is 19 jaar te oud ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xjesssicaa

is 19 jaar te oud ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:31

mijn VZ paardje is nu 18 jaar. er is gedekt door een hengst die toen 5/6 weken was gecasteerd maar dan is de merrie nog vruchtbaar
het is gefilmd .. oke maar daar gaat het niet om! zou het kwaad kunnen voor de merrie om dan op 19 jarige leeftijd te bevallen .

als je het hele verhaal wilt weten stuur maar een pb ;)

Amalarab

Re: is 19 jaar te oud ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:32

Is het het eerste veulen?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:34

Ik lees even mee, ben hier erg benieuwd naar aangezien dit om stalgenootjes gaat :)

Heeft debora trouwens al eerder ooit een veulen gehad of nog nooit?

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:35

dat weet ik niet . ik denk het wel de eigenaar heeft er nooit iets over verteld.
morgen ga ik naar de eigenaar toe om het hele verhaal aan hem uit te leggen
en dan zal ik meteen vragen of ze al eerder een veulen heeft gehad .

maar ik denk van niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:35

Als de merrie lichamelijk jong is,hoeft dat geen enkel probleem op te leveren.
Kijk jonger en dan drachtig is altijd beter,maar als ze nu toch drachtig is en ze is gezond moet dat kunnen hoor.De lichamelijke leeftijd telt meer als de papier leeftijd.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:37

ze is nog zo fit als ik weet niet wat, en zo gek. moet alleen weer conditie opbouwen ivm met lange stilstand daar zijn we gewoon mee bezig.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:38

Dat ligt aan de conditie van de merrie.
Wat er nog besloten kan worden indien de merrie pas net dragend zou zijn (en de eigenaar niet op een veulen zit te wachten) is de merrie hengstig spuiten, hiermee breek je de dracht af.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:38

Paardenklinieken melden dat een gecastreerde hengst nog uiterlijk 4 weken (30 dagen) vruchtbaar kan zijn.
Dat ze dekken wil niet eggen dat ze vruchtbaar zijn.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:40

okee gelukkig ! ik ga morgen naar de eigenaar toe het verhaal vertellen.
en dan hopen dat er snel een VA kan komen om haar te scannen of er iets in haar buik groeit

vind het trouwens wel heel erg leuk als er een veulentje zal komen .

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:22

Ondertussen al een update? Ben benieuwd of ze drachtig is :)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:25

Volgende week een scan geloof ik ;)

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:25

ooh ja, we hebben voor 30 maart een afspraak gemaakt bij de DA. en dan willen we als ze drachtig is een spuitje geven zodat het vruchtje afsterft zeg maar. . want had met de eigenaar gepraat en de kans zou klein zijn dat zij de bevalling uberhaupt wel zou halen dan. maar ik zal updaten als ik meer weet :D

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:30

xjesssicaa schreef:
ooh ja, we hebben voor 30 maart een afspraak gemaakt bij de DA. en dan willen we als ze drachtig is een spuitje geven zodat het vruchtje afsterft zeg maar. . want had met de eigenaar gepraat en de kans zou klein zijn dat zij de bevalling uberhaupt wel zou halen dan. maar ik zal updaten als ik meer weet :D

Ik ken een merrie die op haar 19/20ste ook nog gedekt werd. Helaas had de merrie hiervoor en in de jonge jaren alle veulens al verstoten of doodgeboren. Dus had ze dit keer het veulen verworpen.
Kan niet zoveel kwaad denk ik.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:34

nee , de leeftijd zal ook niet heel erg zijn ben ik achter gekomen. nu is het juist dat haar pezen het gewicht niet zouden kunnen dragen, dan zal ze letterlijk door haar benen zakken (heeeeeeeel zwakke pezen door een vroeger ongeluk) jammer genoeg. maar ik zal jullie allemaal op de hoogte houden!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:44

mijn merrie is nu 20 en heeft vorig jaar nog een kerngezond veulen op de wereld gezet. Mijn merrie is een welsh A (1.15m) en de vader een welsh C (+-1.42 m)

Ze heeft hier totaal geen moeite mee gehad, het veulen was er namelijk op 1.5 minuut uit. Maar zij heeft (de nakomelingen die ik gevonden heb) 10 veulens gehad.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:45

ooh ja, weet niet meer wie het vroeg, ze heeft nog nooit eerder geveuelend.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:18

xjesssicaa schreef:
nee , de leeftijd zal ook niet heel erg zijn ben ik achter gekomen. nu is het juist dat haar pezen het gewicht niet zouden kunnen dragen, dan zal ze letterlijk door haar benen zakken (heeeeeeeel zwakke pezen door een vroeger ongeluk) jammer genoeg. maar ik zal jullie allemaal op de hoogte houden!

als ze een ruiter kan dragen kan ze toch ook wel een veulen dragen qua gewicht zou ik denken? :)

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 19:26

ik zou het allemaal niet weten ..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:28

Als de pezen zo zwak zouden zijn dat de merrie een dracht niet aan zou kunnen, is rijden zeker af te raden......

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 19:29

ik spreek vanavond waarschijnlijk de eigenaar nog en dan zal ik wel eens vragen hoe het kan zijn dat ze de dracht niet aan zou kunnen met dr pezen maar wel bereden kan worden.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:31

zolang de merrie nog gewoon gezond is kan het verder geen kwaad heb afgelopen jaar ook merrie bij me gahad die was 19 jaar oud.
meestal beslist de natuur hierover.....merrie niet meer goed om veulen te dragen zal ze ook niet drachtig worden.
mijn idee laat de natuur zijn werk doen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:40

24/7 gedurende enkele maanden een veulen dragen is iets anders dan een paar keer per week een rondje hobbelen natuurlijk. Mijn merrie is kern gezond, maar kan het ook erg zwaar hebben vanaf een maand of 7 dracht.

Ook kan ik me voorstellen dat je als eigenaar niet altijd op een veulen zit te wachten, wat als er iets fout gaat bij de dracht, wat als je het veulen niet verkocht krijgt, wat als het veulen ziek wordt, allemaal extra kosten, en zeker als je er niet voor gekozen hebt om te dekken is dat erg vervelend (daarbij zal het een papierloos veulen worden van misschien wel een hengst die niet eens bij de merrie past, dat kunnen wij niet zien).

En een dracht kan altijd fout lopen, ik heb het bij een 7 jarige merrie fout zien gaan, veulen dood, merrie banden van de kogels verrekt, 6 weken in gips en uiteindelijk toch nog ingeslapen (en alles bij elkaar kost het je dus je merrie, je veulen en zo'n 2000€ aan DA).
Nee, ik denk dat als je als eigenaar niet achter een veulen of dekking staat het opnieuw hengstig spuiten van de merrie de beste optie is.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 19:44

dat willen we ook laten doen, het zou anders een arabier x hackney worden :)