shetlander zo goed als zeker drachtig, hoe nu verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maaike_lotte

shetlander zo goed als zeker drachtig, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:26

Sommigen van jullie zullen wel denken, heeft ze nou nog een pony waarvan ze niet weet of ie drachtig is? nou dat is niet helemaal het geval deze keer, deze keer gaat het om mijn eigen shetlander die ik iets voor de vorige zomervakantie gekocht heb. ik kreeg hem toen met de mededeling: er kan een veulentje inzitten, want hij heeft altijd bij een hengst ingelopen, maar de man wist niet wanneer hij dan ongeveer moest komen.

toen was ik er natuurlijk helemaal niet zo mee bezig, maar ze staat nu iets minder dan een jaar bij ons en ik heb nog een andere shetlander, ze krijgen precies hetzelfde voer maar guusje (de pony waar het omgaat) is echt ongelofelijk dik geworden, haar kont word langzamerhand duidelijk slapper en de flanken zijn iets ingevallen. aan de uiers valt nog niks te zien maar ik weet dat dat ook pas de laatste week of zelfs de laatste dagen kan komen. ik ben dus steeds goed op de uiers aan het letten.

maar nu is het zo dat guusje en mijn andere shetlander 's nachts altijd met zijn 2en in een box van 3 x 3 staan omdat ze het niet fijn vinden om alleen te staan, ik kan ze 's nachts niet buiten laten omdat ik al ens heb meegemaakt dat er 1 ontsnapt was 's nachts of dat ze zelfs werden losgelaten, in de wei laten staan is dus eigenlijk geen optie. maar hoe moet het nou als ze moet bevallen? ik wil best een noodstalletje maken voor de andere shetlander maar ik denk dat guusje zich dan niet meer op haar gemak voelt terwijl ik het juist zo makkelijk mogelijk voor haar wil maken. is het verstandig om de andere shetlander bij haar in de stal te laten als ze moet bevallen? of toch een noodstalletje maken?

het is natuurlijk ook nog mogelijk dat ze schijndrachtig is, maar daar ga ik nu even niet vanuit. ik zal morgen even foto's van haar maken en die bij in het topic zetten.

zijn er verder nog heel belangrijke dingen die ik moet weten voor de bevalling?

groetjes!

noukie175

Re: shetlander zo goed als zeker drachtig, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:07

Ik denk dat Guusje wel degelijk drachtig is! Ze is net zo'n vette lieve papzak! :p
Je kunt veertje toch op haar oude plekje zetten? Waar ze stond toen alle stallen bezet waren door sil, mex en gyps. :D

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:20

noukie175 schreef:
Ik denk dat Guusje wel degelijk drachtig is! Ze is net zo'n vette lieve papzak! :p
Je kunt veertje toch op haar oude plekje zetten? Waar ze stond toen alle stallen bezet waren door sil, mex en gyps. :D

jep dat had ik ook al bedacht, maar dan kan guusje haar niet zien en als ik dat nu zou doen dan zou guusje in paniek raken, maar ik weet natuurlijk niet of ze nog zo is als haar buik op springen staat :+

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:11

jonge, ze horen elkaar toch? Ze moeten ook best wel zonder elkaar kunnen heur! En vera kon er over heen kijken weet je nog met poetsen? ;p

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:51

als het goed klikt tussen beiden, kunnen ze ook samen blijven staan.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 23:56

Anke schreef:
als het goed klikt tussen beiden, kunnen ze ook samen blijven staan.

oke, het klikt zowieso goed, maar gebeuren er dan geen rare dingen? gaat de andere pony dan niet naar het veulen toe ofzo? en is de box groot genoeg?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:08

mijn merrie,s toen allebei hoogdrachtig stonden bij elkaar in 1 stal,een van de merrie,s is toen bevallen maar dat ging echt prima hoor.

is er alleen geen optie om de stal in 2en te delen?
zo staan ze toch samen maar is het veulen veilig bij zijn moeder..

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:53

inowa schreef:
mijn merrie,s toen allebei hoogdrachtig stonden bij elkaar in 1 stal,een van de merrie,s is toen bevallen maar dat ging echt prima hoor.

is er alleen geen optie om de stal in 2en te delen?
zo staan ze toch samen maar is het veulen veilig bij zijn moeder..

hmm dan maak word de stal wel erg klein... 1,5 meter bij 3. dan kan ze niet echt fijn liggen...
maar ik hoor steeds van mensen dat het gevaarlijk is om een pony in de stal te laten bevallen omdat ze dan tegen de wand aan kan liggen,
is het gevaarlijk?

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:04

Ik heb foto's van haar gemaakt vandaag,
en ik heb dus geen idee wanneer het veulen zou moeten komen,
kunnen jullie mee kijken?

Afbeelding

dikke buik he? :+

Afbeelding

als je er voor staat vind ik dat ze links iets dikker is.
nu de foto's van de uiers, dat was heel moeilijk want je moest echt compleet onder de pony gaan hangen, en nog iets heel belangrijks: als je met je hand vlak bij de uiers kwam begon ze meteen te slaan...
en er hangt iets wits aan de ene uier, is dat vuil of hars? hars neem ik niet aan want ik vind de uiers zelf nog niet zo dik...

Afbeelding

Afbeelding

wat moet ik doen?
kan ze in de stal bevallen?

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:20

ik zal de stal iedergeval niet in 2e delen, 1.5 meter breed is toch wel erg smal, als ze in de breedte gaat liggen..
en paarden zijn natuurlijk gewent om in de kudde/met andere paarden erbij te bevallen, als ze t alleen spannend vind,
is het denk ik niet fijn voor haar om alleen te bevallen..
maar ik snap het ook wel dat je het spannend vind om je andere paardje er bij te laten staan..

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:23

het lijkt me trouwens niet dat er al hars aan hangt, want haar uiers zijn nog helemaal niet dik..
ik denk dat je het best er even een DA bij kan halen, misschien kan hij je vertellen hoe lang ze nog ongeveer moet?

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:24

L_bonsai_L schreef:
het lijkt me trouwens niet dat er al hars aan hangt, want haar uiers zijn nog helemaal niet dik..
ik denk dat je het best er even een DA bij kan halen, misschien kan hij je vertellen hoe lang ze nog ongeveer moet?

ja ik denk dat we die maandag ook even bellen...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:25

misschien in 1 stal 3 en de drachtige alleen in de andere stal?

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:27

vrouwke schreef:
misschien in 1 stal 3 en de drachtige alleen in de andere stal?

in 1 stal 3? je bedoelt waarschijnlijk dat ik de andere pony dan bij 1 van mn d-ponys in kan zetten... daar heb ik ook al even aan gedacht, maar ik wil ook wel een noodstalletje voor die andere pony maken, geen probleem. het probleem is meer dat guusje in paniek raakt als ze alleen in de box staat. al weet ik niet of dat nog zo is als ze echt op springen staat.

maar jullie vinden dus dat bevallen in de stal geen kwaad kan?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:28

kan je niet een uitloop maken voor de stal voor die andere shetlander? ik weet niet hoe je stallenblok eruit ziet natuurlijk, maar dan kunnen ze elkaar zien en als je een lint spant door de deuropening kunnen ze elkaar ook aanraken.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:30

lissisanne schreef:
kan je niet een uitloop maken voor de stal voor die andere shetlander? ik weet niet hoe je stallenblok eruit ziet natuurlijk, maar dan kunnen ze elkaar zien en als je een lint spant door de deuropening kunnen ze elkaar ook aanraken.

goed idee ! ik moet even nadenken hoe we dat kunnen fixen maar waarschijnlijk gaat dat wel lukken!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:00

Ze is wel heel erg dik van opzij gezien ja, maar haar uiertje is nog heel klein.
Misschien inderdaad eens door de DA laten nakijken.

jufbonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:17

Vorig jaar voor het eerst een veulen gehad. DA ook laten komen, maar hij kan onmogelijk een datum zeggen....(geen draagbare scan en opvoelen kon niet) Ik denk dat ze nog even te gaan heeft hoor:) (Is het haar eerste veulen?)Mijn shet heeft een week met een volle uier gelopen... Ik denk dat je die zeker moet volgen... Bij mij lopen ze met drie (steeds) in de wei en staat er een stal op de wei. Ondanks de stal is ze toch buiten de stal gaan bevallen(alleen). Het was toen ochtend en ik heb haar en het veulen meteen op de wei er naast gezet, zo'n tien dagen. (Ik was bang dat de hengst er iets zou aan doen?)

Is het geen optie om je weide beter af te maken, als ze kunnen ontsnappen 's nachts, kan dat toch ook overdag als je werkt :s, dan zou het probleem opgelost zijn :)

Alleszins veel succes, en als het veulen er is, verwachten we natuurlijk een foto :)

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:13

jufbonte schreef:
Vorig jaar voor het eerst een veulen gehad. DA ook laten komen, maar hij kan onmogelijk een datum zeggen....(geen draagbare scan en opvoelen kon niet) Ik denk dat ze nog even te gaan heeft hoor:) (Is het haar eerste veulen?)Mijn shet heeft een week met een volle uier gelopen... Ik denk dat je die zeker moet volgen... Bij mij lopen ze met drie (steeds) in de wei en staat er een stal op de wei. Ondanks de stal is ze toch buiten de stal gaan bevallen(alleen). Het was toen ochtend en ik heb haar en het veulen meteen op de wei er naast gezet, zo'n tien dagen. (Ik was bang dat de hengst er iets zou aan doen?)

Is het geen optie om je weide beter af te maken, als ze kunnen ontsnappen 's nachts, kan dat toch ook overdag als je werkt :s, dan zou het probleem opgelost zijn :)

Alleszins veel succes, en als het veulen er is, verwachten we natuurlijk een foto :)

het probleem is dat de ponies waarschijnlijk niet zelf zijn ontsnapt, maar dat mensne het hek open hadden gemaakt. Het was zo kapot en lag allemaal erg raar dat ze het onmogelijk zelf hadden kunnen doen...

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 16:44

@noukie , klopt!

@jufbonte, het word haar 2e veulen, ik kijk zo ongeveer 5x per dag naar de uier, dus dat hou ik zeker in de gaten :+ aan de uier is nog niks te zien maar ik heb wel het idee dat ze nog steeds dikker word...
we hebben nu in de grote schuur een stal kunnen maken van 12 bij 8 m en daar staat ze nu met haar vriendin in, dat is dus helemaal opgelost. ik had al bedacht dat als de bevalling dichterbij komt ik bij de stal ga slapen met een camera in de stal, want met mij erbij gaat ze natuurlijk niet bevallen...

bedankt voor de reacties!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:17

DA al gebeld? Die kan je vast vertellen of ze drachtig is. Aan de buik te zien wel, maar de uier ziet er nogal leeg uit :+

Goed in de gaten houden, en je iig voorbereiden zodra je merkt dat haar gedrag anders wordt of ze aantoont dat er iets anders is dan normaal :)

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:38

nee, we hebben besloten de DA niet te laten komen, als hij er alleen naar kijkt zal hij niet meer weten dan wij, en opvoelen (al helemaal verder in de dracht) schijnt bij shetlanders risicovol te zijn... de uiers zijn idd nog behoorlijk leeg, maar haar kont is ingevallen, ze hapt soms chagrijnig naar haar buik en ik heb het veulentje voelen schoppen (het kan haast niks anders zijn dan een veulen lijkt me)... dus ze is weldegelijk iets veranderd.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:58

maaike_lotte schreef:
nee, we hebben besloten de DA niet te laten komen, als hij er alleen naar kijkt zal hij niet meer weten dan wij, en opvoelen (al helemaal verder in de dracht) schijnt bij shetlanders risicovol te zijn... de uiers zijn idd nog behoorlijk leeg, maar haar kont is ingevallen, ze hapt soms chagrijnig naar haar buik en ik heb het veulentje voelen schoppen (het kan haast niks anders zijn dan een veulen lijkt me)... dus ze is weldegelijk iets veranderd.

geef ik je gelijk in, gewoon afwachten en de goed in de gaten houden. je hebt btw wel een schatje van een shetie

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:36

hagelslag schreef:
maaike_lotte schreef:

geef ik je gelijk in, gewoon afwachten en de goed in de gaten houden. je hebt btw wel een schatje van een shetie

haha dankjewel!