[TI] Mijn verzorgtinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TyTy

Mijn verzorgtinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:31

Ik wist niet helemaal goed waar ik met mijn vraag heen moest en ik ben hier terecht gekomen :o

Sinds bijna 2 jaar rij ik op een Tinker van iemand anders. Nu heb ik een poosje geleden te horen gekregen dat ze hem willen verkopen.
Ik heb er lang over nagedacht en ik heb er wel oren naar om hem te kopen.
Heb er verder nog niet met de eigenaren erover gehad omdat ik eerst zeker wil weten dat ik een goede stalling heb etc.
Maar nu zit ik met een vraag; ik ken het paard best al wel lang en ken al zijn gemakken en ongemakken, moet ik hem dan bij een eventuele koop alsnog medisch laten keuren?

Ik hoor graag van jullie wat het beste is en misschien hebben jullie nog andere tips bij het kopen van je eerste paard?

Alvast bedankt!!

Schimpje

Re: Mijn verzorgtinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:37

Altijd een klinische keuring doen vind ik, ookal ken je het paard nog zo goed.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:38

Ook al ken je hem zo goed, jij hebt geen rontgen-ogen of veterinaire kennis. Dus op zijn minst een klinische keuring, maar ik zou de voorkeur hebben voor rontgenologisch erbij ook.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:02

Ja, dat zou ik zeker weten doen! Hij loopt nu misschien goed maar wie weet hoe hij loopt over 2 weken. Bepaart een hoop ellende als je hem keurt. :)

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:06

Keuren blijft een dagopname!!!!
Mijn eerste paardje had een flink mankement in z'n knie.
bij de klinische keuring zeiden ze: we hebben in tijden geen fjord gezien die zo kon bewegen!!!!
omdat ik wist van z'n knie hebben we foto's gemaakt...
Maar de dierenarts zei: Als je een standaard rontgenologische keuring doet hadden ze deze foto's niet gemaakt...

Dus mijn mening: keuren alleen als je hem in de verzekering wil doen. (verzekeren vind ik geen slecht idee!!)
Vooral omdat je hem al 2jaar kent....

Succes!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:05

Ik zou m ook keuren, ook al is het een moment opname op de tijd dat het paard gekeurd wordt op dat moment wordt het paard goedgekeurd(of niet)
Als hij bij aankoop ggk wordt is het paard op dat moment gezond en zonder gebreken.
Een week later kan het anders zijn door gebeurtenissen oid. dat weet je nooit van te voren

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:35

Je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt...

ik geloof dat mijn aller eerste paard ooit...in 1992 gekeurd is maar alle paarden die ikzelf heb aangekocht heb ik nog nooit laten keuren... :o
Denk dat het ook wel een beetje ligt aan hetgeen wat je ermee van plan bent...
wil je de sport in zou je hem mis skunnen laten keuren...voor recreatief rijden laat ik niet keuren...

Bubbeltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:38

Mijn mening:
Altijd later keuren, ook al ken je het paard zo goed!

TyTy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 14:39

Als ik jullie berichten allemaal zo lees laat ik hem sowieso klinisch keuren. Ik wil hem wel alleen recreatief gaan rijden maar je weet inderdaad maar nooit!
Het is allemaal nog best spannend; ben nu met mensen in gesprek over een plekje. Ze zijn eigenlijk nog mijn enige hoop aangezien dit nog een beetje te betalen is...

jesuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:03

Fijn voor je dat je in de gelegenheid bent om je verzorgpaard te kunnen kopen, je krijgt dan een paard wat je al kent, maar toch heel anders aan gaat voelen omdat je weet dat het je eigen is en niemand die hem van je af kan pakken. Succes!!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:25

vriendin van mij heeft ook haar paard laten keuro toen hij verkocht werd. uitslag: gezond paar met beenwerk.
Gelukkig ging hij voor recreatieve gebruik weg, want uit ervaring bleek dat hij elke keer kreupelder als er echt met hem getraint werd. Dus keuring zegt niet alles.

Ik heb nooit laten keuren. en verbeter me als ik het fout heb. maar volgens mij zit het zo dat je de vorige eigenaar het paard terug moet kopen als er toch mankementen op treden. En als je een dier hebt laten keuren en hij is op papier goed gekeurd dan kun je daar geen aanspraak op maken en zit jij met de medice kosten/ een onverkoopbaar paard.

Mijn advies niet keuren, hooguit een keer een dierenarts even naar dingen als gebit en zo laten kijken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:32

Ik heb het wel laten doen (overigens alleen klinisch), ondanks dat ik haar al 5 jaar verzorgde. Gewoon, just in case en je 'dekt' beide partijen in. Stel dat het paard ineens binnen een week iets mankeert, dan heb je ook niet de scheve gezichten naar de eigenaar of andersom. Het is natuurlijk maar een moment opname, maar het is toch fijn als een DA even naar hart/longen heeft geluisterd en een buigproef heeft gedaan.

Bij mij reageerde de vorige eigenaren wel een beetje zo van: moet dat nou? Je kent het paard toch? Maar ze vonden het mijn eigen keus en hadden daar ook wel begrip voor, zeker nadat ik het uitgelegd had dat ik gewoon alles wilde uitsluiten en achteraf geen gezeur wilde hebben.

TyTy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:35

@ sophie84: ik weet eigenlijk niet of dat zo werkt.. Kan me voorstellen dat de vorige eigenaar dan ook kan zeggen 'dan had je maar moeten laten keuren'?

Maar een klinische keuring kan geen kwaad! Hij is eigenlijk verder nog nooit bij een veearts geweest behalve voor de inenting, dus een kleine check kan altijd lijkt me.

Heb nog wel een vraagje voor de ervaren tinkeraars ;), wat is tegenwoordig een normale prijs voor een tinker?
Tyrone is 10 jaar oud; voor zover we weten geen officiele papieren; bereden zowel dressuur als beginners western en vroeger op de manege gebruikt als voltige paard.
Er is verder nooit een wedstrijd mee gereden maar ik heb ook niet echt die intentie.
Verder redelijk verkeersmak, op stal super lief en een boef in de wei :+

TyTy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 14:19

Helaas kan hij niet staan op de plek wat ik voor ogen had..
Zijn eigenaren gaan hem nu proberen te verkopen dus ik ben bang dat het niet gaat worden..
Maar misschien dat ik nog op tijd een ander plekje kan vinden waar ik hem kan stallen? We houden de moed erin!

Niemand een antwoord op mijn vorige vraag???

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:22

Een keuring is natuurlijk altijd goed. Als je hem wilt kopen natuurlijk :D

TyTy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 14:49

Lievemensjes schreef:
Een keuring is natuurlijk altijd goed. Als je hem wilt kopen natuurlijk :D

Ik bedoelde eigenlijk op de vraag wat een normale prijs is voor een tinker?

TyTy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 13:54

Ik ga morgenavond kijken bij een andere stal vlak in de buurt! Dus graag nog even duimen!

Ze staan sinds eergister op internet en er zijn gister al mensen wezen kijken voor beide paarden..
Er was een vrouw zeer geinteresseerd in Tyrone en ze zal vandaag wat laten weten.
Stiekem hoop ik dat ze niet wil want dan heb ik nog wat extra tijd.
Nero wordt gekeurd en als dat helemaal goed is gaat hij weg. Gaat allemaal sneller dan ik had verwacht.

Zou iemand misschien nog antwoord willen geven op mijn vraag wat tegenwoordig een goede richtprijs is voor een tinker?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:59

Dat licht aan verschillende factoren, daar is niet echt een concreet antwoord op te geven, is een kwestie van smaak, qua uiterlijk en gedrag. En persoonlijk ben ik van mening dat je voor een super braaf dier meer kunt vragen, dan voor een minder brave.
En wedstrijdprestaties zouden voor mij minder belangrijk zijn.
Ook daar verschillen de meningen over natuurlijk.

_troetel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:34

zeker doen