vragen zijn, kan eventueel een nieuw topic geopend worden.