[H] ben benieuwd welke hengst jullie voor mijn merrie kiezen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keona

[H] ben benieuwd welke hengst jullie voor mijn merrie kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:19

alle rassen mogen gezegt worden,
zelf waren wij aan het kijken voor een mooie barokke lusitano,maar welke soort hengst zouden jullie gebruiken/of aanraden
de merrie is van jetzet d X pion
het is een bruine kwpn merrie van rond de 164cm
wat we zeker willen verbeteren aan deze merrie is het voor en achter been gebruik ze is voor redelijk vlak en dit zien we bij het veulen liever niet.
ook is de merrie vrij lang in de rug we zien graag een compakte hengst die ook wat body heeft,die dit ook vaak door geeft aan zijn nakomelingen.
dit zijn de belangrijkste punten die ik graag verbeterd zie.
de merrie is all round,de hengst moet ook all round zijn en cool in het hoofd.
ik ben erg benieuwd met welke hengst jullie de merrie zouden laten dekken.
en of jullie voor ras zuiver gaan of ook voor een kruising zouden kiezen.

(ps met all round bedoel ik ook dat ik dit veulen wil gebruiken voor te mennen)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 19-03-11 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:26

Ik zou niet voor een kruising met een heel ander type paard gaan.

Maar alles binnen het KWPN zijn ook kruisingen he, allerlei soorten bloed.

Als ik jouw eisen lees zou ik voor een Gelderse hengst gaan. Die zijn allround gefokt (dressuur, springen, mennen), en deze hengsten worden ook op alledrie deze dingen getest tijdens de onderzoeken.
Ook staan de Gelderse paarden erom bekend dat ze koel in de kop zijn, maar wel werkwillig.

En daarbij blijf je met een Gelderse hengst gewoon binnen het KWPN, dus heb je een gewoon stamboekpapier erbij.

Laurentz is een hengst die wat compacter fokt en veel massa meegeeft. Zelfde geldt voor Rubus B, al is de massa weleens wat wisselend. Beide zijn enorm brave en koele paarden. Ik heb pas filmpjes van hen geplaatst op bokt, die kom je wel tegen als je op de naam van de hengst zoekt.
Je zou ook nog Parcival kunnen overwegen, die geeft veel beweging mee en is ook niet super lang in de rug. Is wel iets 'heter' dan Rubus B en Laurentz, maar zeker wel handelbaar.

Maar dit is puur op basis van jouw verhaaltje, ben wel benieuwd naar een foto!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 08:27

parcival was wel een over weging voor onze volbloed merrie(als we daar een vceulen uit gaan fokken word het parcival)
ik hebhelaas even geen goede foto voor je waar je duidelijk alles op kunt zien,maar ik zal er wel maken dan kun je misschien beter beoordelen

Maar alles binnen het KWPN zijn ook kruisingen he, allerlei soorten bloed.

Als ik jouw eisen lees zou ik voor een Gelderse hengst gaan. Die zijn allround gefokt (dressuur, springen, mennen), en deze hengsten worden ook op alledrie deze dingen getest tijdens de onderzoeken.
Ook staan de Gelderse paarden erom bekend dat ze koel in de kop zijn, maar wel werkwillig.

En daarbij blijf je met een Gelderse hengst gewoon binnen het KWPN, dus heb je een gewoon stamboekpapier erbij.

Laurentz is een hengst die wat compacter fokt en veel massa meegeeft. Zelfde geldt voor Rubus B, al is de massa weleens wat wisselend. Beide zijn enorm brave en koele paarden. Ik heb pas filmpjes van hen geplaatst op bokt, die kom je wel tegen als je op de naam van de hengst zoekt.
Je zou ook nog Parcival kunnen overwegen, die geeft veel beweging mee en is ook niet super lang in de rug. Is wel iets 'heter' dan Rubus B en Laurentz, maar zeker wel handelbaar.

Maar dit is puur op basis van jouw verhaaltje, ben wel benieuwd naar een foto![/quote]

anne3000

Re: [H] ben benieuwd welke hengst jullie voor mijn merrie kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:59

voor het verbeter van het achterbeen gebruik, zou ik kiezen voor de hengst Lord Letherdae l. 85% van zijn nakomelingen worden bergopwaarts gescoord op het liniait scoren formulier tijdens de keuringen. En staan bekent om hun goede manier van bewegen met veel achterbeen gebruik, daarbij is het een bloed mooie hengst

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:46

anne3000 schreef:
voor het verbeter van het achterbeen gebruik, zou ik kiezen voor de hengst Lord Letherdae l. 85% van zijn nakomelingen worden bergopwaarts gescoord op het liniait scoren formulier tijdens de keuringen. En staan bekent om hun goede manier van bewegen met veel achterbeen gebruik, daarbij is het een bloed mooie hengst

Om ook mee te mennen?

Ik ga met GJ9 mee.

Ik zou niet voor een Gelderse hengst gaan. Als je het iets compacter wil..Alexandro p.

Voor foto's van bijna alle Gelderse hengsten zie mijn profiel.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:12

Ik denk dat je bedoelt dat je WEL voor een Gelderse hengst zou gaan?

Zo handig, dat profiel van jou :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:45

:D :')

Ik bedoel inderdaad WEL voor een Gelderse hengst gaan. :D

Ja handig he??? Ik moet hem weer eens bijwerken.